הדבר הראשון שכל עיתונאי מתחיל לומד הוא, שכל ידיעה חדשותית חייבת להשיב על חמשת המ"מים: מי, מה, איפה (מקום), מדוע ומתי. אסטרטגיית שיווק גם היא בעלת חמישה מ"מים, קצת שונים, שמתן מענה עליהם ינחו אותך בדרך למימוש מטרות התוכן שלך בצורה הטובה ביותר
מי קהל היעד שלך?
הצעד הראשון בכל תוכן הוא להגדיר את קהל היעד שלך (אל מי התוכן שלך פונה). שיווק מבוסס תוכן הוא לא בגד במידה אחת המתאימה לכולם. היופי של אסטרטגיה מערכתית הוא, שיש באפשרותך להחליט כמה ספציפי ברצונך להיות, מתוך הגדרה ברורה ומגמתית של קהל היעד שלך ואל מי ברצונך להגיע.
למשל, אם בבעלותך חברה לשיווק יין וגיבור התוכן שלך הבוקר הוא יין הפינו נואר המעולה שלך – שווה ללכת על זה עם כל הכוח והמילים: לדבר על ענבי הפינו נואר, לספר על ההיסטוריה שלהם, לתאר את תהליך הייצור ומנות אוכל שמשתלבות באופן ייחודי עם היין המסוים הזה… מסר מחודד היטב יפנה באופן ייחודי אל קהל היעד הספציפי, בצורה ממוקדת וחדה כלייזר, על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.
מדוע בכלל החלטת ליצור את התוכן החדש שלך?
שאלה המדוע היא שאלת המיליון דולר של ייצור התוכן שלך. זהו סלע קיומך (התוכני, כמובן…). זוהי הסיבה האולטימטיבית בגינה החלטת לצאת לדרך הנפלאה והמתגמלת של שיווק מבוסס תוכן. כדי להשיב עליה צריך לזהות תחילה את הנושאים והאתגרים המרכזיים של קהל היעד שלך (ע"ע סעיף ה"מי"). איזה מידע הם מחפשים? ואיך יש באפשרותך להביא להם את המידע שלו הם זקוקים?
הנה כמה שאלות שיעזרו לך לאתר מה קהל היעד שלך צריך, ואיך באפשרותך להפוך למקור בעל ערך עבורו:
– האם יש באפשרותך להצביע על שאלות של לקוחות שחוזרות שוב ושוב (ושוב)?
– האם נשאלת לאחרונה שאלה מעניינת, שעשויה לסקרן גם אחרים?
– האם חלו שינויים משמעותיים בסביבה העסקית, החוקית, החברתית וכד' של העסק שלך, שעשויים או עלולים להשפיע על תחום הפעילות שלך, של הלקוחות או של הקולגות?
– האם יש באפשרותך להצביע על שאלות שחוזרות על עצמן בעת רכישת המוצרים או השירותים שלך, או בכל הנוגע לשימוש בהם?
כל בוליט כזה מכיל אוצרות בלומים של תוכן פוטנציאלי שמחכה למימוש במילים (או בתמונות), כדי לתת את המענה הראוי לשאלה. זהו שיווק מבוסס תוכן במיטבו!
מה בעצם בכוונתך לומר לקוראים?
אה, הנה הגענו אל שאלת השאלות. שיווק מבוסס תוכן פירושו לא רק למי מדברים ועל מה, אלא גם מה כותבים בתכל'ס ואיך: מה יהיו התכנים שבהם יעסוק התוכן שלך, ומה תהיה הדרך שבה הם יוצגו לקהל הקוראים.
כל תוכן חייב להיות בעל קול ברור שייצג את המותג שלו. האם עדיף להציג את הנושא בגוף ראשון – אישי, או ליצור ריחוק מסוים דרך שימוש בגוף שלישי, כדי לשוות למסר הדרת ניסוח של מומחה רם ונישא? האם סגנון הכתיבה יהיה מסתלבט, צעיר, תוסס וכיפי? או שנון, חד וצונן? או אולי חברי, קרוב, מבין וקשוב?
הבחירה בטון הכתיבה הוא פועל יוצא של… הנה שוב חזרנו לסעיף הראשון… של קהל היעד והקשר בינך לבינו. פנייה לצעירים מחייבת טון מסוג אחד, פנייה לנשים מזמינה בחירת מילים מסוג אחר, פנייה לבני גיל הזהב תוביל סגנון מסוג אחד, ואילו פנייה לציבור של גננות או מורות – תחייב אותך לנקוט בלקסיקון שונה. מה שחשוב הוא לא רק לאתר את קהל היעד ולחבר אליו את הטון הנכון, אלא ולא פחות חשוב מכך, להקפיד על עקביות סגנונית, כדי לייצר חיבור נכון עם קהל היעד. זיגזג סגנוני עלול ליצור תחושה של מותג עם פיצול אישיות… וזה ממש, אבל ממש לא מה שבכוונתך לעשות עם התוכן שלך.
מהם המקומות המועדפים להפצת התוכן?
יש המון כלים, אתרים, אכסניות ורשתות חברתיות שבהם ניתן להפיץ ולמקם את התוכן שלך. כלל האצבע שאמור להנחות אותך בבחירה הוא… מי קהל היעד, איפה הוא מסתובב ואיך הוא מעדיף לצרוך את המידע שלו: דרך רשתות חברתיות, בלוגים, מדור החדשות באתר שלך, ניוזלטר, מסמכי עמדה טכניים, תוכן ממותג, מיקרו-אתרים… האינטרנט מזמן כל כך הרבה אפשרויות והזדמנויות, וחשוב לבחור באפשרות ובהזדמנות המתאימה ביותר כדי לחלוק את המומחיות שלך עם הלקוחות ולבנות איתם קשר חזק יותר.
שלב נוסף בהפצה הוא שלב השיתוף. בעידן ה"LIKE" וה"SHARE"', כל מיקום ראשוני עשוי להיות קרש קפיצה לעוד ועוד יוזמות נוספות של שיווק מבוסס תוכן. התחלת בבלוג? עכשיו יש באפשרותך לקדם את התוכן שלך ברשת חברתית, ולתמצת מאמרים שאליהם ניתן יהיה לקשר בניוזלטר שלך. תוכן טוב צריך ליצור מעגל תוכן כמעט אינסופי, כאשר יחידת תוכן אחת מזינה עוד ועוד יחידות תוכן שנבנות עליה. למידע נוסף: מדריך בזק למיחזור תוכן
מהן הדרכים למדידת ההצלחה של התוכן?
שיווק מבוסס תוכן הוא בעל ערך רק אם הוא משמש אותך בדרך להשגת המטרות והיעדים העסקיים שלך. אפשר לכתוב ולכתוב ולכתוב מהיום ועד בכלל, אבל בלי לקבוע מדדים שיעזרו לך להבין ולבחון מה עובד ומה לא – מה עשית, בעצם?
אז… איך ניתן לקבוע שטקטיקות שיווק התוכן שלך הן להיט? מדד ההצלחה שלך יכול להיות דבר פשוט כמו מעקב אחרי תגובות בבלוג, או מספר השיתופים בפייסבוק – תלוי בהגדרת המטרות שלך, כמו למשל:
– מספר המצטרפים החדשים לניוזלטר שלך
– מספר ההערות והשאלות בבלוג שלך
– מספר הפניות (וליתר דיוק, הירידה במספר הפניות) לשירות הלקוחות, הודות לאינטראקציה הישירה דרך פייסבוק ו/או צמתי חשיפה אחרים.
בשורה התחתונה:
מה שחשוב באמת בבניית אסטרטגיית שיווק מבוסס תוכן הוא בניית תהליך מוסדר, מושכל ומובנה של יצירת תוכן, בהתאם לאמות מידה מוגדרות מראש, ומתוך הגדרת פרמטרים ברורים למדידה של הצלחת החשיפה והשגת היעדים.
-
ומה איתך? האם תהליך יצירת התוכן שלך מתחשב בתמונה הכללית ומכוון אליה? אשמח לתגובות, ואשמח לנסות ולענות, לכוון ולייעץ.