כתיבת תוכן: איך לכתוב תוכן בקלות גם אם אתם מאמינים שאתם לא יודעים לכתוב

כתיבת תוכן היא ללא ספק המיומנות העסקית החשובה ביותר להצלחת העסק בעידן הדיגיטלי, אלא שעדיין יש בעלי עסקים שמסרבים לקחת אחריות וטוענים בתוקף שהם לא יודעים לכתוב…

למען האמת, זהו אחד המשפטים שחוזרים על עצמם כמעט בכל שיחה שלי עם לקוחות ותלמידים, ובכל פעם שאני שומעת את המשפט הזה, יש שאלה אחת שאני שואלת – והתשובה עליה היא תמיד, אבל תמיד, “כן”, ופתאום כל עניין הכתיבה כבר לא נראה כזה ביג דיל.  אז איך כותבים בקלות גם כשמאמינים או חושבים שלא יודעים לכתוב, ומה אפשר לעשות כדי להתגבר על המחסום? על כך בכתבה שלפניכם. מוזמנים לקרוא, ליישם וכמובן לשתף. 

בואו נתחיל בתיאום ציפיות זריז.

בעצם, מה זה אומר שאתם לא יודעים לכתוב?

אתם לא יודעים לחבר מילים למשפטים ומשפטים למסרים? אבל זה מה שאתם עושים כל יום כל היום. זה מה שכולנו עושים. כל הזמן. גם אתם, ואתם עושים את זה בכלל בלי לשים לב!

אז מה זה אומר שאתם לא יודעים לכתוב?

אתם לא יודעים לכתוב יפה, כמו שכותבים סופרים מקצועיים? זאת בכלל לא המטרה. אתם ממש לא רוצים שהקוראים שלכם יקראו מה שכתבתם ויגידו לעצמם: אוי, כמה יפה זה כתוב. מה שאתם כן רוצים שיקרה, זה שהם יקראו את מה שכתבתם ויגידו לעצמם: וואו. זה בדיוק מה שחיפשתי.

אז מה זה אומר שאתם לא יודעים לכתוב?

אתם לא יודעים לכתוב בצורה שתמשוך אליכם את הלקוחות המתאימים? זה כבר מתחיל להיות בכיוון… אבל אני לא אכנס לפינה הזאת הפעם, כי היא שווה מאמר שלם בפני עצמו.

מה שאני כן אומר הוא, שאף אחד לא מצפה מכם לכתוב עכשיו מחדש את הטרילוגיה של טולקין, או את “מלחמה ושלום”. ואף אחד גם לא מצפה מכם לכתוב חיבור לבגרות, עם מילים של 9 אותיות ומשפטים שבנויים לפי כללי התחביר, שמי בכלל זוכר אותם…

מה שכן השתנה בעולם, זה שבשנים האחרונות – יותר ויותר בעלי עסקים כותבים תוכן כדי להגיע ללקוחות שלהם ברשת. זה לא היה כך בעבר, ובהחלט אפשר להבין שבעלי עסקים רבים מרגישים מסונג’רים, מתוסכלים, לחוצים. מחוץ לאלמנט שלהם… בגלל הסיפור הזה עם כתיבת תוכן.

את זה אני לגמרי יכולה להבין.

פעם בעל עסק היה בעל עסק. היום, הוא צריך גם לכתוב. וזה חתיכת תיק…

וקו ההגנה הראשון שלהם מול המשימה הזאת שנכפתה עליהם על ידי המציאות החדשה – זה להגיד “אני לא יודע/ת לכתוב” וכאילו לשחרר את עצמם מאחריות – כי אם את/ה לא יודעים לכתוב – אף אחד לא יצפה לקבל ממך מאמרים או כל תוכן אחר (חשוב: גם וידיאו מתחיל מכתיבה, וגם תמונות צריכות הסברים כתובים… ועל כולם חלים בדיוק אותם הכללים: לא ספרות גבוהה ולא תחביר מלוקק).

מצד שני, בשביל לשים דברים בפרופורציות – בואו ניזכר לרגע מה היה קודם

בעבר, אף אחד לא ציפה שתכתבו. גם לא היה איפה. אפשר היה לשים מודעות בעיתון. אפשר היה לחלק פליירים בתיבות הדואר. אפשר היה לפתוח חנות קטנה במרכז העיר… ובגדול, לעסקים קטנים היה הרבה יותר קשה, ובעיקר הרבה יותר יקר, להגיע ללקוחות.

פלייר ממוצע, פירושו היה: קופירייטר שיכתוב את הטקסט ומעצב שיעצב ובית דפוס שידפיס ומישהו שיחלק לתיבות הדואר או ישים מתחת לווישרים של המכוניות – ואם רציתם להגיע למעגלים יותר רחבים, פירושו היה: לקחת משרד פרסום או יחסי ציבור, ולממן גם אותם וגם כל הוצאה נוספת אחרת בדרך, כמו: תמונות או דוגמניות או נסיעות או הדפסות…

וכל זה עלה הון עתק! אני מדברת על אלפי ועשרות אלפי שקלים ואפילו יותר… ואיזה עסק קטן היה יכול להרשות לעצמו את התענוג?

ואז הגיע האינטרנט ושינה את כללי המשחק, אבל – כרטיס הכניסה לכללי המשחק החדשים הוא כתיבה והפצה של תוכן.
זה המחיר. וזאת גם ההזדמנות הגדולה!

או.קי. אז אם לא צריך לכתוב מחדש את “מלחמה ושלום” ולא צריך להקפיד על כללי התחביר העברי, אבל כן צריך לדעת לכתוב כדי למשוך אליכם את הלקוחות המתאימים – אז מה הכי נכון לעשות?

כתיבת תוכן היא קודם כל: לעזור!

לתת לקוראים שלכם טעימות קטנות ומועילות מהידע ומהיכולות שלכם, טעימות, שיעזרו להם לעשות את הדברים שחשובים להם – יותר מהר, יותר פשוט, יותר יעיל, יותר טוב, יותר בקלות, יותר מדויק. כל אחד – בתחומו!  

זה כל מה שהם רוצים!
ובשביל זה לא צריך “לדעת” לכתוב.
בשביל זה – פשוט צריך להיות מי שאתם, ולהעלות את זה על הכתב – כדי שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם, שגם הם נמצאים באינטרנט – יוכלו למצוא אתכם ולהגיע אליכם.

האם אתם שמים לב לשינוי הקטן?
לא לכתוב. להעלות על הכתב.

וזה השינוי הקטן שעושה את ההבדל הגדול. או כמו שאמר הסופר הצרפתי ז’ול רנאר: “לכתוב זו בסך הכל צורת דיבור ללא הפרעה”. 

תגידו, קרה לכם פעם שפתאום נעלם לכם הקול?

זוכרים את התסכול הזה, שאתם פותחים את הפה – ולא יוצא כלום? זוכרים את התסכול הזה שיש לכם משהו ממש-ממש חשוב להגיד למי שנמצא מולכם, אולי אפילו דחוף – ואתם לא יכולים להגיד את זה?… זוכרים מה עשיתם? קרוב לוודאי שחטפתם את פיסת הנייר הכי קרובה, ואיזה זנב של עט או עפרון או נייד… וכתבתם לו את מה שהיה לכם להגיד…

כי כשזה ממש חשוב, ואין לכם דרך להגיד את זה – אתם כותבים את זה… לא כך?

וזה פחות או יותר מה שאני אומרת לתלמידים וללקוחות שאומרים לי שהם לא יודעים לכתוב. אני שואלת: תגידו, לעזור ללקוחות שלכם – אתם יודעים? להסביר להם מה שהם צריכים לדעת – אתם יודעים? התשובה על השאלה הזאת היא תמיד, אבל תמיד “כן”, ולא סתם כן – כן בגדול! ברור! בטח! איזה שאלה! את רצינית?

אני לגמרי רצינית. כי אם אתם באמת רוצים לעזור ללקוחות שלכם – זה כל מה שאתם צריכים כדי לכתוב… ואם אתם עדיין מאמינים שאתם לא יודעים לכתוב – בואו נראה איך אתם כן יכולים להעלות את זה על הכתב. 

אופציה # 1 לכתיבת תוכן – תקליטו את המפגשים עם הלקוחות

לפעמים, התחושה הזאת ש”אתם לא יודעים לכתוב” בעצם משקפת את התסכול הזה שאתם סוחבים עוד מהתיכון, שלא הצלחתם לעמוד בציפיות של המורה לחיבור. ואני אומרת לכם: תשכחו מזה.

כי אם אין לכם בעיה להסביר ללקוחות שלכם איך לעשות מה, אבל כשאתם צריכים לכתוב את הדברים – אתם נתקעים, פשוט תייצרו לעצמכם מסלול עוקף תקיעות, ותנצלו את המפגשים עם הלקוחות כדי להקליט את המפגש – וליצור לעצמכם תוכן איכותי ובעל ערך, ממש על הדרך.

להקלטה של מפגשים עם לקוחות יש לפחות 2 יתרונות:

  • קודם כל – אתם יכולים להעביר להם את ההקלטה ולתת לחיבור ביניכם ערך מוסף של מפגש עבודה שהם יכולים לחזור עליו שוב ושוב, בזמן שלהם ובנוחות שלהם.
  • שנית – כיוון שזה המקום שבו אתם במיטבכם – אתם יכולים להריץ את ההקלטה אחורנית, ולנצל את כל העצות הטובות וההסברים המעולים שלכם – כדי להפיק מהם תוכן שימשוך אליכם בדיוק את הלקוחות הנכונים.

כל מה שיישאר לכם לעשות זה בסך הכל לתמלל את ההקלטה – בלי להתעסק עם זה דקה אחת מיותרת! ובוודאי – בלי להיתקע על ניסוחים ותחביר!

בואו נחשוב על זה רגע ביחד: הרי הסברתם ללקוח שלכם מה שהיה חשוב להסביר לו? המסר עבר? אין שום סיבה בעולם ליפייף את הטקסט ולהסתבך. פשוט הפעילו את ההקלטה, וכתבו את ההסברים של עצמכם – מילה במילה.

הקלטה של פגישה עם לקוח מספקת לכם תוכן מעולה, רלבנטי ובעל ערך בדיוק לקהל המטרה הנכון, שוטף ורהוט ובעיקר אותנטי – כמו שאתם כשאתם מסבירים דברים ללקוחות שלכם. והכי חשוב – מוכן להפצה אינסטנט, בלי תירוצים.

תכל’ס, איך מקליטים?

הדרך הכי יעילה שאני מכירה היא באמצעות אפליקציית התזכורות הקוליות שיש לכולנו על הנייד.

פשוט פותחים את האפליקציה. לוחצים על הכפתור האדום. ושמים את הנייד על השולחן. זהו. בגמר המפגש – לוחצים שוב על הכפתור האדום ונותנים להקלטה שם רלבנטי.

אופציה # 2 לכתיבת תוכן – תנו לעצמכם (ולקוראים) הוראות הפעלה

לענות על שאלות של לקוחות – זאת המיומנות הכי בסיסית והכי זורמת של כל בעל עסק, ואני משוכנעת שגם שלכם. גם במקרה הזה, אתם יכולים להיעזר באפליקציית התזכורות הקוליות כדי להקליט את התשובה ואחר כך לתמלל אותה. אבל יש עוד דרך נהדרת לעקוף את מסלול המכשולים של הכתיבה… והיא: להכתיב לעצמכם את התשובה, בקול רם.

אני קוראת לזה: לתת לעצמנו הוראות הפעלה. ועל הדרך – גם לקוראים שלנו.

אני, אישית, מאוד אוהבת את הדרך הזאת, כי בהשוואה לתמלול של הקלטה – היא חוסכת לי המון זמן על הקשבה חוזרת ואיתור של הקטע שיכול לשמש כתוכן.

ולעומת זאת, לאנשים שמתקשים לכתוב, ברוב המקרים בגלל דיבור פנימי ביקורתי שתוקע אותם – הַכְתָבָה בקול רם מייצרת תמריץ חיצוני מאוד אפקטיבי – פשוט לכתוב מה שאתם אומרים – כאילו ללקוחות שלכם, אבל בעצם – לעצמכם.

גם להכתבה של תשובות פרקטיות ללקוחות יש לפחות 2 יתרונות:

  • קודם כל – הכתיבה תהיה מאוד פונקציונלית, היא תיתן תשובות מאוד ענייניות, בלי כל מיני קישוטים וסיפורים צדדיים מיותרים שהרבה פעמים נוצרים במהלך הכתיבה. וזה אומר, שלקוראים שלכם יהיה הרבה יותר קל להתמקד בתשובה, לקבל את הערך המוסף שלה, נטו, ולהכיר לכם תודה גדולה על הישירות ועל הענייניות.
  • שנית – המוח שלכם יתרגל מהר מאוד לפעול על פי פקודה, וברגע שתחליטו לכתוב – הוא יעבור לדום וישתף פעולה. בהתחלה – על פי התכתיב. ובהמשך – בכל דרך שתבחרו. זה פשוט עובד כמו קסם!

תכל’ס, איך מכתיבים?

לפעמים, הקושי הגדול שלנו הוא למצוא על מה לכתוב, לכן, בתור התחלה – כדאי שתענו על שאלה אמיתית של לקוח אמיתי, מפני שזה בדיוק מה שיכניס אתכם לאזור הגאונות שלכם, שבו אתם פועלים במיטבכם.

יש שאלה? מעולה. אתם פותחים דף חדש בוורד, ועכשיו – אתם עושים שני דברים במקביל:

  • אתם מכתיבים לעצמכם בקול רם את השאלה ואחריה את התשובה
  • ובו זמנית – אתם מתקתקים את השאלה ואת התשובה על המקלדת.

בלי לערוך. בלי לנסח. בלי לעצור. מכתיבים וכותבים. תנו לעצמכם להגיד את התשובה עם משחקים של אינטונציה, אפשר להוסיף פה ושם תנועות ידיים – בדיוק כמו שהייתם עושים, לו הייתם עומדים מול הלקוח ומסבירים לו את הדברים בעל פה.

אגב, אופציה נוספת היא באמת לעמוד מול הלקוח, בפייסבוק, ולחזור בדיוק על אותו תהליך, רק שהפעם – הלקוח נמצא יחד אתכם און ליין. הוא לא ישמע את ההכתבה שלכם לעצמכם, אבל הוא מאוד ייהנה מהתוצאה הברורה והעניינית. ואתם תגלו – שהשד ממש לא נורא, והוא אפילו יכול להיות כיפי!

אופציה # 3 לכתיבת תוכן – השתמשו בתבניות תוכן מוכנות

תבניות תוכן מוכנות, שמותאמות לתחום העיסוק שלכם ונותנות מענה לתוכן שאתם רוצים לכתוב אבל מתקשים לכתוב – הן ממש הפתרון האולטימטיבי עבורכם.

במקום לשבור את הראש ולהיתקע; במקום להרגיש מתוסכלים ולא להצליח להתקדם; ובעיקר, במקום להגיד לעצמכם כל הזמן שאתם לא יודעים לכתוב – ולוותר על היתרונות שכתיבת תוכן מאפשרת לכם – אתם יכולים להיעזר בתבניות תוכן מוכנות, שכל מה שצריך לעשות בהן, זה רק להכניס פנימה את הפרטים הרלבנטיים שלכם, והתוכן שלכם גמור ומוכן.

לתבניות תוכן מוכנות יש לפחות 3 יתרונות:

  • קודם כל הן עושות לכם סדר ושכל – התבנית מנחה אתכם איך להתחיל את המסר, איך להתקדם ואיך לסיים בלי לשכוח שום דבר בדרך
  • שנית – הן חוסכות לכם המון כאב ראש וזמן – לא צריך להמציא כל פעם את הגלגל מחדש. פשוט בוחרים את התבנית שמתאימה לתוכן שאתם רוצים לכתוב, עוקבים אחר ההנחיות, צעד-אחר-צעד, ופועלים לפיהן, בלי לחשוב יותר מדי ובעיקר, בלי לבזבז זמן יקר שאין לכם
  • ושלישית – כמו בכל נוסחה, גם תבניות תוכן מספקות את המסגרת הנכונה, ומאפשרות לכם להכניס פנימה את עצמכם, רק אם אתם רוצים וככל שאתם רוצים – במידה הרצויה לכם.

מודעה לתבניות מאמרים

תכל’ס, איך משתמשים בתבנית תוכן?

זוכרים את השאלה מאופציית ההכתבה? או את אופציית העצות הטובות שתמללתם מההקלטה של המפגש עם הלקוחות?

תבנית תוכן מוכנה מראש מאפשרת לכם לקחת את הדאטא שהפקתם ולהגיש אותו לקוראים בצורה יותר מובנית ויותר מושכת – בלי להמציא את הגלגל. פשוט לשפוך לתוך התבנית את המידע לפי ההנחיות, וזהו.

וזה כל היופי!

בהתחלה, תוכלו להיעזר בתבניות בצורה מאוד מאוד צמודה.

ובהמשך, ככל שהתבנית תיתן לכם תחושת ביטחון גדולה יותר של מסגרת והכוונה – כך תרגישו יותר ויותר חופשיים להכניס פנימה יותר מעצמכם ומעולם התוכן של הלקוחות שלכם, עד שהכתיבה תהפוך לחלק בלתי נפרד ממי שאתם. וזה יקרה הרבה יותר מהר מכפי שאתם יכולים לדמיין לעצמכם עכשיו. 

בשורה התחתונה

לדעת לכתוב זו כבר לא אופציה, אלא החלק הקריטי ביותר בהצלחת העסק שלכם.

כמו שיכולתם ללמוד מההדרכה, גם אם אתם מאמינים באמת ובתמים שאתם לא יודעים לכתוב – יש לפחות 3 דרכים להתגבר על התקיעות, ולאפשר לכם למצוא דרכים חלופיות ומסלולים עוקפים, כדי להוביל את המסרים החשובים שלכם אל הלקוחות שמחפשים אתכם ברשת.

עכשיו אתם

עד פה הצגתי בפניכם 3 טכניקות מעולות שיעזרו לכם לכתוב גם אם אתם מאמינים שאתם לא יודעים לכתוב. עכשיו הבמה כולה שלכם. באיזה טכניקות אתם משתמשים או ניסיתם להשתמש כדי להתגבר על החסמים ולכתוב תוכן לשיווק העסק? מוזמנים לשתף את כולנו בתגובות, פה למטה, כדי שביחד – נתקדם ונצליח בעולם הדיגיטלי.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם את המאמר? מוזמנים לשתף אותו עם החברים.

רוצים לקבל ממני עוד הרבה עצות טובות, טיפים שווים ורעיונות מועילים ליצירה והפצה של תוכן שיווקי מושך ואפקטיבי? מוזמנים להירשם בחינם למיני קורס “שיווק בחיוך”, שבו אני מגלה מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי, ונותנת לכם כלים מעשיים כדי להתחיל לתכנן את תשתית השיווק להצלחתכם.

hafnaya-le-video

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

2 תגובות

  1. טלי גרוסמן הגב

    תענוג לקרוא את המאמרים שלך יקירתי, את מצליחה תמיד לתת לקורא את ההרגשה שהכל אפשרי, שכתיבת תוכן היא לא תורה מסיני. את נכנסת בדייקנות לראש שלו, מפשטת את הקשיים ונותנת כלים מעשיים. יישר כח.
    טלי

השארת תגובה