סטוריטלינג משובח: 2 כללי הזהב שיעזרו לכם להפוך כל מסר לסטוריטלינג כובש ומשפיע במיוחד

סטוריטלינג משובח: 2 כללי הזהב שיעזרו לכם להפוך כל מסר לסטוריטלינג כובש ומשפיע במיוחד

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
סטוריטלינג משובח

סטוריטלינג משובח הוא טכניקה יעילה במיוחד להשפעה ושכנוע. זאת הסיבה שיותר ויותר בעלי עסקים מבינים שאם הם רוצים להגיע ולגעת בלקוחות הנכונים, כדאי להם לשלב במסרים שלהם סיפורים.

מצד שני, הרבה מדי בעלות ובעלי עסקים לא עושים שימוש בסטוריטלינג, אולי בגלל שנדמה להם שסיפורים זה רק למספרי סיפורים מקצועיים או קופירייטרים עתירי השראה… או שהם מאמינים שאין להם סיפורים מעניינים לספר… או שהם לא לגמרי סגורים על מה זה בכלל סטוריטלינג, ואיך הופכים את זה לכלי תקשורת משפיע ומשכנע. 

אז במאמר שלפניכם אני הולכת להסביר מה זה סטוריטלינג, איך הוא מופיע “בילטאין” בתוך ההגדה של פסח (כן, כן, ההגדה של פסח), ואיך גם אתם יכולים לתפוס טרמפ על 2 כללי הזהב שיהפכו כל סיפור לסטוריטלינג משובח, ולמנף אותם למסרים משכנעים ומשפיעים במיוחד. מוזמנים לקרוא, להגיב ולשתף עם החברים.

 

מה זה בכלל סטוריטלינג?

סטוריטלינג הוא מה שלאורך השנים נקרא בעברית “אמנות הסיפור”, אתם יודעים, מהסיפורים של ג’וחא ועד לצ’יזבטים מסביב למדורה בקומזיץ… עד שיום אחד, יחד עם ה”לינק” וה”בינג’ וה”קליק” – נחת פה גם הסטוריטלינג. ההגדרה הרשמית, אם אתם רוצים לדעת, היא “האמנות האינטראקטיבית של השימוש במילים ובפעולות של סיפור, תוך הפעלת הדמיון של המאזין”.

רגע. תקראו את זה עוד פעם, ושימו לב ל-3 המרכיבים העיקריים של העניין: סיפור. אינטראקציה. דמיון.

אז עכשיו, תדמיינו לעצמכם שאתם עומדים מול חברה או חבר, ואתם מספרים להם איך יצאתם בבוקר מוקדם לריצה, ליד המגרש הנטוש הענקי הזה ליד עזריאלי… ופתאום, במרחק של שלושה מטר, אולי ארבעה, חצתה את המדרכה מולכם חיה שעירה, שלא נראתה כמו חתול וגם לא בדיוק כמו כלב, אבל ברגע שקלטתם אותה – הרגשתם איך קור של פחד מטפס לכם לאורך הרגליים… ומאותו רגע לא הפסקתם לזרוק מבטים מסביב, כדי לוודא שהיא לא מתכננת עליכם איזה ארוחת בוקר או משהו…

עד כאן – זה המרכיב של הסיפור: שרשרת התרחשויות (גם אם קצרה, לצורך ההדגמה), שיש לה התחלה, אמצע וסוף, שעוסק במשהו שקרה (במקרה הזה – לכם), במקום מסוים ובזמן כלשהו.

העניין הוא, שזה לא נגמר כאן. כי ברגע שאתם מספרים את זה למישהו אחר – קורה דבר מופלא, שאפשר לראות אותו רק באמצעות הדמיה של FMRI – מכשיר הדמיה שמדגים מה קורה במוח במצבים שונים. ומסתבר, שבמוח של המאזין או המאזינה שלכם – נדלקים בדיוק אותם חלקים שאחראים לפעילות שעליה סיפרתם: התנועה, הפחד, ההפתעה…

וזה תומך בצורה מושלמת בממצאי המחקר של פרופ’ אורי חסון מאוניברסיטת פרינסטון שגילה שהמוח של הדובר והמוח של המאזין מסתנכרנים ביניהם, באופן כזה, שבמוחו של המאזין מופעלים בדיוק אותם מרכזים שהיו מופעלים לו הוא עצמו היה חווה את הסיפור על בשרו…

מה שעונה על הדרישה לקיומה של אינטראקציה בין המספר למאזין, ובכך – משלים את המרכיב השני של סטוריטלינג, ומשאיר על השולחן את המרכיב השלישי – הדמיון.

איך נראה סטוריטלינג במיטבו

אבל לפני שנעבור לדבר על שני המרכיבים שמחברים בין סטוריטלינג לעולמות הדמיון – הנה סיפור להמחשה, שיעשה לנו סיפתח, ככה, כמו שצריך. מדובר בקטע קצר מתוך נאום בחירות של הנשיא אובמה, בדרך לקדנציה השנייה שלו:

“… במשך קרוב לעשור הם דרדרו את הכלכלה לתוך תעלה. תחשבו על זה… אם הכלכלה הייתה מכונית… והם דרדרו אותה היישר לתוך התעלה. אז אני ועוד כמה… אנחנו יורדים לשם, אנחנו שמים עלינו את המגפיים שלנו… ואנחנו דוחפים ודוחפים, והכל מלא בוץ… ויש כל מיני חרקים… ואנחנו מזיעים… מושכים ודוחפים חזק… והם עומדים שם, לוגמים משקה ברד ומסתכלים… ‘אתם לא דוחפים מספיק חזק…לא ככה דוחפים’… והם לוקחים עוד שלוק… אז לבסוף… אנחנו מצליחים להוציא את המכונית מהתעלה בחזרה אל פני השטח… ואנחנו נערכים להתקדם… והחבר’ה האלה באים ודופקים לנו על הכתף, והם אומרים: ‘אנחנו רוצים את המפתחות בחזרה’… אתם לא יכולים לקבל את המפתחות בחזרה. אתם לא יודעים איך לנהוג. אתם לא יכולים לקבל אותם בחזרה. אנחנו רוצים ללכת קדימה. אנחנו לא רוצים ללכת אחורה, בחזרה לתעלה… אתם יודעים, כשאתם רוצים לנהוג את המכונית קדימה, אתם שמים את ההילוכים על D. וכשאתם רוצים לנסוע אחורנית, אתם שמים R, בחזרה אל התעלה. תזכרו את זה בנובמבר. זאת לא מקרה…”.

הקהל, כצפוי, זרם איתו בצחוקים אדירים ומחיאות כפיים סוערות. למי שלא עקב אחר עולם הדימויים, הנה מקרא מפה:

הם – זה הרפובליקנים, אבל הוא לא מזכיר אותם בשמם, כי במקום להתחבר למציאות – הוא מתחבר לדימוי שמשווה את הכלכלה האמריקנית למכונית, ומרגע זה – אנחנו נשאבים לסיפור על המכונית שנפלה לתעלה בצד הכביש, ולוקחים חלק במאמצים שלו ושל חבריו להוציא אותה מהבוץ… דרך תיאורים מוחשיים שממש גורמים לקהל להיות אתו שם, בתעלה, עם מפלי הזיעה ועקיצות היתושים… זה – סטוריטלינג, שעושה שימוש בשני כללי הזהב של סטוריטלינג משובח:

כלל הזהב # 1 לסטוריטלינג משובח: הכניסו לסיפור תיאורים ויזואליים

שימוש בתיאורים עוזר לנו ליצור את סביבת הסיפור שאנחנו רוצים. מחקרים מראים שהמוח האנושי מגיב הרבה יותר לתמונות מאשר למילים (תמונה אחת שווה 1,000 מילים, זוכרים?). השימוש בוויזואליזציה מאפשר לקוראים להישאב פנימה לתוך הסיפור, ולא סתם להרגיש חלק ממנו, אלא ממש לאמץ אותו, כאילו שזה הסיפור שלנו.

כשאובמה מלהטט עם תיאור המכונית בתעלה. הוא לא מחמיץ שום מרכיב מהסצינה: המכונית שתקועה בתעלה, האנשים שמבוססים בבוץ כשהם דוחפים ומזיעים, האחרים שמתנשאים מעליהם עם כוסות הברד והביקורת המשתלחת, והפאנץ’ של הסיום, עם ידית ההילוכים, שמשלים את התיאור הוויזואלי בצורה מבריקה.

תחשבו על ההבדל שבין “הלקוחה שפגשתי היום לא בדקה מעולם את נתוני החשיפה של העסק שלה און ליין”, לבין משהו כמו…

נפגשנו בקפה השכונתי. היא הזמינה אספרסו קצר ונעצה מבט ארוך בדף שהיה מונח על השולחן. “וואו… אף פעם לא הסתכלתי על זה ככה”, אמרה. “אני מרגישה כאילו שמישהו הוריד לי את הכיסוי מהעיניים… היא לקחה לגימה מהקפה שכבר התקרר, והמבט שלה נדד אל המסך שלפניה, ואל אחוזי הפתיחה הנמוכים של המיילים ששלחה בחודשים האחרונים ללקוחות… “חשבתי שאני עושה הכל לפי הספר… האמנתי שזה רק עניין זהל זמן…”. ואז היא הזדקפה בכיסא, הוציאה מהתיק עט פיילוט כחול ומתחה קו נמרץ לרוחב הדף, משמאל לימין… “או. קי… מה עכשיו?”, … ומהנקודה הזאת התחלנו לעשות סדר בחומרים השיווקיים שלה”…

המשימה שלכם:

קחו 1-2 משפטים קצרים מתוך מאמר שכתבתם, והפכו כל אחד מהם לתיאור. תשאלו את עצמכם מה המסר שאתם רוצים להעביר לקוראים, ואז כתבו את מה שאתם באמת רואים בסיטואציה: מה אתם, או דמות אחרת בסיפור, רואים, שומעים, מרגישים, אומרים…

 

כלל הזהב # 2 לסטוריטלינג משובח: השתמשו במטאפורות ודימויים  

אחד הכלים היותר יעילים בדרך ליצירת התמונה הרצויה והרגש שנלווה אליה הוא שימוש במטאפורות ודימויים. בסיפור של אובמה, הוא משווה את ההתנהלות הכלכלית של הרפובליקנים לנהיגה לא זהירה שדרדרה את המכונית לתעלה בצד הדרך. ואז הוא לוקח את הדימוי צעד נוסף קדימה, והופך אותו לתיאור מוחשי רחב, בלשון הווה – שנותנת לתיאור ממד של “כאן ועכשיו”, ומוסיף לו מרכיבי אווירה, שמאפשרים למאזינים או לקוראים לצלול פנימה לתוך הסיטואציה ולהרגיש כאילו הם-עצמם נמצאים שם, יחד אתו.

מזכיר לכם משהו?

כן, בדיוק כך. כך בדיוק כתוב בהגדה של פסח: “בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. שנאמר, והגדת לבנך ביום ההוא לאמור… לא את אבותינו בלבד גאל הקדוש ברוך הוא ממצרים, אלא אף אותנו גאל עמהם”.

אז כן, גם סיפור יציאת מצרים הוא סטוריטלינג משובח וכובש, שמודע היטב ליכולות ההשפעה שלו ולהגדרת המשימה שלשמו הוא נכתב, והיא: לגרום לכל אחת ואחד מאתנו לחוות שוב ושוב את חוויית היציאה לחופשי ולהרגיש כאילו גם אנחנו נמצאים שם, בין בני ישראל שרצים בין שני קירות של מים…

כשחושבים על זה, כל ביס קראנצ’י ועתיר פירורים שאתם נועצים במצות – מחזיר אתכם בדיוק אל היום ההוא, שבו נדרשתם לעזוב את מצרים בחיפזון, יחד עם כל בני ישראל, ולא היה לכם זמן לחכות שהלחם יתפח… ואם ניקח את זה הלאה, כל אחד ואחד ממרכיבי המזון על קערת הסדר הוא  דימוי מוחשי שמעביר לנו את החוויה של יציאת מצרים דרך החושים: המרור – ממחיש את הסבל והעינויים, החרוסת – את הטיט לבנייה, הזרוע – את הנס האלוהי של הגאולה… ויש אומרים שגם מי המלח שבהם טובלים את הביצים הקשות – הם למעשה תזכורת למסע של אבותינו בתוך מי הנילוס… (אבל לא הייתי נשבעת על זה…).

אז מה זה בכלל דימויים ומטאפורות ומה ההבדל ביניהם? 

דימוי זה פשוט: דימוי יוצא השוואה בין שני דברים, תוך שימוש ב- כ’ הדמיון או במילים שמאפשרות להשוות בין שני דברים, כמו: כמו, כך, כמו-כן או כאילו. למשל: “דמיינו לעצמכם שהכלכלה היא מכונית… היא נראתה כאילו שהיא לא ישנה שבוע… זה נשמע כמו בדיחה אבל זה לא…”. כאלה…
מטאפורה (או “השאלה” בעברית) לוקחת את הענין כמה צעדים קדימה, ושואלת מילים ומושגים מתחום אחד לתחום אחר, כשעל הדרך היא יוצרת משהו חדש. למשל: לב ים, ראש ההר, נפלו פניו, מלח הארץ… טוב, הבנתם.

אז בעצם, גם דימויים וגם מטאפורות הם תיאורים, רק שהתיאורים הללו מתבצעים באמצעות השפה. כשאנחנו משווים בין דבר אחד לדבר אחר – המאזינים או הקוראים יכולים לראות בעיני רוחם (מישהו אמר מטאפורה?…) את שני המרכיבים ואת החיבור ביניהם.  כשאנחנו שואלים מונח או מושג מתחום אחד ומחברים אותו למונח או מושג מתחום אחר – אנחנו בוראים חיבור חדש עם משמעות חדשה – בדיוק מהסוג שמככב בתשבצי הגיון או מהזן שהרבה מאוד סטנדפיסטים נוהגים לקחת ולפרק על הבמה לקול צהלות הקהל (תחשבו, איך היה נראה קטע כזה שבו מישהו היה לוקח לעצמו את הפנים ומפיל אותם לרצפה, למשל…)

תכל’ס, מטאפורה ודימוי הם סוג של לשון ציורית, שיוצרת תמונות – חדשות או מומצאות, הגיוניות או ביזאריות, באמצעות מילים. ולמה זה כל כך חשוב לסטוריטלינג משובח ואיכותי? כי החיבורים הלשוניים האלה מעמיקים את משמעות הסיפור, מסייעים להבנתו – בדרכים נוספות, מעוררים בקוראים, במאזינים ובצופים עוד רגשות וזוויות ראייה, ומעשירים משמעותית את חוויית הסיפור, את הזכירות שלו ואת השפעתו – שזו הסיבה שמלכתחילה גייסו את הסטוריטלינג לארגז הכלים השיווקי. לא כך?

המשימה שלכם:

עברו שוב על המאמר שבו בחרתם, וחפשו הזדמנויות לשלב בטקסט דימויים ומטאפורות, שיתנו לקוראים שלכם הזדמנות לעצור לכמה שניות, ולדמיין את הסיטואציה החדשה שבראתם לנגד עיניהם, באמצעות המילים. למשל: במקום לכתוב שהלקוח סוף סוף הבין את מה שהסברתם לו, תוכלו לכתוב “סוף סוף נפל לו האסימון”… או אפילו “אורו פניו”.

אגב, לצערה של העברית נכון ל- 2021, אני מניחה ש “אורו פניו” לא תהיה ברירת המחדל הלשונית של רובנו, אבל אולי אם נתחיל לחשוב “סטוריטלינג” – נגלה שזה לגמרי לא רעיון כזה הזוי… (ואפילו הרבה פחות הזוי מהדימוי של האסימונים, שכבר מזמן, אבל מזמן, לא נופלים בשום מקום)…

בשורה התחתונה

הרבה אנשים מאמינים שסיפורים זה רק למספרי סיפורים מקצועיים או קופירייטרים עתירי השראה… או שאולי אין להם שום סיפור מעניין לספר… או שאין להם מושג מה זה סטוריטלינג, ואיך אפשר להפוך אותו לכלי תקשורת משפיע ומשכנע

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, סטוריטלינג משובח הוא שילוב של רצף אירועים שיש לו התחלה, אמצע וסוף, יחד עם אמצעים ספרותיים שתפקידם להעיר את הדמיון, להעצים את האפקט הרגשי וליצור הזדהות עם הסיפור, בעזרת תמונות, מטאפורות ודימויים, בנוסף לאמצעים רבים אחרים.

במילים אחרות, סטוריטלינג הוא הרבה יותר “איך” ממה שהוא “מה”, ואם חשבתם עד היום, שהיכולת לספר סיפור היא נחלתם של מספרי סיפורים יחידי סגולה בלבד, או של קופירייטרים עתירי השראה – יש לי חדשות בשבילכם: כל אחד יכול ללמוד איך להיות מספר סיפורים, וזה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם.

מי שכתבו את ההגדה של פסח הבינו את כוח השכנוע העצום של סטוריטלינג שמסופר כהלכה, והם אפילו טרחו ושילבו את עקרונות הסטוריטלינג בטקסט עצמו: “ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה, מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים. וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח”.

בדיוק כך. כדי להשפיע, לשכנע ולייצר שינוי אמיתי – לא מספיק לדעת, או להבין. צריך להרגיש. לחוות. להתרגש. תשאלו כל קופירייטר מתחיל והוא יגיד לכם, שאנשים לא קונים עם הראש. הם קונים מהבטן. הם קונים מהרגש, ואז מצדיקים את הרכישה דרך הראש.

סטוריטלינג שבנוי כהלכה אמור לייצר את הרגש הנכון ולהוביל את המאזינים או את הקוראים להתמזג עם הסיפור ולהפוך לחלק בלתי נפרד ממנו. זה מה שגרם לאמריקנים לחזור ולבחור באובאמה לנשיא, למרות שנתוני הכלכלה בפועל היו שונים לגמרי ממה שהציג בסיפור. וזה מה שמושיב את כולנו לשולחן הסדר, עם אותו הריטואל ואותם הסממנים, שמובילים אותנו מעבדות לחירות, שוב ושוב משנה לשנה.

עכשיו אתם

ציידתי אתכם בשני אמצעים ספרותיים שיכולים להפוך כל סיפור סתמי לסיפור עוצמתי ומשכנע. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם? איזה אמצעי ספרותי אתם משלבים בסיפורים שלכם, שמייצר את התוצאות הטובות ביותר? מוזמנים לשתף את כולנו בתגובות, פה למטה.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם? מוזמנים לשתף את המאמר עם חברים וקולגות.

רוצים לגלות איך לכתוב תוכן אסטרטגי בעל ערך שיהפוך הרבה יותר קוראים לקונים, הרבה יותר מהר ובקלות? הצטרפו עוד היום לתכנית “מסלול הכסף” – ובואו להקים לעסק שלכם משפך מכירה אוטומטי שיזרים לעסק שלכם לקוחות מעולים – על אוטומט.
הנחה מיוחדת למקדימים להירשם.

לכל הפרטים ולתיאום שיחת ייעוץ והתאמה אתי – לוחצים כאן.

עידית נעמן

עידית נעמן

עידית נעמן מלמדת עסקים לשווק ולהגיע ללקוחות הנכונים בעזרת תוכן. עסקים שאין להם היום תשתית שיווקית און ליין, מפסידים כסף! תכניות הליווי שפיתחתי - יעזרו גם לך להקים במהירות תשתית אוטומטית לשיווק ומכירה, ולטפח עסק משגשג וביטחון כלכלי - בלי לצאת מהבית. לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן תשתית שיווקית לעסק, צעד-אחר-צעד - לוחצים עכשיו על הקישור "גם אני רוצה להצליח ולהרוויח".

אז מה חשבת?...

הגעת למקום הנכון!

שלום, עידית כאן. שמחה שהגעת! 

הקמתי את בלוג “דרך התוכן” בשנת 2009, במטרה לחלוק אתך את הידע והניסיון הרחב שצברתי – כעיתונאית, כנלפיסטית וכמנטורית שיווקית.

מזמינה אותך לקרוא, ליישם וכמובן – לשתף!  

פוסטים אחרונים

החתול משה התעורר מבואס. היום הוא יום הולדתו, ואף חבר לא הגיע לברך. “רוצה לחגוג את יום הולדתך? במקום לשבת סתם עצוב – תזמין את השמחה”, מציעה לו רות, חברתו הטובה, ושניהם יוצאים ביחד למסע קסום בעקבות המחשבות והמעשים שמחזירים לחתול משה את החיוך…
כל הפרטים – בלחיצה על הכפתור 

כמו שכבר בוודאי הבנתם, כתיבה היא כוס התה הכי-הכי שלי. תכל’ס, כל החיים…
אבל ברגע שהפכתי לסבתא, חיברתי לכתיבה את כישורי האימון והנלפ שרכשתי בדרך, יחד עם אהבת האיור ששמרתי שנים רבות במגירה והקמתי את 1001books.co.il
הוצאת ספרים שמתמקדת בספרי העצמה ואימון לפעוטות וילדים. 

במקום להמציא בכל פעם את הגלגל ולבזבז זמן יקר על כתיבת מאמר ארוך מדי, מבולבל ולא שיווקי, רכשו עכשיו את קובץ תבניות המאמרים המוכנות שלי, שיעזרו לכם לכתוב מאמרים מקצועיים איכותיים ושיווקיים – בחצי שעה ואפילו פחות. הקובץ כולל הדרכה מעשית ליישום התבניות + הדרכה לשילוב של כתיבה שיווקית.

תבניות לכתיבת מאמרים

שיווק באמצעות תוכן מתבסס על תוכן רלבנטי, שפונה לדמות לקוח ספציפית ונותן לה מענה מותאם. הלקוח הזה הוא לקוח החלומות שלך וכדי להפיק מהתוכן את התוצאות הרצויות – חשוב שתדעי מיהו, מה מאפיין אותו, מה חשוב לו ומה הוא מחפש. כל אלה ועוד – בקורס הדיגיטלי “לקוח החלומות” שיוביל אותך אל הלקוח האידיאלי שלך ב-5 צעדים קצרים וממוקדים.

מיני קורס לקוח החלומות

סדנה דיגיטלית מעשית שבה אני מובילה אותך צעד-אחר-צעד לכתיבת 6 סוגי המאמרים המבוקשים ביותר ברשת – כולל 3 בונוסים מגבירי תוצאות לאיתור מילות המפתח הנכונות, לבניית תמונה מלווה למאמרים ולהפצה אפקטיבית שתזרים למאמרים עוד ועוד קוראים מעוניינים.

מישהו לכתוב איתו

למעבר לקורס החינמי שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך תוכלי לתכנן תשתית תוכן שתזרים לעסק שלך לקוחות על אוטומט - מוזמנת למלא את הפרטים.

הפרטים שמסרת שמורים ובטוחים והם ישמשו אותי כדי לחלוק אתך ידע מועיל להצלחתך!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן