סטוריטלינג משובח: 2 כללי זהב שיעזרו לכם להפוך כל סיפור לסטוריטלינג כובש ומשפיע במיוחד

סטוריטלינג משובח הוא טכניקה יעילה להשפעה ושכנוע. זאת הסיבה שיותר ויותר בעלי עסקים מבינים שאם הם רוצים להגיע ולגעת בלקוחות הנכונים, כדאי להם לשלב במסרים שלהם סיפורים. את העניין הזה הבינו גם בפייסבוק, וזה מה שהוביל אותם לפתח את הפיצ’ר של סטוריז, אבל כמו שכבר אמרו חכמים לפנינו, “אל תסתכלו בקנקן”… ולא כל מה שנכנס לסטוריז הוא באמת סיפור.

למען האמת, רוב מה שנכנס לשם הוא לא סיפור, והוא לא מייצר את האימפקט הייחודי של סיפור. וזה ממש חבל, כי כשמספרים סיפור כמו שצריך לספר סיפור – זוהי ללא ספק הטכניקה היעילה ביותר להשפיע, לשכנע, ולהוביל את הקהל שלכם בדיוק אל המקום שאליו אתם רוצים להוביל אותם. תשאלו את כותבי ההגדה של פסח (ולא רק אותם)… על 2 כללי הזהב שיהפכו כל סיפור לסטוריטלינג משובח (ואיך גם אתם יכולים) בכתבה שלפניכם. מוזמנים לקרוא, להגיב ולשתף עם החברים.

למה בעצם אתם לא מכניסים סיפורים למסרים שלכם?

אולי בגלל שנדמה לכם שסיפורים זה רק למספרי סיפורים מקצועיים או קופירייטרים עתירי השראה… ואולי בגלל שאתם מאמינים שאין לכם שום סיפור מעניין לספר… ואולי בגלל שאתם לא לגמרי סגורים על מה זה בכלל סטוריטלינג, וחשוב מזה, איך הופכים אותו לכלי תקשורת משפיע ומשכנע.

רגע-רגע… איך קפצת פתאום מסיפורים לסטוריטלינג?

שאלה נהדרת. סטוריטלינג הוא מה שבמשך שנים נקרא בעברית “אמנות הסיפור”, אמנות שעל ברכיה צמחו דורות של סיפורים ומספרי סיפורים. אבל בדיוק כמו שהרבה מאוד מילים דיגיטליות החליפו את התרגום לעברית בתעתיק עכשווי, כמו: “טירגוט”, “לינקים” או “להקליק”,  כך גם “אמנות הסיפור” הרומנטית-משהו התקבעה כ”סטוריטלינג” סקסי ולוהט, ובינינו, זה הרבה יותר קולע! ביג לייק למחדשי השפה העברית!…

מודעה מומנטום

סטוריטלינג? מה זה לא!

סטוריטלינג זה לא סתם רצף של אירועים. רוצים הוכחה? תנו מבט קצר במערכון המפורסם של דן בן אמוץ:

“יום א’. קמתי, התרחצתי, התלבשתי, אכלתי, הלכתי לבית ספר. אחר כך חזרתי הביתה, עשיתי שיעורים, אכלתי, התפשטתי, שכבתי לישון… יום ב’. קמתי, התרחצתי, אכלתי, למדתי, שכבתי לישון. היה יום מעניין… שבת. אסור לכתוב היום, יופי”.

זה המערכון שהכניס לחיים של כולנו את המושג “קמתי, התרחצתי, התלבשתי”… שחי, קיים ובועט עד עצם היום הזה… (כ-1,540  תוצאות בגוגל). במקור, הוא מלווה בפס קול של פרצי צחוק הסטריים, וממרחק הזמן לא ברור, האם זה באמת הצחיק פעם מישהו, או שגם אז השתילו את הצחוק בעריכה. ובכל מקרה, סיפור – זה לא.

מה כן? הנה דוגמה נהדרת

זוכרים את נאום הבחירות של ברק אובאמה, שסיפרתי לכם עליו במאמר הקודם? הנה הנוסח המלא שלו:

“… במשך קרוב לעשור הם דרדרו את הכלכלה לתוך תעלה. תחשבו על זה… אם הכלכלה הייתה מכונית… והם דרדרו אותה היישר לתוך התעלה. אז אני ועוד כמה… אנחנו יורדים לשם, אנחנו שמים עלינו את המגפיים שלנו… ואנחנו דוחפים ודוחפים, והכל מלא בוץ… ויש כל מיני חרקים… ואנחנו מזיעים… מושכים ודוחפים חזק… והם עומדים שם, לוגמים משקה ברד ומסתכלים… ‘אתם לא דוחפים מספיק חזק…לא ככה דוחפים’… והם לוקחים עוד שלוק… אז לבסוף… אנחנו מצליחים להוציא את המכונית מהתעלה בחזרה אל פני השטח… ואנחנו נערכים להתקדם… והחבר’ה האלה באים ודופקים לנו על הכתף, והם אומרים: ‘אנחנו רוצים את המפתחות בחזרה’… אתם לא יכולים לקבל את המפתחות בחזרה. אתם לא יודעים איך לנהוג. אתם לא יכולים לקבל אותם בחזרה. אנחנו רוצים ללכת קדימה. אנחנו לא רוצים ללכת אחורה, בחזרה לתעלה… אתם יודעים, כשאתם רוצים לנהוג את המכונית קדימה, אתם שמים את ההילוכים על D. וכשאתם רוצים לנסוע אחורנית, אתם שמים R, בחזרה אל התעלה. תזכרו את זה בנובמבר. זאת לא מקרה…”.

אז כן, זה סרטון וידיאו, ואין ספק ששפת הגוף שלו מוסיפה לא מעט, ועדיין, משהו קורה. יש פה דרמה. המילים, שמכניסות את הצופים או את הקוראים לתוך התיאור – מייצרות קשב ועניין והשפעה על הקהל. ללא ספק, יש פה סטוריטלינג משובח ומרתק. והנה 3 מהדברים שעושים את ההבדל.

כלל זהב # 1 לסטוריטלינג משובח: הכניסו תיאורים ויזואליים

שימוש בתיאורים עוזר לנו ליצור את סביבת הסיפור שאנחנו רוצים. מחקרים מראים שהמוח האנושי מגיב הרבה יותר לתמונות מאשר למילים (תמונה אחת שווה 1,000 מילים, זוכרים?). השימוש בוויזואליזציה מאפשר לקוראים להישאב פנימה לתוך הסיפור, ולא סתם להרגיש חלק ממנו, אלא ממש לאמץ אותו, כאילו שזה הסיפור שלנו.

אובמה מלהטט עם תיאור המכונית בתעלה. הוא ממש בונה את הסצינה לפרטיה: יש את אלה שתקועים בבוץ ודוחפים את המכונית, ויש את אלה שמתנשאים מעליהם עם כוסות של ברד ביד, והתמונה של דחיפת מוט ההילוכים קדימה – משלימה את התיאור הוויזואלי בצורה מבריקה.

תחשבו על ההבדל בין “נפגשתי היום עם לקוחה שרצתה לעשות סדר בחומרים השיווקיים שלה”, לבין משהו כמו…

“היא נעצה מבט ארוך בדף שהיה מונח על השולחן, ואז הושיטה את היד אל הספל ולקחה לגימה מהקפה שהכנתי לה. ‘וואו… אף פעם לא חשבתי על זה ככה, היא אמרה… ‘עד היום, זה לא נראה לי כזה סיפור…’.

המבט שלה נדד אל המסך שלפניה, ואל אחוזי הפתיחה החד ספרתיים של המיילים שהוציאה בחודשים האחרונים ללקוחות… ואז היא הוציאה מהתיק עט פיילוט כחול ומתחה קו כחול לרוחב הדף, משמאל לימין… ‘מה עכשיו?’, היא שאלה. וכך התחלנו לעשות סדר בחומרים השיווקיים שלה”…

איפה אתם יכולים יותר לראות את עצמכם בתמונה, במשפט העליון או בתיאור שמתחתיו? וזה מוביל אותי אל המרכיב השני של כל סטוריטלינג אפקטיבי.

כלל זהב # 2 לסטוריטלינג משובח: השתמשו במטאפורות ודימויים  

שימוש במטאפורות ודימויים הוא אחד הכלים היותר יעילים בדרך ליצירת התמונה הרצויה והרגש שנלווה אליה. בסיפור של אובמה, הוא משווה את ההתנהלות הכלכלית של הרפובליקנים לנהיגה לא זהירה שדרדרה את המכונית לתעלה בצד הדרך. ואז הוא לוקח את הדימוי צעד נוסף קדימה, והופך אותו לתיאור מוחשי רחב, בלשון הווה – שנותנת לתיאור ממד של “כאן ועכשיו”, ומוסיף לו מרכיבי אווירה, שמאפשרים למאזינים או לקוראים לצלול פנימה לתוך הסיטואציה ולהרגיש כאילו הם-עצמם נמצאים שם, יחד אתו.

מזכיר לכם משהו?

כן, בדיוק כך. כך בדיוק כתוב בהגדה של פסח: “בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. שנאמר, והגדת לבנך ביום ההוא לאמור, בעבור זה עשה ה’ לי בצאתי ממצרים: לא את אבותינו בלבד גאל הקדוש ברוך הוא ממצרים, אלא אף אותנו גאל עמהם”.

אז כן, גם סיפור יציאת מצרים הוא סטוריטלינג משובח וכובש, שמודע היטב ליכולות ההשפעה שלו ולהגדרת המשימה שלשמו הוא נכתב, והיא: לגרום לכל אחת ואחד מאתנו להרגיש שגם אנחנו נמצאים שם, בין בני ישראל היוצאים ממצרים.

כשחושבים על זה, כל ביס קראנצ’י ועתיר פירורים שאתם נועצים במצות – מחזיר אתכם בדיוק אל היום ההוא, שבו נדרשתם לעזוב את מצרים בחיפזון, יחד עם כל בני ישראל, ולא היה לכם זמן לחכות שהלחם יתפח…

מי שכתבו את ההגדה הבינו את כוח השכנוע העצום של סטוריטלינג שמסופר כהלכה, והם אפילו טרחו ושילבו את עקרונות הסטוריטלינג גם בטקסט עצמו: “ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה, מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים. וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח”.

בדיוק כך. כדי להשפיע, לשכנע ולייצר שינוי אמיתי – לא מספיק לדעת, או להבין. צריך להרגיש. תשאלו כל קופירייטר מתחיל והוא יגיד לכם, שאנשים לא קונים עם הראש. הם קונים מהבטן. הם קונים מהרגש, ואז מצדיקים את הרכישה דרך הראש.

סטוריטלינג שבנוי כהלכה אמור לייצר את הרגש הנכון ולהוביל את המאזינים או את הקוראים להתמזג עם הסיפור ולהפוך לחלק בלתי נפרד ממנו. זה מה שגרם לאמריקנים לחזור ולבחור באובאמה לנשיא, למרות שנתוני הכלכלה בפועל היו שונים לגמרי ממה שהציג בסיפור. זה מה שמושיב את כולנו לשולחן הסדר, עם אותו הריטואל ואותם הסממנים, שמובילים אותנו מעבדות לחירות, שוב ושוב ושוב. וזה… זה מה שגרם לעכברים של המלין ללכת שבי אחר נגינת החליל, עד למעמקי הנהר.

בשורה התחתונה

הרבה אנשים מאמינים שסיפורים זה רק למספרי סיפורים מקצועיים או קופירייטרים עתירי השראה… או שאולי אין להם שום סיפור מעניין לספר… או שאין להם מושג מה זה סטוריטלינג, ואיך אפשר להפוך אותו לכלי תקשורת משפיע ומשכנע

כמו שיכולתם ללמוד מהכתבה, סטוריטלינג משובח הוא שילוב של רצף אירועים יחד עם אמצעים ספרותיים שתפקידם להעצים את האפקט הרגשי וליצור הזדהות עם הסיפור, כמו תמונות, מטאפורות ודימויים, בנוסף לאמצעים רבים אחרים, שתוכלו לגלות בהדרכה חדשה שעלתה למועדון “מומנטום” בנושא סטוריטלינג לעסקים.

במילים אחרות, סטוריטלינג הוא הרבה יותר “איך” ממה שהוא “מה”, ואם חשבתם עד היום, שהיכולת לספר סיפור היא נחלתם של מספרי סיפורים יחידי סגולה בלבד, או של קופירייטרים עתירי השראה – יש לי חדשות בשבילכם: כל אחד יכול ללמוד איך להיות מספר סיפורים, וזה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה לכם.

עכשיו אתם

ציידתי אתכם בשני אמצעים ספרותיים שהופכים כל סיפור סתמי לסיפור עוצמתי ומשכנע. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם? איזה אמצעי ספרותי שאתם משלבים בסיפורים שלכם, מייצר את התוצאות הטובות ביותר? מוזמנים לשתף את כולנו בתגובות, פה למטה.

הצעד הבא שלכם לסטוריטלינג כובש, משפיע ומשכנע

אהבתם? מוזמנים לשתף את המאמר עם חברים וקולגות.

רוצים לקבל ממני עוד הרבה רעיונות טובים והדרכות פרקטיות שיעזרו לכם לעבוד פחות, להרוויח יותר ולבנות עסק משגשג בעזרת תוכן? מוזמנים להצטרף אליי למועדון “מומנטום” וליהנות מהדרכות מעולות לשיווק באמצעות תוכן, בצירוף תמיכה שוטפת בקבוצת המועדון הסגורה. ועכשיו, חודש ראשון ב-65 ש”ח בלבד, ללא התחייבות ארוכת טווח.

לכל הפרטים על התועלות והיתרונות של מועדון “מומנטום” לשיווק באינטרנט – לוחצים כאן. 

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

השארת תגובה