סטוריטלינג עסקי: 6 הכללים של סיפור עסקי מדליק שכל עצמאי חייב להכיר כדי למשוך יותר לקוחות 

סטוריטלינג עסקי הוא ללא ספק הלב של כל תוכן שיווקי טוב. העניין הוא שכדי לספר סיפור טוב, חשוב להכיר את הכללים, ורובנו – מה לעשות – לא נולדנו מספרי סיפורים…

אם יש דבר אחד באמת חשוב – זה בדיוק זה. כי ברגע שתבינו את הפרינציפ ותשלטו בזה – כל היתר כבר יזרום מעצמו… ועל זה בדיוק אני הולכת לדבר במאמר. כולם אומרים לכם שאתם צריכים לספר את הסיפור של העסק שלכם… אבל אין לכם מושג איך לספר סיפור עסקי מושך ומשכנע? אל דאגה! לסיפור טוב יש בסך הכל 6 כללי אצבע פשוטים וקלים ליישום שאתם יכולים ללמוד, כדי לספר סיפור טוב שאנשים ירצו לקרוא או לשמוע. וזה יעזור לכם, גם אם אתם רק מתחילים לעשות תוכן, וגם אם אתם רוצים לשפר את התוכן שלכם. בסוף המאמר יהיו לכם 6 כללי אצבע פשוטים וקלים ליישום, שיאפשרו לכם לכתוב או לספר את הסיפור העסקי שלכם – בצורה מרתקת, מושכת ומשכנעת – בדיוק כמו שהלקוחות שלכם אוהבים. מוזמנים לקרוא, ליישם ולשתף.

כלל אצבע # 1 – הפיתוי

אחד האתגרים הגדולים של כל מספר סיפורים הוא לגרום למאזינים לעצור ולהקשיב. וזה גם אחד האתגרים הגדולים של כל כותב תוכן – לגרום לקוראים לעצור ולקרוא. וזה אתגר לא פשוט, מפני שהקוראים שלנו, ברובם, אנשים עסוקים, שחיים בסביבה רועשת ועמוסה במסרים ובגירויים – גם באינטרנט וגם בעולם האמיתי.

וזה מאתגר במיוחד, מפני שאחד התפקידים החשובים של התוכן שלנו הוא לפגוש את הלקוחות הפוטנציאליים שלנו ברשת, כדי לגרום להם לרצות לדעת עוד. וזה אומר שברוב המקרים – אנחנו בעצם כותבים לאנשים שלא מכירים אותנו.

ולכן, האתגר הראשון והחשוב ביותר שלנו הוא לגרום להם קודם כל לעצור, כדי להתעניין במה שיש לנו להגיד.

זה המקום שבו אנחנו מפעילים את כלל האצבע # 1 של הסטוריטלינג – הפיתוי. או אם להשתמש בלשון חז”ל – אנחנו חושפים טפח ומכסים טפחיים, כדי לעורר את הסקרנות שתגרום לקוראים לעצור ולהמשיך לקרוא.

וזה המקום שבו אנחנו נשתמש במילה כמו “זה” – שיוצרת עניין מבלי להסגיר את העניין עצמו.

למה זה כל כך יעיל?

כי המוח שלנו מתוכנת להבין את המידע שהוא מקבל, ואם הוא מרגיש שהוא לא קיבל את מלוא המידע שדרוש לו – הוא ימשיך לחפש את המידע החסר. אחת הדברים להגיע למידע הזה – היא פשוט להמשיך לקרוא…

זאת הסיבה שאנחנו פוגשים את טכניקת הפיתוי בכל כך הרבה כותרות ופתיחים, שמתמודדים עם אותו אתגר: לגרום לקוראים או למאזינים לעצור, ולהתחיל לשים לב.

וזאת נקודת הפתיחה של כל סיפור טוב, ממש כמו שאני עשיתי בתחילת ההדרכה, כשפתחתי ואמרתי ש: “… אם יש דבר אחד באמת חשוב – זה בדיוק זה. כי ברגע שתבינו את הפרינציפ ותשלטו בזה – כל היתר כבר יזרום מעצמו…”

המשימה שלכם: בפעם הבאה שאתם מחליטים לכתוב תוכן לשיווק העסק שלכם, תחשבו – מה יהיה משפט הפיתוי שיגרום לקוראים שלכם לעצור ולהתחיל לקרוא את הפוסט.

 

כלל אצבע # 2 – הפיתיון

אחרי שעצרתם את הקוראים שלכם בעזרת משפט הפיתוי המסקרן, האתגר הבא שלכם הוא לגרום להם להתקדם הלאה בקריאה, אל המשפט הבא או אל הקטע הבא.

שוב, הקוראים שלנו הם אנשים עסוקים וטרודים. אם הם לא יבינו מה יוצא להם מקריאת התוכן שלכם – קרוב לוודאי שמשהו אחר ימשוך את עינם והם יעדיפו להתמקד בו…

וזה אומר שאתם רוצים לתת להם סיבה ממש טובה להישאר אתכם ולהמשיך לקרוא את מה שכתבתם.

וזה המקום שבו אנחנו מפעילים את כלל האצבע # 2 של הסטוריטלינג – הפיתיון.

זאת הסיבה שתגרום להם להמשיך לקרוא הלאה, כי פה אתם תספרו להם מה ייצא להם מההדרכה ולמה כדאי להם להמשיך לקרוא.

למשל: בסוף ההדרכה הזאת אתם תדעו איך לספר סיפור מדליק, שימשוך אליכם יותר לקוחות פוטנציאליים, או שיגרום לכם להיות מסמר הערב בכל אירוע חברתי… לפי העניין והלקוחות הפוטנציאליים שאליהם אתם פונים, כמובן.

וזה ממש חשוב

הרבה פעמים יש לכותבים נטייה לכתוב את התוכן בצורה כרונולוגית. מה שראשון – ראשון ומה שאחרון-אחרון. העניין הוא, שבגלל טווח הקשב הכל כך קצר של הקוראים הדיגיטליים – כתיבה שיווקית מושכת חייבת לחשוב “פירמידה הפוכה”.

לא כרונולוגיה אלא פסיכולוגיה

מה ימשוך את הקוראים שלכם? מה יגרום להם לעצור? מה חשוב להם לדעת כדי שתוכלו ללכוד את תשומת הלב שלהם?

והתשובה היא תמיד, אבל תמיד, לספר להם מה ייצא להם מזה. WIIFM. הם לא אמורים לנחש – כי הם לא יטרחו לנחש בעצמם, והם לא אמורים לתעות באפלה – כי זה לא יקרה, והם גם לא אמורים לחשוש שהם עלולים לבזבז את הזמן היקר שלהם על משהו שלא יוסיף להם דבר – כי אם כך הם יחשבו – קליק אחד על העכבר והם היו שם.

הקוראים שלכם רוצים לדעת מה הם הולכים לקבל

מתאים – טוב, לא מתאים – הם יעברו הלאה. הם לא רוצים להיתקע עם כל מיני חששות, לבטים ואי ודאות, במיוחד אם הם עדיין לא מכירים אתכם.

אם שמתם לב, זה בדיוק מה שאני עושה, בכל פעם שאני מזמינה אתכם לצפות בהדרכת תוכן חדשה, כשאני כותבת או אומרת לכם בדיוק עם מה תצאו מההדרכה, ואני מאפשרת לכם להחליט האם זה משהו שמעניין אתכם או לא.

המשימה שלכם: כתבתם את משפט הפיתוי הפותח של התוכן שלכם? עכשיו, תחשבו – מה יהיה הפיתיון שיגרום לקוראים שלכם להמשיך לקרוא, כדי להפיק את התועלת המובטחת מהתוכן שלכם.

וזה לוקח אותנו לכלל אצבע מס’ 3

 

תבניות מאמרים

 

כלל אצבע # 3 – סביבת הסיפור

אז פיתינו את הקוראים לעצור, ונתנו להם סיבה טובה להמשיך לקרוא, ועכשיו, אנחנו רוצים להגדיר את סביבת הסיפור.

וזה אומר קודם כל לבחור את מבנה הסיפור. האם זה יהיה סיפור על 3 טעויות, או 3 צעדים או 3 מיתוסים או תיאור מקרה מוצלח. מבנה הסיפור עוזר לכם להתקדם עם הסיפור, אבל הוא מאוד חשוב לקוראים, כי הוא עושה להם סדר ושכל, ועוזר להם להתקדם יחד אתכם ולהתחבר אליכם בצורה טובה יותר.

סביבת הסיפור זה גם להחליט על סגנון הכתיבה. האם זה יהיה סיפור הומוריסטי, עם גיגים משעשעים שיעלו חיוך אצל הקוראים, או שזה יהיה סיפור חינוכי, שיוביל את הקוראים צעד אחר צעד בצורה מתודולוגית וסדורה מהבעיות אל הפתרונות, או כל סגנון אחר שמתאים לכם ולסיפור שלכם.

סביבת הסיפור זה גם להחליט על כותרות המשנה, על שילוב של ערכי המותג שלכם בסיפור ובאופן כללי – לספר סיפור שייצור חיבור בין הקוראים לבין המותג בצורה הטובה והרלבנטית ביותר ליעדים האסטרטגיים שאתם רוצים לקדם באמצעותו.

וכמובן, שסביבת הסיפור זה גם כל מה שקשור לצד הוויזואלי של התוכן שלכם. איך תיראה התמונה שתלווה את התוכן. האם תהיה רק תמונה אחת, או שתשלבו תמונות מייצגות בכל שלב של הסיפור? האם אתם צריכים להוריד לצורך כך תמונות ממאגר תמונות בתשלום, ואיזה תמונות תרצו למצוא, או שבסביבת הסיפור שלכם יש תמונות מייצגות שלכם, של העסק שלכם ושל אנשים שקשורים אליכם.

כל בחירה שתעשו מגדירה צד נוסף בסביבת הסיפור שלכם, והיא אמורה להשתלב בסך הכל הכללי של הסיפור ושל המטרה שהוא נועד לקדם.

אז מה המשימה שלכם? להחליט על סביבת הסיפור שלכם. מה יהיה מבנה הסיפור? באיזה סגנון תבחרו? איזה תמונות תשלבו בתוכן? ועכשיו, עצרו לרגע וחשבו: האם הבחירות שלכם מייצגות את המותג שלכם ומשרתות את המטרה האסטרטגית של התוכן? כי בסופו של יום – זאת המטרה הגדולה!

וזה לוקח אותנו לכלל אצבע מס’ 4

 

כלל אצבע # 4 – לב הסיפור

עד עכשיו – בניתם את הפרומו לדבר האמיתי. הכנתם את ה “סט”. גיריתם את דמיונם של הקוראים. יצרתם ציפייה. עכשיו מגיע הרגע לספק  את הסחורה.

ברוכים הבאים ללב הסיפור. אם התוכן שלכם היה המבורגר – זאת הקציצה שתקועה בין שני חלקי הלחמנייה והחסה.

זה מה שאתם רוצים להגיד. זה המסר שיש לכם להעביר לקוראים. מה שאתם רוצים ללמד אותם. הסיפור שיגרום להם ליהנות, או לחייך, או להגיד לעצמם: “כמה טוב שהחלטתי לקרוא את הפוסט הזה. למדתי המון. למדתי משהו חדש שלא ידעתי קודם. למדתי משהו חשוב”.

לב המאמר הוא הסיבה שהם קוראים את התוכן שלכם. בשביל זה הם הגיעו, בשביל זה הם נשארו, וזה מה שהבטחתם להם בפיתוי ובפיתיון.

וזה אומר שכדאי מאוד שתהיה הלימה בין השניים. אז כשאתם מגיעים ללב הסיפור – תעצרו רגע, ותוודאו שמה שאתם הולכים לספר להם עכשיו- עומד במבחן הציפייה שיצרתם.

  • אם כן – מעולה. אתם יכולים להתקדם מנועים מלא קדימה.
  • אם לא – תנו עוד מבט, למען האמת, הסתכלו על הסיפור שלכם בעיניים של הקוראים שלכם, ותשאלו את עצמכם מה אתם יכולים לכתוב שם כדי שזה כן יעמוד במבחן הציפיות שלהם, או… וגם זו אפשרות… שתחזרו אל ההתחלה ותשנו את רף הציפיות, בהתאם ללב הסיפור.

כך או כך, אתם חייבים לתת לקוראים שלכם את מה שהבטחתם להם, ואת מה שהם הגיעו לקבל.

והמשימה שלכם? לכתוב בראשי פרקים את לב הסיפור שלכם, ואז לבדוק אותו מול הפיתוי והפיתיון, ולשאול את עצמכם, האם אתם עומדים בציפיות שיצרתם? ואם לא – מה תרצו לשנות כדי ליצור הלימה ביניהם?

וזה מוביל אותנו אל כלל האצבע הבא, שזה בדיוק התפקיד שלו.

 

כלל אצבע # 5 – חוזרים לפיתוי

זוכרים איך פתחתי את המאמר? אמרתי, “… אם יש דבר אחד באמת חשוב – זה בדיוק זה. כי ברגע שתבינו את הפרינציפ ותשלטו בזה – כל היתר כבר יזרום מעצמו… “.

עכשיו, כשכבר קראתם את רוב המאמר, אתם יכולים לחזור יחד אתי אחורנית, אל משפט הפיתוי, ולבחון אותו בהקשר של ההדרכה כולה:

הדבר החשוב שברגע שתשלטו בו – כל היתר כבר יזרום מעצמו – זאת הטכניקה של סטוריטלינג. זה לדעת שלספר סיפור זה תהליך, שיש לו הגיון פנימי שחוזר על עצמו בכל סיפור, ולא משנה איפה אתם מספרים אותו, איך, או לאיזו מטרה.

זה לדעת שסיפור זה סיפור זה סיפור, ושלכל סיפור יש רצף ברור ומובנה, שמתחיל בפיתוי, ממשיך לפיתיון, עובר לסביבת הסיפור, מתקדם אל לב הסיפור, סוגר מעגל בחזרה אל הפיתוי – כדי להפיל את האסימונים לקוראים ולצאת גדולים מהחיים, ואז, ורק אז, מתקדם אל החלק האחרון, בהתאמה לכלל האצבע השישי והאחרון.

זה לדעת שברגע שאתם שולטים בטכניקה הזאת – זה מה שמאפשר לכם להגיש את התוכן שלכם, ולא משנה באיזה נושא או באיזה תחום, ולבנות אותו בקלות ובסדר הנכון – כמו כל מספר סיפורים מיומן.

וזה אומר שמשפט הפתיחה של ההדרכה הוא בעצם הלב של כל הסיפור. כי זה מה שהופך סיפור לסיפור… וברגע שאתם יודעים לסדר את התוכן לפי הטכניקה הזאת, ואתם שולטים בה – זה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לייצר תוכן מעולה.

זה ה-ד-ב-ר!  וזה מה שהופך אתכם לכותבי תוכן מעולים!
והמשימה שלכם? לחזור אל שורת הפיתוי שלכם ולוודא שהתוכן שלכם תומך במשפט הפתיחה שלכם.

והנה הגענו אל כלל האצבע השישי והאחרון:

כלל אצבע # 6 – השורה התחתונה

כמו שאמרה הסופרת סביון ליברכט “צריך סוף לסיפור אהבה”. והאמת היא, שצריך סוף לכל סיפור. וזה בדיוק כלל האצבע האחרון שכל כותב תוכן שרוצה לשלוט בטכניקה של סטוריטלינג – חייב להכיר.

אחרי שעשיתם את כל הדרך – התחלתם עם הפיתוי והפיתיון, המשכתם עם סביבת הסיפור ולב העניין באמצע, וסגרתם מעגל מול הפיתוי הראשוני כדי שהצדק לא רק ייעשה אלא גם ייראה – הגיע הזמן להגיש לקוראים את המסקנות ולצייד אותם בהיי-לייטס לפעולה.

וזה כל הסיפור.

כי בסופו של יום, כשעובדים לפי התבנית, זאת בדיוק הדרך לוודא ולהבטיח שלא פספסתם דבר. שעברתם על כל חלקי הסיפור, ושסיפרתם את הסיפור המלא בסדר הנכון.

כל מה שנשאר לכם עכשיו לעשות – זה לחתום את התוכן שלכם בקריאה לפעולה. אולי תזמינו אותם להוריד את המדריך החינמי שלכם. אולי תשלחו אותם לקרוא מאמר הדרכה משלים…

וזאת המשימה שלכם: תחשבו, לאן אתם רוצים להוביל את הקוראים בסוף הסיפור שלכם, ואיך תעשו את זה בצורה מזמינה ומשכנעת.

בשורה התחתונה

אם יש דבר אחד באמת חשוב – זה בדיוק זה. כי ברגע שתבינו את הפרינציפ ותשלטו בזה – כל היתר כבר יזרום מעצמו… “. אז באמת, יש לכם עכשיו ביד טכניקה סדורה, פשוטה וקלה של סטוריטלינג, שתאפשר לכם להיות כותבי תוכן מעולים, ממש בקלות.

כמו שיכולתם ללמוד מההדרכה, כל מה שאתם צריכים לעשות זה ללכת בעקבות ששת כללי האצבע שנתתי לכם בהדרכה: להתחיל בפיתוי, לזרוק לקוראים את הפיתיון, להגדיר את סביבת הסיפור, לספק את לב הסיפור, לסגור מעגל מול הפיתוי כדי שהקוראים יווכחו לדעת שלפיתוי שגרם להם לעצור ולקרוא יש כיסוי מלא בתוכן שלכם, ואז לסכם את כל התובנות והמסקנות ולהניע את הקוראים לפעולה הרצויה לכם. 

עד כאן אני ועכשיו אתם

ציידתי אתכם ב-6 כללי אצבע חיוניים שיאפשרו לכם לכתוב תוכן סופר איכותי ומושך בעזרת טכניקה פשוטה של סטוריטלינג – צעד אחר צעד. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם? האם אתם משתמשים בטכניקה של סטוריטלינג כדי לספר את הסיפור העסקי שלכם? איך אתם בונים את הסיפור? מוזמנים לשתף את כולנו למטה, בתגובות.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אם אהבתם את המאמר, מוזמנים לשתף אותו עם החברים.

מבינים שתשתית שיווקית יציבה היא הבסיס הכי משמעותי להצלחה העסקית שלכם, אבל חוששים להתמודד עם כל המשימות ובעלי המקצוע לבדכם?

אני מזמינה אתכם להצטרף אליי לקורס “ניהול תוכן למקצוענים” שבו אני כותבת יחד אתכם את כל התוכן לשיווק העסק, ואני מלווה אתכם בייעוץ והדרכה להקמת משפך שיווקי שיהפוך לידים ללקוחות משלמים, כולל אתר במתנה!
לכל הפרטים על הקורס הקרוב – לוחצים כאן

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

השארת תגובה