כתיבת תוכן לשיווק העסק: 3 השאלות שיעזרו לכם לכתוב בקלות (ויזרימו אליכם את הלקוחות שתמיד רציתם)

כתיבת תוכן לשיווק העסק היא מיומנות עסקית קריטית שכל בעלי העסקים שפועלים בעידן הדיגיטלי חייבים לרכוש, כדי לאפשר ללקוחות שנמצאים באינטרנט להגיע אליהם. וזה לא מובן מאליו… כי… 

בעבר הלא רחוק, המגזר העסקי היה מגזר עסקי ועיתונאים היו עיתונאים. מאז שגוגל פרצה לחיינו ושינתה את כללי המשחק – התערבבו היוצרות. עיתונאים נוטשים את ספינת העיתונות הטובעת ועוברים למגזר העסקי, ואילו אנשי מקצוע ובעלי עסקים נאלצים לקחת את העט לידיים, כדי לשווק את העסק ולהזרים אליו לקוחות באמצעות כתיבת תוכן.

נשמע מוכר? האם גם אתם מתמודדים עם כתיבת תוכן לשיווק העסק, לא תמיד בהצלחה ורוב הזמן בתחושה של פספוס וחוסר ידיעה? במאמר שלפניכם תגלו את 3 השאלות שיוציאו את הידע שלכם לחופשי ויאפשרו לכם להגיע ללקוחות שתמיד רציתם. מוזמנים לקרוא. ליישם. וכמובן לשתף!  

תוכן הוא מילה חמקמקה, שאומרת לכאורה הכל אבל למעשה לא אומרת דבר. על פניו, הכל נראה ברור ומובן: צריך לייצר תוכן. אבל רבים מבעלי העסקים שאני פוגשת מדווחים על תופעה מוזרה: ברגע שהם מתיישבים לשולחן מול הדף הלבן – נהיה להם שחור בעיניים.

“כולם מדברים על תוכן ואני יודעת שאני צריכה לכתוב כדי לקדם את העסק שלי”, אמרה לי השבוע בעלת עסק שפגשתי. “אני אפילו אוהבת לכתוב ואני רוצה לכתוב… אבל כשאני מניחה את הידיים על המקלדת – אוחז אותי שיתוק. אין לי מושג מאיפה להתחיל… אז אני לא עושה כלום…”.

אם גם אתם נתקעים ברגע האחרון לפני המלה הכתובה הראשונה – הנה 3 השאלות שאני שואלת את עצמי בכל פעם שאני ניגשת למלאכת הכתיבה. זה מה שעוזר לי למצוא את קצות החוטים ולפרק את הפלונטר. אני בטוחה שזה גם מה שיעזור לכם:

השאלה הראשונה: למי אני כותבת?

שאלה נהדרת, נכון? יש לי אלפי קוראים ברשימת הדיוור שלי, ויש עוד אלפים אחרים שנחשפים למאמרים שאני כותבת דרך פייסבוק, לינקדאין וההפצה המסיבית שאני עושה לכל מאמר. אז למי מהם אני כותבת? את מי מהם אני רואה מול העיניים כשאני בוחרת את המילים ובונה את המשפטים? אל מי מהם אני פונה ועם מי מהם אני עומדת לפתוח בשיחה?

והתשובה היא: לכולם, דרך העיניים של דמות אחת בלבד.
אני אסביר: אי אפשר, אפילו בלתי אפשרי לכתוב תוכן למטרות שיווק בלי לדעת למי הוא פונה. אולי אם הייתי סתם סופרת שמלהטטת במילים – הייתי כותבת כפי שהייתי כותבת, ומי שהיה מרגיש שהמילים שלי עושות לו משהו בבטן – היה קורא. אבל לא זה המצב. אני לא סתם סופרת ובוודאי שלא סופרת סתם. אני כותבת כחלק מהפעילות השיווקית שלי. ועל כן, הכתיבה שלי חייבת לקחת את הקוראים למסע שתחילתו מילים ותכליתו מעות.

לדבר לכולם זה כמו לדבר לאף אחד
כדי להגיע לשם אני חייבת לדעת אל מי אני מדברת. זה לא עניין של נימוס, אלא של אסטרטגיה. המילים שלי צריכות לגעת, לרגש, לשקף ולהניע לפעולה. איך אפשר לרגש מישהו שאין לי מושג מיהו? איך אפשר לרגש אוסף של אנשים שכל אחד מהם יחיד, מיוחד ושונה? על פניו, לא ניתן. ובכל זאת, רבים מקוראיי מרגישים שאני כותבת בדיוק-בדיוק אליהם, והם מתרגשים ומגיבים ומתקשרים והופכים ללקוחות…

שימוש בפרסונת לקוח ממקד את הכתיבה
אז מה הסוד? קוראים לזה “פרסונת לקוח”. אתם יכולים לקרוא לה אוואטר, כי במובנים רבים, זה בדיוק מה שהיא: אינטגרציה של תכונות, כאבים ומאפיינים של כמה מהלקוחות והקוראים האהובים עליי במיוחד. בז’רגון המקצועי של השיווק קוראים לזה “הלקוח האידיאלי”, ואני אגלה לכם סוד: מסתבר, שברוב התחומים, גם כשמדובר על פניו במוצרים ושירותים מאוד גבריים, מי שמכתיבה את החלטת הקנייה היא האישה…מה זה אומר? פשוט מאוד: כדאי שהלקוח האידיאלי שלכם יהיה… לקוחה…

ולכן, כשאני כותבת, אני מדברת עם פרסונת הלקוחה האידיאלית שלי. היא נמצאת אתי מול המסך, ממש כאילו היינו משני עבריו של שולחן קטן בבית קפה, לוגמות בניחותא ומשוחחות על הא ועל דא. לפעמים, אני יכולה לראות אותה מחייכת אליי ממרומי המסך. אלה הרגעים שבהם אני יודעת שהמחשבות שלנו מסונכרנות ושמה שאני כותבת באותו רגע מדבר אליה, עונה לה על השאלות שלא נשאלו ופותר לה את הבעיות שלא עלו, אבל נוכחות ב”שיחה” שלנו, כי הן חלק ממנה ומהקשר בינינו.

עכשיו, כשאני יודעת אל מי אני הולכת לדבר – הרבה יותר קל לי להתגבר על העכבות ולהתחיל לדבר… לכתוב.

השאלה השנייה: על מה אני כותבת?

הנה עוד שאלה לעניין. כי אם אני כותבת כל הזמן לדמות אחת בלבד, מה כבר יש לכתוב כל כך הרבה, שבוע אחר שבוע…

והתשובה היא: המון דברים וכל שבוע יותר.
אז זהו, שדווקא מפני שאנחנו חברות כל כך טובות, אף פעם לא נגמרים לנו נושאי השיחה. עם יד על הלב, קרה לכם פעם שישבתם עם חבר או חברה ופתאום נגמרו לכם המילים? אין מצב.

היכולת שלנו להתחבר אל אנשים ולמצוא תחומי עניין משותפים מתעצמת ככל שהקשר בינינו מעמיק ומצמיח עוד ועוד נקודות השקה. וכשמדובר בפרסונת לקוח, המייצגת את הלקוחות האידיאליים שלי ואת עולמות התוכן שלהם, שאני אמורה לייצג – הממשק הוא אינסופי.

הנה סיפור מתוק להמחשה:
לפני הרבה שנים יצא לי לערוך ולהפיק את עיתון מועצת הדבש. נו, תגידו בקול רם שנשמע: מה כבר יש לכתוב כל כך הרבה על דבש? לאורך אותה תקופה אני פגשתי את האנשים ואת משפחותיהם, צילמתי עצים, נופים ופרחי בר, קראתי, נשמתי ולמדתי כל מה שיכולתי על דבש, דבורים ומה שביניהם. אני ידעתי בדיוק למי אני כותבת, הכרתי מקרוב את הכאבים והמצוקות, את הכעסים והעלבונות. אפילו השתתפתי במרדפים אחר כוורות גנובות בשטחים והתנדבתי להיעקץ כדי לבדוק אם אני אלרגית לארס דבורים (אני לא…).

התוצאה הייתה שתוך גיליונות ספורים גיליתי שאחרי כל רבעון בן 32 עמודים שירד לדפוס, נותרו על שולחן העריכה עוד כ- 32 עמודי כתבות ומאמרים שפשוט לא נכנסו מחוסר מקום…

אומרים שהבור מתמלא מחולייתו. כשאנחנו ממוקדים במשהו, לומדים להכיר אותו ויורדים לעומקו של עולם התוכן שלו – אנחנו מגלים אוצרות ידע ועניין אין סופיים. אגב, אם נרגיש שנגמר לנו המידע – תמיד נוכל לשאול, לראיין אחרים ולהביא את נקודת המבט שלהם על הדברים. גם אם לרגע נדמה לנו שאין לנו מה להגיד על זה… נוכל למצוא ולהביא את אלה שיש להם מה לומר.

והנה אנחנו מגיעים לשאלה השלישית…

השאלה השלישית: אז מה בכל זאת עם כל יתר הקוראים?

כי אם יש לי רק דמות אחת מול העיניים כשאני כותבת, מה זה אומר על יתר הקוראים שלי? שהם אוויר? שהם לא חשובים? שהם לא קיימים בעיניי?

והתשובה היא: כל הקוראים הנאמנים שלי וכל הלקוחות הטובים שלי מרוכזים בתוך הפרסונה האחת הזאת.
סוניה סימון מצוות “Copyblogger.com”, ממנה שאבתי את הטכניקה המופלאה הזאת, מקפידה להזהיר שלא לסטות מהמיקוד בפרסונה האחת.

“לדבר אל קבוצת אנשים זו טעות שתעלה לך הרבה כסף. אל תעשי את זה”, היא כותבת.

לדבריה, כתיבה לפרסונת הלקוחה האידיאלית שלנו, מייצרת בדיוק את הכתיבה שתסייע לנו למצוא את כל אותם הלקוחות האידיאליים שמשדרים על אותו גל, כמונו. לטענתה, אותה כתיבה ייחודית שמדברת עם הפרסונה האחת, היא זו שתאפשר לנו להוציא החוצה את הקול הייחודי לנו, אותו קול שיגרום לאנשים ללכת אחרינו ולהפוך לאוהדים נלהבים.

בשורה התחתונה:

כתיבת תוכן לשיווק העסק היא מיומנות עסקית קריטית שבעלי עסק שפועלים בעידן הדיגיטלי חייבים לרכוש כדי לאפשר ללקוחות שנמצאים באינטרנט להגיע אליהם. וזה אומר שאנשי מקצוע ובעלי עסקים נאלצים היום לקחת את העט לידיים (כן, אפשר גם מקלדת…), כדי לשווק את העסק ולהזרים אליו לקוחות באמצעות כתיבת תוכן.

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, כשאתם מתיישבים לכתוב – תחשבו תחילה למי אתם רוצים לכתוב, ורק אחר כך, מה אתם רוצים לכתוב. ה”מי” ישמש לכם כקצה חוט שיוביל אתכם אל ה”מה”, ויסייע לכם להתחבר אל הקוראים בצורה הכי אותנטית, כדי לאפשר להם להתחבר אליכם, ולהפוך מהר יותר מקוראים לקונים.

תכנית אלופי התוכן

עכשיו תורכם

עד כאן ציידתי אתכם בטכניקה פשוטה וקלה שתעזור לכם לשבור את מחסום הכתיבה בעזרת שלוש שאלות. מה הטכניקות שבהן אתם משתמשים כדי לכתוב את התוכן שכל כך חשוב לשיווקה עסק שלכם? אני מזמינה אתכם לחלוק את ניסיונכם ואת הפתרונות שלכם עם יתר הקוראים. קדימה, הבמה כולה שלכם!

הצעד הבא שלכם לכתיבת תוכן לשיווק העסק

אהבתם את המאמר? מוזמנים לשתף עם החברים (תודה מראש).

רוצים לשווק את העסק שלכם באמצעות כתיבת תוכן אבל לא בטוחים מאיפה להתחיל? יש לכם המון רעיונות אבל אין לכם מושג איך לרתום אותם לטובת השיווק? מרגישים שאתם הולכים לאיבוד בין כל הערוצים והאפשרויות ולא יודעים במה נכון לכם לבחור ולמה?

אל תשארו לבד!

אני רוצה להזמין אתכם לשיחת ייעוץ בטלפון או בסקייפ, שבה נבחן ביחד את מרכיבי הפעילות השיווקית שלך, נאתר את נקודות התורפה במשפך השיווקי שלך, ונחליט ביחד על הצעדים שיוציאו אותך מתקיעות לרווחיות. השיחה בחינם, אבל כדי שהיא תהיה אפקטיבית – חשוב למלא את הפרטים. לכל הפרטים ולהרשמה לשיחה – לוחצים כאן

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

10 תגובות

  1. דני וקסלר הגב

    כרגיל ,מאמר נפלא נוסף מפרי עטך, כמי שמתעסק בקידום אתרים אורגני בגוגל, אני רואה כמה ערכו של תוכן בעל ערך מוסף לגולש הפוטנציאלי הולך ומתגבר בתרומתו לקידום אתרים. ממליץ להשקיע בכתיבת תוכן יותר איכותי ובתדירות של לפחות פעם בחודש – זה מעורר את עכבישי גוגל לסרוק את האתר שלכם בתדירות גבוהה יותר וממילא תורם לקידום אתרכם/בלוגכם וכנ”ל גורם לחשיפת יתר לעסקכם ברשתות החברתיות.

    • עידית נעמן הגב

      תודה דני. כמו שאני נוהגת לומר ללקוחות ולתלמידים. אל תפחדו מהמלה “בלוג”. זוהי פלטפורמה ידידותית, פשוטה לתפעול ומאוד יעילה לקידום האתר שלכם. אני שמחה שאנחנו חולקים אותה מחשבה.

  2. עידית רונן כספי הגב

    המאמר שלך ריתק אותי, (עובדה קראתי עד סופו)
    מענין, מדויק, מאפשר ליישם.
    תודה מעידית מדריכת הורים, מטפלת דיאדית

  3. סיגל ביצור הגב

    עידית, תודה על מאמר שהוא גם מרתק,. גם שימושי וגם כתוב בעברית שכבר לא מוצאים כמוה.
    נהניתי והחכמתי.
    יישר כח!

  4. סיגל שביט הגב

    מאמר מרתק! מאמר ממחיש את מה שאת אומרת כל הזמן, והרגשתי שאת ממש מדברת אלי ועלי!!!

    • עידית נעמן הגב

      תודה, יקירתי. אכן, אין ספק שאת חלק מפניה של הפרסונה האהובה עליי! תגובתך מעידה אלף עדויות על כך שזה עובד, כשבאמת חושבים אל מי אנחנו מדברים… 🙂

  5. ישראל הגב

    כעיתונאי (לשעבר) אל עיתונאית אני מצדיע לך על עוד מאמר נפלא. השכלתי והחכמתי. תודה 🙂

השארת תגובה