יום המעשים הטובים: גם אם הבדיקה הייתה שלילית – זה לא אומר שאת באמת בריאה…

יום המעשים הטובים: גם אם הבדיקה הייתה שלילית – זה לא אומר שאת באמת בריאה…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

סרטן השד הוא הסרטן השכיח בקרב נשים בישראל. אחת מתשע? תשכחו מזה. באתרים רשמיים מדברים על אחת משמונה… ואם תרימו את העיניים ותסתכלו סביב – תגלו שהמחלה נמצאת מאוד קרוב לכל אחת ואחת מאיתנו… קרוב מדי. אצל חלקנו, היא גם חלק מסיפור תורשתי, שעלו להשפיע גם על ילדינו ונכדינו. כתבה שחובה לקרוא על עמותה שכדאי מאוד להכיר ונושא שכדאי מאוד לדעת… כדי שלא נדע… 

סרטן השד הוא הסרטן השכיח בקרב נשים בישראל. אם אתן מכירות את הסלוגן “אחת מתשע”, אז כדאי לכן לדעת שמזה מספר שנים הוא סלוגן אך ורק על הנייר. כי במציאות, התחלואה כבר מזמן שברה את הכלים והיא הרבה יותר שכיחה. שכיחה עד כדי אימה. 

לפחות 15% מהחולות בסרטן השד, בנתוני האמת של התחלואה, חולות בסרטן תורשתי-משפחתי. הוסיפו לכך את סרטן השחלות, ששכיחותו נמוכה בהרבה, אך היא עולה משמעותית עם הגיל, והתוצאה היא ציבור גדול של נשים בישראל שנמצאות בסיכון גבוה ללקות במחלה, עקב היותן נשאיות של מוטציה גנטית. סיפור משפחתי. ממש לא נחמד. 

אז מה הסיפור?
אחד מכל 40 איש באוכלוסייה יהודית (לעומת אחד מכל 400 איש באוכלוסייה לא יהודית) הם נשאים של גן BRCA פגום. גן BRCA  אחראי להגן על הגוף כנגד סרטן. כשהוא עובר מוטציה – ההגנה נעלמת והגוף חשוף למחלה, עד פי 7 כאשר מדובר בסרטן השד ועד פי 30 כאשר מדובר בסרטן השחלות.

במילים אחרות, נשים שהן נשאיות של המוטציה, נמצאות בסיכון של כ- 87% לחלות בסרטן שד ושל כ- 50% ללקות בסרטן השחלות.

וזה לא כל הסיפור.
שימו לב, עכשיו אני פונה אליכם, הגברים. לגן BRCA  יש שתי גרסאות:

  • BRCA1 משפיע אך ורק על תחלואת סרטן שד ושחלות בנשים
  • אבל, יש גם גן בשם BRCA2, שמשפיע גם על תחלואת סרטן שד ושחלות בנשים, אבל בנוסף, הוא מעלה את הסיכון לפתח סוגי סרטן נוספים, גם בגברים, כמו למשל: סרטן לבלב, סרטן קיבה ומלנומה – סרטן עור קטלני שנפוץ במיוחד במדינות שטופות שמש, כמו ישראל. בסך הכל, הימצאות של BRCA2 מעלה את הסיכון ללקות בסרטן עד 10% (וזאת, בהשוואה ל 1-2% באוכלוסייה הרגילה).

סיפור ממש לא נחמד…
נכון… והוא עוד פחות נחמד כשחושבים על דור ההמשך, בגלל שגנטיקה היא גנטיקה היא גנטיקה, ואם אתם נשאים של גן פגום, גם אם אינכם יודעים על זה כלל, הגנטיקה תעבוד שעות נוספות גם על הילדים שלכם (ואפילו על הנכדים…), עם כל הסיכונים וכל הסטטיסטיקות המאיימות. וכן, הן בהחלט מאיימות!

אז איך תדעו אם אתם נשאים של מוטציה גנטית לסיכון מוגבר לסרטן?
הנה אנחנו חוזרים אל הסיפור המשפחתי:

  • אם יש אצלכם במשפחה סיפור של שתי קרובות מדרגה ראשונה שחלו בסרטן השד (למשל, אם ובת, שתי אחיות, אם ואחות), ולא רק מהצד של אימא, גם מהצד של אבא – כדאי מאוד לרוץ לבדוק את הגנים.
  • במיוחד כדאי לבדוק, אם מדובר בגיל צעיר, מתחת לגיל 50, או שהסרטן התגלה בשני הצדדים
  • סרטן שחלות או סרטן לבלב מתחת לגיל 60 – הוא עוד אור אדום, שחשוב לתת עליו את הדעת ולהיבדק.

סימני דרך נוספים לבדיקה תמצאו באתר עמותת “ברכה”: www.bracha.org.il

אבל לסיפור הזה יש טוויסט, והוא עוד אפילו פחות נחמד…
גם אם רצתם או רצתן להיבדק – בכלל לא בטוח שתוצאות הבדיקה רלבנטיות לרמת הסיכון הגנטית שלכם. יתירה מכך. אפילו אם המחלה כבר מקננת בגופכם, או שהמחלה התפרצה בגיל צעיר, ואפילו אם יש לכם סיפור משפחתי מוכר וכואב – עדיין, קיימת אפשרות שהבדיקה הנהוגה בישראל, תוציא אתכם “נקיים” על הנייר.

לדברי ליסה כהן, מנכ”לית עמותת ברכה, הבדיקה הנהוגה בישראל, שמבוצעת על ידי קופות החולים, בודקת רק שלוש מוטציות בגן ה- BRCA, שהן השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה היהודית. אך בפועל, בעולם הגדול ידוע על כ- 4,000 מוטציות בגן ה- BRCA, ובעולם הגדול גם מקובל לבצע בדיקה שמקיפה את כל המוטציות ומבטיחה את הגילוי המלא והאמיתי של רמת הסיכון. ואצלנו? הממממ… אצלנו בודקים רק 3 מוטציות מתוך כ-4,000 אפשריות. מה זה אומר? נעבור לפסקה הבאה…

מה זה אומר בתכל’ס?
שאם את אישה צעירה, שחלית בסרטן השד ויש לך סיפור משפחתי ברקע (וכולנו, לצערנו, מכירים היום יותר ויותר נשים צעירות שעונות על התיאור המאוד לא אופטימי הזה) – העובדה שהבדיקה שלך יצאה שלילית – עלולה להיות כסות אשליה מסוכנת, שתשפיע לא רק על חייך, אלא גם על חיי ילדיך…

אז למה אצלנו לא בודקים הכל?
כרגיל, עניין של… כסף… הבדיקה המלאה עולה כ- 2,000 דולר. אפשר לעשות אותה על ידי חברה פרטית., אבל הקופה לא תכסה את העלות. פנייה של העמותה לסגן שר הבריאות, משה ליצמן, להכניס את הבדיקה לסל הבריאות, נענתה בהבטחה שהדברים צפויים להשתנות. מתי? בחודש מארס. איזו שנה? לא ברור… תחכו… ובינתיים אם אתם רוצים לחיות – תשלמו…

נעים להכיר: עמותת ברכה
עמותת ברכה היא עמותה ללא מטרות רווח וללא אינטרסים פוליטיים או כלכליים, הפועלת בהתנדבות 100%. העמותה הוקמה על ידי ליסה כהן, שהיא עצמה נשאית של הגן הפגום, שעברה ביוזמתה כריתת שד ושחלות מלאה בשני הצדדים, לאחר שאימה ואחותה נפטרו מהמחלה בגיל צעיר.

“אנחנו כאן בשבילכם”, אומרת ליסה כהן, ומזמינה כל מי שיש לו קצה קצהו של חשש או חשד לבריאותו – לפנות לעמותה, לקבלת מידע, סיוע, תמיכה ועידוד.

והנה עוד נתון שייתן לכם סוג של פרספקטיבה: מדי שבוע מגיעות לעמותה 5-6 נשאיות חדשות של המחלה, ועוד 5-6 חולות או נשים עם סיפור משפחתי, ועוד לא אמרנו כלום על הטלפונים שמציפים את העמותה, ועל כל אלה – והם רבים, רבים מדי – שלא יודעים כלל על קיומה, ומן הסתם, גם לא על הסיכון הרובץ לפתחם מבלי דעת.

איפה אנחנו יכולים להיכנס לתמונה?
היום יום המעשים הטובים, והכתבה הזאת היא תרומתי הפצפונת לעמותה ברכה הנפלאה. הנה המקום שבו גם אתם יכולים להיכנס לתמונה:

ביום שישי, ה- 15.3, עורכת העמותה אירוע התרמה, לטובת כנס רפואי בנושא של סרטן שד ושחלות משפחתי. האירוע יתקיים בבית פיליציה בלומנטל בתל אביב, בשעה 11:00, ולכבודו תגיע ארצה הכנרית האוסטרית ג’לה פרגו, שתנגן יחד עם החלילן הראשון של התזמורת הפילהרמונית, יוסי אורנהיים ועם תלמידתו, אנא גבריאלוב והפסנתרן רביב לייבזירר, על רקע הפסלים המדהימים של בתיה גזית.

 אז מה עכשיו?

  • עכשיו אתם מרימים טלפון למרכז המוסיקה ע”ש פליציה בלומנטל, ומזמינים כרטיסים למופע: 03-620118.
  • המעוניינים לתרום לעמותה או להתנדב במסגרתה, מוזמנים ליצור קשר עם ליסה, במייל: info@bracha.org.il, או להיכנס לדף הפייסבוק של העמותה, ולכבד את תרומתה לכולנו בלייק גדול!

וכמו שאומרים אצלנו: ותבואו על הברכה.

עידית נעמן

עידית נעמן

עידית נעמן - ניהול תוכן להעצמה אישית ועסקית. עוזרת לבעלות עסקים עצמאיות, שרוצות להרוויח יותר - למקד את השיווק, לדייק את הכתיבה, ולבנות עסק משגשג דרך תוכן. לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך להתחיל לתכנן את תשתית התוכן השיווקית של העסק שלך, צעד-אחר-צעד - לחצי עכשיו על הקישור "גם אני רוצה לעשות שיווק בחיוך".

אז מה חשבת?...

הגעת למקום הנכון!

שלום, עידית כאן. שמחה שהגעת!  הקמתי את בלוג “דרך התוכן” בשנת 2009, כדי לחלוק אתך את הידע והניסיון האדיר שצברתי בהעצמה אישית ועסקית דרך תוכן – כעיתונאית, נלפיסטית ומנטורית שיווקית. מוזמנת לקרוא, ליישם וכמובן – לשתף. 

פוסטים אחרונים

אם גם אצלכם בבית מבקרות בלילה כל מיני מפלצות או חיות טרף מפחידות – ספר הילדים החדש שכתבתי יעזור לכם לרתום את הפחד לתוצאות בלתי צפויות ומרגשות – עם חרוזים מתנגנים, עיצוב מלא-חן והדפסה איכותית שמותאמת במיוחד לאצבעות קטנות.  

מה עושים כשפוגשים אריה בחושך

במקום להמציא בכל פעם את הגלגל ולבזבז זמן יקר על כתיבת מאמר ארוך מדי, מבולבל ולא שיווקי, רכשו עכשיו את קובץ תבניות המאמרים המוכנות שלי, שיעזרו לכם לכתוב מאמרים מקצועיים איכותיים ושיווקיים – בחצי שעה ואפילו פחות. הקובץ כולל הדרכה מעשית ליישום התבניות + הדרכה לשילוב של כתיבה שיווקית.

תבניות לכתיבת מאמרים

שיווק באמצעות תוכן מתבסס על תוכן רלבנטי, שפונה לדמות לקוח ספציפית ונותן לה מענה מותאם. הלקוח הזה הוא לקוח החלומות שלך וכדי להפיק מהתוכן את התוצאות הרצויות – חשוב שתדעי מיהו, מה מאפיין אותו, מה חשוב לו ומה הוא מחפש. כל אלה ועוד – בקורס הדיגיטלי “לקוח החלומות” שיוביל אותך אל הלקוח האידיאלי שלך ב-5 צעדים קצרים וממוקדים.

מיני קורס לקוח החלומות

סדנה דיגיטלית מעשית שבה אני מובילה אותך צעד-אחר-צעד לכתיבת 6 סוגי המאמרים המבוקשים ביותר ברשת – כולל 3 בונוסים מגבירי תוצאות לאיתור מילות המפתח הנכונות, לבניית תמונה מלווה למאמרים ולהפצה אפקטיבית שתזרים למאמרים עוד ועוד קוראים מעוניינים.

מישהו לכתוב איתו

למעבר לקורס החינמי שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך תוכלי לתכנן תשתית תוכן שתזרים לעסק שלך לקוחות על אוטומט - מוזמנת למלא את הפרטים.

הפרטים שמסרת שמורים ובטוחים והם ישמשו אותי כדי לחלוק אתך ידע מועיל להצלחתך!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן