ניהול תוכן: 5 עקרונות לתקשורת אפקטיבית שכל בעלת עסק חייבת להכיר (ויש גם בונוס)

עם יד על הלב, יש שני מיתוסים שמונעים ממך, כבעלת עסק, להתחיל לכתוב בלוג או אפילו להחליט שזה מה שאת הולכת לעשות, ממחר… הראשון, את מאמינה שניהול בלוג יגזול ממך יותר מדי זמן ומאמץ. והשני, את חושבת שהכתיבה שלך אינה טובה דיה, כדי שתחשפי את עצמך ככותבת. נשמע מוכר? זה מה שעובר גם לך בראש? אם כך, במאמר שלפניך תמצאי גם את פתרון הקסם לשני המיתוסים שהזכרתי, וגם 5 עקרונות שיאפשרו לך לממש אותו בקלות ובהצלחה – “במתנה” ממני. מוזמנת לקרוא, ליישם וכמובן לשתף.

אז כן. יש לי הרבה מה להגיד, גם בעניין הזמן וגם בעניין היכולת, אבל השבוע, נדבר בעיקר על היכולת. ליתר דיוק, על החשש שמא היכולת אינה בהישג ידך. ונתחיל מרגע קטן אך משמעותי של צפירת הרגעה: את לא צריכה להיות סופרת של רבי מכר ברמה עולמית, כדי לנהל בלוג עסקי ברמה גבוהה. את אפילו לא צריכה לחשוב על עצמך כעל סופרת. כתיבת בלוג עסקי היא בכלל לא כתיבה. היא פעילות שיווקית, ואני מרשה לך, לכולכן, לקלף מהראש את מדבקת ה- “כותבות” שלכן.

או. קי. עידית. אם אני לא “כותבת”. אז מה אני כן?
את השליחה. מקור הידע. התפקיד שלך הוא להעביר מסר בצורה ברורה ומובנת, כדי שקהל המטרה שלך יבין. באמת יבין, איך את יכולה לעזור לו, או איך הוא יכול להיעזר ביכולות שלך. וילמד לסמוך עליך.

למשל, נגיד שאת בונה צעצועי תינוקות בייצור ביתי. קהל המטרה שלך הן אימהות בהיריון או אימהות לתינוקות שזה עתה נולדו. האם את צריכה להיות ארנסט המינגווי כדי לספר להן בבלוג שלך דברים שיפתחו ביניכן אמון ויעניינו אותן די כדי לבדוק מה את עושה ומה יש לך להציע להן? כנראה שלא.

חשבת “פוליצר”? תחשבי שוב…
כדי לכתוב בלוג עסקי, את לא זקוקה למיומנויות של כתבת מגזין, ולא של סופרת ידועת שם, ובוודאי – כפי שהסברתי השבוע למרצה שפרשה לגמלאות מעבודתה באוניברסיטה, והתלבטה אם כתיבת בלוג לא תחייב אותה לשבת ימים ושבועות על מחקר מדעי מקדים – שאין צורך בכישורים ובהשקעת זמן של כתיבת עבודה אקדמית. כל מה שאת צריכה זה להראות לקוראים שלך שאת מבינה איפה הם נמצאים ומה עובר להם בראש, ואז פשוט לתקשר להם את זה בצורה פשוטה ויעילה.

תקשורת אפקטיבית. זה כל הסיפור
במלים אחרות: כתיבת בלוג עסקי היא לא יותר מתקשורת אפקטיבית עם לקוחות פוטנציאליים. לדבר את יודעת? להסביר את יודעת? לעזור למי שצריך עזרה בתחום שלך את יודעת? הדבר המתבקש הבא הוא לדעת איך לתקשר את זה לקוראים בצורה יעילה, מושכת לקריאה, פשוטה להבנה, קלה ליישום ואמינה. איך עושים את זה? בדיוק בזה עוסק המאמר שלפניך.

5 עקרונות התקשורת האפקטיבית – במתנה
אני רוצה לתת לך “במתנה” את 5 העקרונות של תקשורת אפקטיבית – שיעזרו לך להעביר לקוראים שלך את המסרים הנכונים בצורה הרצויה לך – גם אם אין לך יותר מדי פנאי וגם ללא כל כשרון כתיבה. שנצא לדרך? חגרי את החגורות. הנה אנחנו ממריאות.

עקרון מס’ 1 לתקשורת אפקטיבית: בהירות בכתיבה היא מתכון להקשבה

בהירות בכתיבה – פירושה להעביר את המידע מהראש שלך לראש של הקוראים בצורה הכי יעילה האפשרית, באמצעות המילים המתאימות ביותר. וזה, יקירתי, יחולל נפלאות לתקשורת שלך עם הקוראים שלך.

למשל, הימנעי משפה גבוהה ומתנשאת ושמרי על שפה דיבורית ומובנת:

  • השתמשי בשפה מוכרת ובמילים פשוטות שמתאימות למצב
  • אם יש לך אפשרות לבחור בין מילים ארוכות לקצרות – לכי על הקצרות
  • הימנעי משימוש בז’רגון מקצועי, ואם את ממש חייבת – צרפי הסבר!

את לא צריכה להפגין יומרנות או שחצנות כדי שייקחו אותך ברצינות. סופרים רבים מתאהבים ביכולות הלשוניות שלהם, ומאבדים את הראש ואת החיבור לקוראים… אבל את לא סופרת, זוכרת? וגם אם יש לך אוצר מילים מופלא מפה עד מחרתיים – לא תשיגי שום תוצאה אם לא יבינו מה את אומרת.

עקרון מס’ 2 לתקשורת אפקטיבית: מידע שלם חיוני להבנת הנקרא (והנראה)

שום מאמר לא באמת שלם אם איננו מכיל את כל המידע שהקוראים צריכים על מנת להגיב כפי שאנחנו רוצות שהם יגיבו (ישתפו, ישאירו תגובה, יירשמו לבלוג או יקנו מוצר). בינינו, כשאת כותבת מאמר – רק את מודעת למה שעובר לך בראש. לקוראים אין שום מושג וברוב המקרים, הם לא יכולים לעקוב אחר המחשבות שלך…

לכן, נטל ההוכחה הוא עליך:

  • האם הכנסת סיפור רקע שנחוץ להבנת המאמר?
  • האם העלית שאלה שהעסיקה אותך ושבגללה החלטת לכתוב?
  • האם המטרה שעמדה לנגד עיניך בעת הכתיבה – ברורה?

המאמר חייב לענות על כל השאלות. אלה שכתובות ואלה שמסתתרות בין השורות. תני לקוראים את כל המידע, או שתסתכני בכך שלא תובני כהלכה.

עקרון מס’ 3 לתקשורת אפקטיבית: כתבי תמציתי ולעניין כי חבל על הזמן!

תמציתיות פירושה להגיד מה שצריך במינימום מילים, בלי להקריב את עקרונות התקשורת. וזה חשוב, כי כתיבה תמציתית לא תעלה ולא תוריד, אם לא תקפידי על מידע שלם, לא תתייחסי לבהירות המסר או לא תסבירי פנים לקורא (נדבר על זה בהמשך). מסר תמציתי חוסך זמן, לך – הכותבת, ולקוראים שלך, גם יחד. יש לך מה להגיד? תגידי. אל תמרחי.

באופן לא מפתיע, ברגע שמנקים את השטח, קל יותר להתמקד בעיקר. אז…

  • הימנעי מהקדמות ארוכות והסברים טרחניים
  • מחקי חזרות שלא מקדמות את המסר
  • העיפי מילים מיותרות ובמיוחד רשימות של שמות תואר מעייפים

תני כבוד לקוראים שלך. התמקדי במטרת המאמר. מאמרים ממוקדי מטרה הרבה יותר מועילים ומעניינים לקוראים.

עקרון מס’ 4 לתקשורת אפקטיבית: נימוס ואדיבות בונים קשר ומעורבות

האם את עונה לתגובות? האם את מודה לאנשים שמשתפים את הפוסטים שלך? אדיבות כלפי האנשים שעצרו לרגע כדי לכבד את התכנים שלך, היא חלק בלתי נפרד מנימוס אלמנטרי. וחוצמזה, ברגע שתסגלי לעצמך את ההרגל להודות ולהוקיר את הקוראים – תוסיפי לרגש החיבה שירגישו כלפיך.

כחלק מהעולם החברתי שבו אנחנו פועלות:

  • היי נדיבה וגלי התחשבות
  • הציעי לקוראים את עזרתך
  • הגיבי למגיבים והודי למתעניינים.

כשאנחנו כותבות בלוג, אנחנו לא רואות מול העיניים את פרס פוליצר, וגם לא את פרס נובל לספרות. אנחנו רוצות לבנות קהילה של אנשים שהמידע שיש לנו לתת הוא המכנה המשותף שלהם. ולכן, אנחנו רוצות לחלוק איתם גם את הערכים שמגדירים אותנו כבנות אדם…

עקרון מס’ 5 לתקשורת אפקטיבית: שימי את הקוראים תמיד במרכז הדברים!

לא משנה מה את כותבת ועל מה את כותבת, יש דבר אחד שעליו את חייבת להקפיד כדי לבנות תקשורת נכונה עם הקוראים שלך: שימי אותם במרכז! כתבי מתוך מחשבה עליהם. חשבי: מה הם צריכים? איזה שינוי המאמר שלך עומד לחולל בחייהם? היי מודעת לתשוקות שלהם, לבעיות, לנסיבות, לרגשות ולציפיות. שימי את עצמך בנעליהם. המילה החשובה ביותר בתוכן שלך היא “אתם” (הקוראים) ולא “אני” (הכותבת).

איך עושים את זה?

  • הציגי את מה שיש לך לומר דרך התועלות עבורם
  • במקום לדבר באופן כללי – דברי על מה שמעניין אותם וקשור אליהם
  • הפכי את התחביר של המשפטים. זה לא “את”. זה מה שאת עושה עבורם!

בואי נשים את הקלפים על השולחן: את לא כותבת כדי להראות כמה את חכמה וידענית. את כותבת כדי לעזור. לעזור לקוראים שלך. אם הם לא יבינו מהתוכן שלך שמדובר בהם ומועיל להם – לא עשית דבר…

בשורה התחתונה

כתיבת בלוג היא קודם כל ולפני הכל דרך ליצירת תקשורת אפקטיבית עם הקוראים, בדרך להפוך אותם ללקוחות.

כמו שיכולת ללמוד מהמאמר שלפניך, כמו כל תקשורת, חלים על כתיבת בלוג כללים ועקרונות, שנכונים לכתיבת המאמרים בדיוק כפי שהם מתאימים לתקשורת ורבלית, לסרטוני וידיאו או למצגות באירועים, והם: בהירות, שלמות המידע, תמציתיות, הקפדה על נימוס ולשים את הקוראים במרכז. בלי זה – יש סבירות גבוהה ביותר שהמאמרים שלך לא יצרו את התקשורת הרצויה לך ולא יובילו אותך לתוצאה העסקית הרצויה.

עקרון מס’ 6 לתקשורת אפקטיבית: הגהה. הגהה. הגהה

אם הגעת עד כאן מגיע לך צ’ופר, והנה הוא – מתנה ממני: מכל העקרונות, זה העיקרון הכי חשוב והכי קל ליישום. להשמיע את קולך הייחודי – אין פירושו לכתוב שטויות או לדבר בשגיאות. סלנג זה בסדר. שגיאות כתיב ותחביר או טעויות בעובדות – לא. הקפידי על דקדוק תקין, סימני פיסוק ואיות נכון. בדקי את העובדות: שמות, מספרים, תאריכים וכד’. לכתוב כמו שמדברים זה מצוין. קצר. פשוט ולעניין. אבל…

פשוט זה לא פושט. אל תוותרי על הגהה:

  • סיימת לכתוב? תני עוד מבט
  • הניחי את המאמר בצד וחזרי אליו למחרת, לביקורת אחרונה
  • העיניים כבר לא רואות מה שאינן רוצות לראות? תני למישהו אחר לקרוא…

התוכן שלך הוא הנציג הראשון שלך שהקורא פוגש. זה הבסיס לכל התקשורת ביניכם. את רוצה לפתוח את הקשר ברגל ימין!

עכשיו  את

עד כאן, נתתי לך 6 עקרונות של תקשורת אפקטיבית ליישום בבלוג העסקי שלך (ותסכימי אתי שזה ממש לא בשמים…). עכשיו הבמה כולה שלך. איזה עוד עקרון שתורם לתקשורת עם הקוראים את מכירה? במה את משתמשת – בדיבור עם לקוחות או בכתיבה? מוזמנת לשתף את כולנו בתגובות.

והנה הצעד הבא שלך להצלחה

אהבת? למה שלא תשתפי את המאמר עם החברות. רוצה לקבל ממני עוד המון טיפים, רעיונות ועצות חכמות לתוכן שמביא תוצאות? במיוחד בשבילך כתבתי את מדריך “מסלול ההגשמה שלך” שבו תגלי איך להפוך את הידע והיכולות שלך לעסק משגשג ב-3 צעדים, ואני מזמינה אותך להוריד אותו עכשיו – באהבה ממני ולגמרי בחינם! להורדת המדריך – לחצי עכשיו על הקישור.

אודות עידית נעמן

עידית נעמן היא מומחית מובילה לניהול תוכן דיגיטלי. בקורסים ובהדרכות שפיתחה היא מלמדת בעלות ובעלי עסקים למנף את הידע המקצועי לכתיבה והפצה של תוכן שימושי, רלבנטי ובעל ערך, ולהקים תשתית אוטומטית לניהול תוכן דיגיטלי אפקטיבי.
להורדת המדריך שיראה לכם צעד-צעד איך לעבור מכתיבה של תוכן חינמי למכירה שמביאה לקוחות משלמים - אני מזמינה אתכם ללחוץ עכשיו על הקישור "המדריך המעשי לניהול תוכן אפקטיבי"

השארת תגובה