אין קלישאה יותר שחוקה מהאמירה הנצחית של ביל גייטס, שקבע שהתוכן הוא המלך. אבל גייטס כבר מזמן לא לבד, כי בכל מקום ובכל הזדמנות, יהיה מי שיזכיר לך שתוכן זה הדבר הכי חשוב לשיווק העסק, שתוכן נכון מושך את תשומת הלב של הקוראים והלקוחות ומייצר תוצאות בקופה, ובכלל… שהשנה היא השנה של התוכן, בתנאי שהתוכן שלך יהיה תוכן שהקוראים שלך רוצים לקרוא. והשאלה הגדולה היא: האם ידוע לך מי הם ומה הם רוצים לקרוא?
רוב בעלי המקצוע שמדברים על תוכן – מתכוונים לתוכן איכותי ובעל ערך, שיוצר קשר עם הקוראים ומעורר אותם גם לקרוא וגם להגיב. ועדיין, תאמינו או לא, יש כאלה שבשבילם תוכן זה בלה בלה לטובת קידום אתרים (תתעוררו חברים, זה כבר מזמן לא עובד) או מנה קצובה של מילים שמתומחרות לפי 0.57 שקלים למלה (וזה, כמו שאמרה לי הלקוחה מצדו השני של הקו, "כבר מחוץ לתקציב"). מי בדיוק יקרא את העליבות הזאת? ולמי בדיוק זה יגרום לגלות עניין ולהפוך ללקוח?
אז האמת היא, שכבעלי עסקים, אנחנו צריכים לייצר תוכן אך ורק מסיבה אחת, והיא: כדי למשוך את תשומת הלב של הקוראים, ולהעביר אותו תהליך של המרה שיהפוך אותו מקורא לקונה. העניין הוא, שרק לתוכן איכותי ובעל ערך יש כוח להפוך קוראים לקונים. והשאלה הכי חשובה שעלינו לשאול את עצמנו היא, מה צריך להיות באסטרטגיית תוכן נכונה, שתמיר יותר קוראים לקונים ותוביל את העסק שלך להצלחה. הנה 8 מרכיבים שיעזרו לך לבנות תכנית תוכן אפקטיבית, שתמשוך את הקוראים שלך לקרוא ותוביל אותם לגלות עניין הרבה מעבר למילים:
1. לפרסם אך ורק תוכן איכותי
ברור, לא? ברור לחלקנו, אבל לא לכולם. יש עדיין בעלי עסקים שהבינו שצריך לכתוב, אולם הם כותבים את הדבר הראשון שעולה להם בראש ושולחים אותו לעולם, שיילך. ו…כן, יש גם עדיין כאלה שמתקשרים ורוצים 10 מאמרים ב- 50 שקל או משהו דומה. אז צר לי להיות נושאת הבשורה הרעה, אבל תוכן כזה לא ייקח אותך לשום מקום טוב, ולא יעשה בשבילך שום המרה של קורא לקונה. אם הוא יעשה משהו בכלל, קרוב לוודאי שהוא יגרום לכמה מהקוראים שלך לנתק אתך את הקשר.
אז מה כן עושים? מסתכלים במראה, ומבינים שלא כל אחד יכול לשבת ולכתוב תוכן איכותי יום אחרי יום. מבינים שאפשר וצריך לשכור אנשי מקצוע שיכתבו את התוכן הנכון באיכות הנדרשת, או שלחילופין, אפשר לעבור קורס מסודר, שמלמד בעלי עסקים לתפקד בהצלחה כאנשי תקשורת. כי זה מה שכולנו הפכנו להיות: אנשי תקשורת.
2. לייצר תוכן שימושי
לייצר תוכן שאין לו שום שימוש מעשי – זו טעות גדולה שהרבה עסקים עושים. לכל תוכן חייבת להיום תועלת שימושית שאליה הוא מוביל, וזו בדיוק המשמעות של יצירת תוכן: לא למלא סתם דפים ובלוגים, אלא להעביר מידע מועיל שיגרום לאנשים להתחבר לעסק שלך באמצעות התוכן.
חשוב מאוד להתמקד באיכות המידע המוצע ובתועלות שהוא מציע לקוראים (ולא באורך, במילות המפתח או בשיקולי קידום אתרים אחרים). גם מומחי קידום אתרים צריכים לקחת בחשבון את ההשפעה של התוכן על הקוראים, הרבה יותר משיקולים אחרים. האנשים שמתעניינים בתוכן, האנשים שמרגישים שהתוכן עוזר להם, שימושי עבורם ומקדם אותם לשלב הבא – הם אלה שיפתחו בשבילך את הארנק (ולא מנועי החיפוש).
3. לכתוב פשוט ולעניין
תוכן לאינטרנט חייב להעביר את המסר שלך בצורה פשוטה וקלה להבנה, כדי שהקוראים יוכלו לספוג את המסר ולאמץ אותו. אין פה תחרות למציאת המילים המיוחדות או הביטויים הכי יצירתיים. עם אצבע על העכבר וטווח קשב של שניות בודדות – הקורא שלך רוצה להבין מהכתוב, בלי ללכת לאיבוד. כלל אצבע אומר: לכתוב ברמה של כיתה ה' (כיתה ה'. זו לא טעות). וזה לא בגלל שהקורא שלך טיפש. זה בגלל שהקורא שלך עסוק, טרוד בהמון דברים, מוקף באנשים אחרים ובמסרים נוספים. כדי לחדור דרך כל הרעש הזה עליך להעביר מסר יעיל, פשוט ומובן במבט ראשון.
יש לכתוב תוכן בצורה שמעבירה את המסר בצורה היעילה ביותר, בלי מסרים נלווים מעיקים שהקורא נדרש לפענח. מומלץ להשתמש בעיצובים תומכים, כגון: כותרות משנה, בולטים ומספרים – איפה שמתאים.
4. לנהל מעקב אחר התוצאות
אפשר לכתוב ולכתוב ולכתוב כל יום וכל היום, אבל כאשר לכל הכתיבה הזאת יש מטרה עסקית (ויש לה מטרה עסקית!) – חשוב מאוד למדוד את התוצאות כדי לוודא שהכיוון נכון והכתיבה יעילה.
כל אתר חייב להיות מחובר לתוכנת מעקב כמו גוגל אנליטיקס, שמסייעת לך לגלות איזה תוכן זכה להצלחה ואיזה לא. לא פחות חשוב לבדוק את משך הזמן שהקוראים שהו באתר וקראו את התכנים, ומה הם עשו לאחר מכן: האם הם עזבו את האתר לבלי שוב? האם הם מלאו פרטים בטופס הרישום או ביצעו רכישה?
ללא מדידה לא ניתן לדעת מהי האפקטיביות של התוכן שלך. לעומת זאת, ניתוח המידע עשוי לסייע לך להחליט מהם הנושאים שהקוראים מגיבים אליהם טוב יותר ולהתאים את התוכן שלך בהתאם, כדי לחזק את הקשר ביניכם ולהגיע לתוצאות העסקיות הרצויות.
5. להיות עם היד על הדופק
לכל עסק יש רפרטואר של עשייה שאמור לבוא לידי ביטוי גם בתוכן שלו. נהלים, דרכי עבודה, ניצוח נכון יותר של המוצרים… נושאים שמסייעים ללקוחות להכיר את העסק ולצרוך את המוצרים או את השירותים שלו בצורה יעילה יותר, אבל כעבור כמה זמן עלולים למצות את עצמם ולחדול מלעניין את הקוראים.
כדאי מאוד שלפחות חלק מהתוכן שלך יעסוק בעניינים אקטואליים וחדשותיים, בתוך העסק ומחוצה לו, ולא רק באותם נושאים מוכרים ולעוסים. וזה לא רק בגלל השעמום… העניין הוא, שאם הקורא שלך נחשף שוב ושוב לאותם מסרים ותיקים ושגורים, בסופו של דבר הוא יקשר את התוכן שלך בצורה תת מודעת לאיכות נמוכה… או לתוכן משעמם… וזה מחזיר אותנו גם לנקודה מס' 3: מידע מיושן ולא עדכני לא יכול להיות שימושי ומועיל לקורא.
6. לאפשר שיתוף בקלות
אחד השינויים הגדולים והמשמעותיים בסולם הערכים של גוגל בשנים האחרונות, הוא הדרישה למשוב חברתי אמיתי מצד הקוראים כחלק מאומדן האיכות של התוכן. שיווק איכותי בתוכן מוביל בהכרח לעניין, הערכה, תשומת לב ומעורבות, המובילים לשיתוף חברתי (מה שמכונה בשפת קידום האתרים "סמנים חברתיים").
במדדי הלייק, התגובה והשיתוף, נחשב שיתוף המידע לפסגת ההישגים. אם הקוראים שלך מרגישים שהם קוראים משהו שימושי ומועיל – הם ישתפו אותו. המשימה שלך, איפוא, מורכבת משני חלקים: האחד, לייצר תוכן שהקוראים ירצו לשתף. והשני, להבטיח אפשרות זמינה וקלה לשיתוף.
האינטרנט מלא כלי שיתוף זמינים וחינמיים שניתן להתקין באתר, בין באמצעות קוד HTML ובין באמצעות פלגין, כמו AddThis. קצת מאמץ, או גיוס של איש טכני מיומן יכולים לחולל פלאים בתהודה של התוכן שלך ובשיפור הנוכחות שלו און ליין.
7. לשמור על אתר נקי ומרווח
נכנסת פעם לאתר שהיה עמוס באנרים, מודעות מהבהבות, תמונות וצבעים מתחלפים ועוד כיוצא בזה בלבולי מוח והסחות דעת? עיצוב מבולגן אופייני לאתרי ספאם, אבל עלול להופיע גם באתרים נטולי תכנון ומחשבה. וחבל.
עיצוב ומבנה נקיים של האתר מסייעים לקורא להתמקד בעיקר ולקרוא את התוכן שלך ללא הפרעות מיותרות. כשהאתר צפוף ומלא אלמנטים מושכי עין, הקורא עלול לאבד את הריכוז ולנטוש את הקריאה. זה בדיוק מה שאינך רוצה שיקרה… לכן, מומלץ להימנע מכל מיני מודעות קופצות, עומס של תמונות ואלמנטים מציקים אחרים. זה לא יפה. זה לא יעיל. וזה עלול לעלות לך בנטישה.
8. לכתוב לקהל המטרה שלך
לפני כמה ימים יצא לי להקשיב לוובינר של ג'יי בר – אחד ממובילי השיווק בתוכן בעולם, שטבע את המונח Youtility = שימושיות שמתחילה מהקורא, מהלקוח, מהקהל שאליו אנו פונים. כמו שג'יי הסביר, תוכן אפקטיבי הוא תוכן שעוזר, שפותר בעיות, שמספק מידע נדרש וכד'.
העניין הוא, שלא ניתן לכתוב תוכן שפותר בעיות, מבלי לדעת מה הבעיה. ולא ניתן לדעת מה הבעיה שבאמת לוחצת וכואבת, מבלי לדעת למי כותבים. זוהי המשמעות של הגדרת קהל מטרה, ואחרי שהגדרת מי קהל המטרה שלך – עליך לכוון אליו ולמקד בו את כל התוכן שלך.
ברגע שהתוכן שלך מתחיל לטייל בכל מיני מחוזות ולעסוק בכל מיני נושאים שלא ממש קשורים לנושא שמחבר בינך לבין קהל המטרה שלך, הוא עלול לגרום לבסיס הקוראים שלך לאבד עניין. זהו מצב מסוכן ביותר, במיוחד כאשר טווח הקשב של הקורא האינטרנטי הממוצע הוא כ- 3 שניות, עם אצבע עצבנית על הדק העכבר. איבדת אותו? איבדת אותו! איבדת אותו לטובת תכנים אחדים, שקורצים לו מכל פינה ונראים לו רלבנטיים ומשמעותיים יותר לענייניו. ויכול מאוד להיות שאפילו איבדת אותו לנצח.
אז מה לעשות? לשים את הקורא/הלקוח במרכז תמיד, ולוודא שכל תוכן שלך מתייחס אליו, מדבר אליו ונכתב כשהוא יושב לך בראש.
כדי לוודא שהקוראים שלך מוכרים לך, שהבעיות שלהם מוכרות לך, שידוע לך מה הם מחפשים, מה דרוש להם ואיך באפשרותך לעזור להם באמצעות תוכן נכון, שיוביל אותם אל המוצרים או השירותים שלך – הכנתי לך מתנה שהולכת לחולל עבורך שינוי מדהים: שאלון לקוחות הזהב.
זהו השאלון שבו אני נוהגת להשתמש כדי לייצר תוכן אפקטיבי ללקוחותיי (וגם לעצמי), וזוהי הפעם הראשונה שאני חושפת אותו ברבים. ולמה? כי חשוב לי לאפשר לך לשאול את השאלות הנכונות, כדי לייצר תוכן נכון ומדויק, שיביא גם לך אך ורק את הלקוחות הנכונים.
אם יש לך חברים או קולגות שעשויים להפיק תועלת מהשאלון – אשמח אם תעביר את המייל הזה גם אליהם. הם יודו לך וגם אני.
אז – הנה הקישור לקבלת שאלון לקוחות הזהב – נא להקליק