מאז שגוגל יצרה את מהפכת המידע הדיגיטלית, אי שם בתחילת שנות ה-2000, היא לא רק משפיעה על ההתנהלות העסקית של כולנו, היא גם מגדירה אותה כל פעם מחדש באמצעות עדכוני אלגוריתם, שמשנים את חוקי המשחק ומזיזים את מיקומי האתרים בתוצאות החיפוש: עדכון פנדה הכניס למשוואה נושאים כמו תוכן רדוד או משוכפל, עיצוב לא מושך ורמת אמון ירודה של הקוראים. עדכון פינגווין טיפל בשימוש מוגזם במילות מפתח וקישורים ובתוכן נטול ערך. עדכון צופית חשף אלגוריתם חדש עם יכולות שיח אנושי חופשי, אבל דרישות התוכן נשארו כשהיו: איכותי, רלבנטי וממוקד לקוחות. ולאחרונה, חשפה גוגל אלגוריתם נוסף, שמאיים על סדרי העדיפות המוכרים ושולח אתרים אל מעמקי תוצאות החיפוש. אז אם האתר שלך צנח לאחרונה בדירוג; אם עדיין לא הפנמת את המשמעות הפרקטית של תוכן איכותי ובעל ערך; ואם את עדיין מאמינה שיש תוכן לאנשים ויש תוכן לרובוטים – המאמר החדש שהעליתי לבלוג בת התוכן הוא בדיוק מה שאת צריכה עכשיו. מוזמנת לקרוא, ליישם ולהעביר הלאה- הכל על העדכון החדש של גוגל.
ה-7 וה-8 במארס השנה היו ימים קשים לבעלות אתרים רבים, שהופתעו לגלות שינוי משמעותי בתנועה לאתר ובדירוג שלו בתוצאות החיפוש. הסיבה לשינוי הייתה "פרד" – העדכון החדש של גוגל, אלגורתים שהגדיר מחדש את המושג "תוכן איכותי".
פרד (Fred) נועד להיות פעמון אזעקה לכל אותן בעלות עסקים ומקדמות אתרים שעדיין יוצרות תוכן "קידום" (או בשמו העממי "תוכן זבל") שכל תכליתו היא לעוור את עיני מנוע החיפוש ולהוביל לכאורה ליצירת הכנסות "קלות".
גוגל, כדרכה, אישרה את קיומו של עדכון האלגוריתם אולם לא יצאה מגדרה כדי לפרט לעומקם את השינויים הנדרשים בעקבות העדכון. הרמז היחידי שניתן לבעלות האתרים היה שהעדכון החדש שם לעצמו למטרה להתביית על אתרים שאינם עומדים בקריטריונים של כלי מנהל האתרים. במלים אחרות, מי שלא יעמדו בחוקים ובמצוות שמתווה כלי מנהלי האתרים – יחוו צניחה חופשית בתוצאות החיפוש.
כשנרגעו הרוחות בשוקי החיפוש והשיווק וערפל הקרב התפזר מעט, אפשר היה להסיק ששתי הרעות החולות שפרד נועד להכחיד הן:
• תוכן באיכות ירודה
• קישורים חוזרים לא טבעיים.
זה הכל עניין של תוכן
אם את רוצה לשמור על הנוכחות העסקית שלך און ליין – את חייבת לתת קדימות ליצירת תוכן איכותי, ובאופן ספציפי: תוכן שהקוראים שלך מזהים אותו ומתייחסים אליו כבעל ערך עבורם.
סליחה, מה ההבדל בין תוכן לא איכותי לתוכן איכותי ובעל ערך?
כדי להמחיש את השוני – הנה שני סיפורים. הסיפור הראשון הוא סיפורה של ענת (שם בדוי), שהתקשרה אליי יום אחד כדי לברר פרטים על תכנית "מתוכן לתוצאות". כששאלתי במה היא עוסקת, השיבה שהיא כותבת תוכן למקדמי אתרים (הגדרה אנכרוניסטית שפירושה: פעמון אזהרה מצלצל! אור אדום מהבהב! בטן מתהפכת במיאוס! לא להתקרב בשום פנים ואופן!!!). לשאלתי, סיפרה לי שכרגע היא כותבת מאמר על ניתוחי חזה, וכששאלתי מה היא יודעת על ניתוחי חזה, השיבה שהיא לא צריכה לדעת דבר, כי כל מה שהיא עושה זה למצוא באינטרנט כמה דפים שעוסקים בנושא, לקחת משפטים מפה ומשם, ולחבר אותם לכמות המלים הדרושה.
"בשביל ה-17 שקל שמשלמים לי על מאמר, ובשביל הרובוטים של גוגל – זה מספיק טוב", אמרה. פרד (ההוא מהעדכון) היה קרוב לוודאי חוטף התקף לב על המקום…
ולעומת זאת, השבוע התקשר אליי זאב (שם בדוי). "אני כבר עוקב אחרי התכנים שלך הרבה זמן, ואני מתרשם יותר ויותר שאני מקבל מהם הרבה ערך ותועלת. אני בטוח שאני אקבל גם הרבה מאוד ערך ותועלת מהתכנית שלך", הוא אמר ונרשם לתכנית.
יש?
תוכן איכותי ובעל ערך עונה על האינטרסים של שני צדי המשוואה, על בסיס win-win. טוב לקוראת – טוב לכותבת. טוב ללקוחות – טוב לעסק. טוב להם – טוב לנו. זה לא יהיה בשום פנים ואופן תוכן שמשתמש בבמה של גוגל כדי לפתות קוראים להגיע למלכודת מכירה חלקלקה, והוא בוודאי לא יהיה תוכן שנכתב עבור רובוטים חסרי בינה, מה גם שהנחת יסוד כזאת כבר מזמן לא עומדת במבחן המציאות.
וזאת הזדמנות מצוינת להזכיר לכולנו…
עיני הרובוט של גוגל רואות הכל, כולל הכל:
• גוגל היא כבר מזמן לא מנוע החיפוש העילג שהיה עלינו להפריד עבורו בין ה' הידיעה לנושא כדי שיבין על מה אנחנו מדברים, וגם אין צורך להעמיס על הטקסט ביטויי חיפוש בכל משפט. נהפוך הוא: כל המוסיף – גורע
• גוגל כבר מזמן לא צריכה שנגיד לה מהם ביטויי המפתח שיעזרו לה לחבר בין הטקסט שלנו לבין מי שמחפשים אותנו באמצעותם (ולמען האמת היא כבר מזמן לא סופרת ממטר את ביטויי המפתח בקוד האתר). היא יודעת לקרוא בעצמה והיא מתרגמת בקלילות כל שפה לכל שפה, לרבות עברית
• ועם יד על הלב, לגוגל מעולם לא היה אכפת מהתוכן שלנו. מה שניהל אותה מאז ומעולם זה המוניטין שלה עצמה ומה התועלת של התוכן שלנו עבורה. כן, מסתבר שלגוגל, בדיוק כמו לקוראים שלנו, חשוב רק דבר אחד: לדעת מה יוצא לה מזה. כלומר, מה יוצא לה מכך שהיא ממליצה על התוכן שלנו, לפני שהיא מדרגת אותו במקום שייתן לו חשיפה משמעותית (ויחשוף אותה לביקורת אם התוכן איננו ראוי).
תכל'ס, מה עושים עכשיו?
אם האתר שלך צנח בדירוג התוצאות ואת חושדת שידו של עדכון פרד בעניין, הנה 3 דברים שכדאי לך לבצע תיכף ומיד:
1. בדקי מה קורה בגוגל אנליטיקס
אם הצניחה בדירוג התרחשה בין ה-5-20 במארס השנה – קרוב לוודאי שהשינוי הוא פועל יוצא של פעולת העדכון החדש של גוגל- פרד.
2. אתרי תוכן טעון שיפור באתר
עברי על הבלוג שלך. מצאת פוסטים שכל תכליתם היא קידום מכירות ושיר הלל ליכולותיך המקצועיות? יש לך שתי אופציות: למחוק אותם לגמרי או לשכתב אותם ולהכניס פנימה ערך אמיתי עבור הקוראים שלך.
3. הסירי קישורים בעייתיים מהאתר
השתמשי בכלי לאיתור קישורים בעייתיים כדי לזהות קישורים חוזרים שבורים או לא איכותיים והסירי אותם. ודאי שכל הקישורים הטובים שאת משאירה באתר – הם באמת קישורים טבעיים ואמינים.
בשורה התחתונה
גוגל עושה כל מאמץ לתת למשתמשים שלה גישה לתוצאות חיפוש איכותיות ורלבנטיות. לצורך כך היא נעזרת בעדכוני אלגוריתם שתכליתם לחסל מתחזים, ספאמרים וגורמים אינטרסנטיים שמנסים לנצל את שירותיה לרעה.
כמו שיכולת ללמוד מהמאמר, עדכון פרד איננו העדכון הראשון בניסיונות של גוגל להבטיח למחפשים תוכן איכותי, רלבנטי, ושימושי. סביר להניח שהוא גם לא יהיה האחרון. עדכונים יבואו וילכו אבל החוקים הבסיסיים יהיו תמיד אותם חוקים: תוכן איכותי, שימושי ובעל ערך לקוראים הרלבנטיים, אותם קוראים שיהפכו הודות לתוכן שלך ללקוחות משלמים.
עכשיו את
עד כמה סיפרתי לך על עדכון פרד של אלגוריתם גוגל ומה חשוב לעשות כדי לעמוד בדרישות החשיפה שלו בתוצאות החיפוש. מה תוכלי להוסיף מניסיונכם? איזה עוד פרמטרים נותנים לך להרגיש שהתוכן שקראת הוא איכותי ובעל ערך מבחינתך? אנא, שתפי את כולנו בתגובות פה למטה, כדי שנוכל ביחד – ללמוד ולצמוח.
הצעד הבא שלך להצלחה
אהבת? שתפי את המאמר עם החברות. מרגישה שמטלות השיווק מציפות אותך? רוצה לקבל ממני שפע של רעיונות מעשיים, טיפים מועילים ונוסחאות פשוטות לכתיבת התוכן הדרוש לשיווק העסק שלך? אם עדיין לא הורדת – לחצי עכשיו על הקישור והורידי את "כוח המשיכה" – המדריך השלם לניהול תוכן מושך לקוחות, שבו אני חושפת את השיטות הכי יעילות שלי (וגם את הטעויות הכואבות) לכתיבת תוכן שגוגל אוהבת ולקוחות מחפשים – במתנה ממני ולגמרי בחינם.