איך כותבים מאמר במהירות: 7 דרכים פשוטות להכפיל את קצב הכתיבה שלכם – כאן ועכשיו

איך כותבים מאמר במהירות היא שאלת מיליון הדולר שמעסיקה בעלי עסקים ומשווקים שעושים שימוש בתוכן כדי להגיע ללקוחות ברשת, ומבינים שזמן איז מאני!

ומה אתכם? דמיינו לעצמכם איך היה העסק שלכם נראה לו רק הייתם יכולים לכתוב מאמר בחצי הזמן, או להכפיל את קצב הכתיבה שלכם באותו זמן נתון… פי כמה הייתם יכולים להגדיל את החשיפה שלכם ברשת? כמה זמן הייתם מרוויחים כדי לטפח את הלקוחות, לפתח את העסק או לבלות עם היקרים לכם?….אז הנה הבשורה הטובה: זה לא רק אפשרי לביצוע, זה אפילו די פשוט. כי מה שמונע מכם לכתוב מהר יותר – זה… אתם בלבד… ואת זה אנחנו הולכים תיכף ומיד לתקן אחת ולתמיד. על 7 דרכים פשוטות להכפיל את קצב הכתיבה שלכם כאן ועכשיו – במאמר שלפניכם. מוזמנים לקרוא, ליישם וכמובן, לשתף!

יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שלכל אחת ואחד מאתנו יש פרדיגמה שמכתיבה לנו את גבולות קצב הכתיבה שלנו. ברגע שמשתחררים מהכבלים ומהאמונות המגבילות, קל מאוד לטוס קדימה, ומה שלא פחות חשוב, להיכנס למצב תודעתי של כתיבה ללא מאמץ.

נשמע טוב? אם השתכנעתם – הצטרפו אליי למסע בן 7 תחנות כדי לגלות איך גם אתם יכולים לכתוב טוב יותר ומהר יותר, והרבה יותר בקלות.

1. איך כותבים מאמר במהירות? לפני הכל, יש להציב את השלד

אחד הדברים הכי יעילים, שעוזרים לי לכתוב יותר מהר ויותר ממוקד, הוא בניית שלד למאמר, לפני שאני מתחילה בכתיבה ממש. אני יודעת שזה נשמע רעיון כל כך פשוט, שזה כמעט מצחיק, אבל תכל’ס, רוב האנשים, גם כשהם יודעים עד כמה טיוטת שלד יכולה ליעל את הכתיבה, לא עושים עם זה כלום בפועל.

איך זה עובד? אפשר לקחת לדוגמה את המאמר שלפניכם:

  • הרעיון: חיבור לתכנית “אלופי התוכן” שבה אני מלמדת בין היתר איך לייצר רעיונות אפקטיביים ולחבר אותם לתוכן בקלי קלות
  • הכותרת: בנויה על נוסחה מנצחת שגם אותה אנחנו לומדים בתכנית, לצד עוד כמה וכמה נוסחאות לכותרות שוסיות
  • התוכן: אני פשוט שופכת פנימה רשימה של טכניקות שעוזרות לי, ואז אני מתחילה למלא את השורות בתוכן המתאים. ממש פיס אוף קייק.

ולמרות שזה נראה פשוט להפליא וקל להחריד, רוב האנשים לא עושים את זה. אז הנה מילה קטנה של עידוד: אם זה מה שעושה את העבודה בשבילי, אני בטוחה שזה גם קצר את משך הכתיבה שלכם. תנסו! מקסימום תצליחו!

2. איך כותבים מאמר במהירות? מאמר אחד – משימה אחת

הצעד הבא לכתיבה מהירה ויעילה הוא, להגדיר לעצמכם משימה אחת בלבד ולנפנף מהשולחן כל מה שעשוי להפריע בדרך להשגתה.

וזה לא פשוט, כי בעידן ה- TMI – Too Much Information שבו אנחנו פועלים, כל הגירויים של הרשתות החברתיות והאימייל מנצנצים לנו מכל עבר, ועוד לא אמרנו אף מילה על תופעת ה- FOMO – Fear of missing out, אבל ניסיוני האישי מוכיח לי שוב ושוב, שאם אני מתרכזת אך ורק בכתיבה, ולא עושה דבר מלבדה, זה מגביר את התפוקה ואת מהירות הכתיבה באופן משמעותי. אבל ממש.

זה לא אומר שצריך להתנתק מהעולם לימים שלמים

אני נוהגת לקום פעם בשבוע בשעה ארבע בבוקר ולתת לעצמי מתנה: 4 שעות נקיות מרעש, עם ראש נקי-נקי אחרי שינה, בלי מייל, בלי פייסבוק, בלי טלפונים ובלי הסחת דעת. כשמשימות הכתיבה העומדות לפני ממש ממש רבות – אני לוקחת לעצמי יום שלם ללא רעשים. ד”ר יניב זייד, ידידי, ממנו למדתי את הטריק, קורא לזה “יום לבן”. אני לא קוראת לזה בשם, אבל בשיטה הידועה של הגששים (“…אז תקום שעה אחת קודם…”), אני מכוונת פעם בשבוע שעון מעורר לשעה 04:00 ומתייצבת לפגישה בארבע עיניים עם המחשב. ממליצה גם לכם לנסות. פשוט לא להאמין כמה אפשר להספיק כשאף אחד לא שובר לנו את חוט המחשבה… שוס!

3. איך כותבים מאמר במהירות? משתיקים את המבקר הפנימי

מתה על העצה הזאת. אז ככה, המחסום מס’ 1 של כל כותב הוא המבקר הפנימי הנמצא בתוכו, ומחבל בכל ניסיון לעשות דברים במהירות וביעילות. אומרים שהמצוין הוא האויב של הטוב מאוד. נכון? אז המבקר הפנימי שלנו אף פעם לא שבע רצון מהתוצאות. הוא דורש שלמות, כבר מהרגע הראשון, ועלול לשתק אתכם עוד לפני שיצאתם לדרך…

איך משתיקים את המנוול?

מדברים אותו ומגיעים לעסקת טיעון הדדית: אנחנו נכתוב הכי טוב והכי יעיל שאנחנו יכולים, ואז, בסופו של תהליך, נביא את התוצר המוגמר לשיפוטו, ואז נערוך את החומרים הכתובים בהתאם לעצותיו הנבונות.

סוד הכתיבה היעילה הוא לכתוב תחילה, לערוך אחר כך (ולערוך זה לערוך… לא לחתוך פינות, לא להתעצל ולא לעצום עיניים).

4. איך כותבים מאמר במהירות? קובעים לעצמכם דד-ליין

אחת הדרכים הכי יעילות לחתוך בצורה משמעותית את הזמן המוקדש לכתיבת מאמרים, ותוכן שיווקי בכלל, זה להציב שעון מעורר ולקבוע מועד שאינו נתון לוויכוח לגמר המשימה. בשפה העיתונאית קוראים לזה Deadline, ו- Deadline הוא קדוש!

פעם, הרבה לפני האינטרנט, כשעבדתי בעיתון “חדשות”, היינו קובעים מועד להכתבת הכתבות לקלדנית. חמש דקות לפני צלצול הטלפון הצפוי, חי או מת, היה המאמר מתכנס אל סופו. כשהטלפון היה מצלצל – המאמר היה גמור.

כלל אצבע:

אם אתם כותבים מאמר של 500 מילה, קחו שעון בישול וכוונו אותו ל- 10 דקות (יש לזה אפילו שם. קוראים לזה “שיטת פומודורו” על שם שעוני הבישול דמויי העגבניה). אז תגידו, ובצדק, שאף אחד לא באמת מסיים מאמר בעשר דקות, זה ברור, אבל זה יכניס אתכם למסגרת של תחרות מול עצמכם ויגרום לכם לריכוז מקסימלי ולתוצאות מיטביות בזמן הנתון.

הצורך לעמוד בלו”ז הוא גם מתכון מצוין להשתיק את העורך הפנימי, שיגלה לפתע פתאום שיש לכם עוד כמה עניינים באג’נדה, מלבד לעבור לדום בכל פעם שהוא לא מרוצה… והדברים האלה, כמו עמידה בזמנים ובהספקים שקצבתם לעצמכם – הם לא פחות חשובים מאמות מידה איכותיות מופרכות שעלולות לתקוע אתכם, בגללו…

5. איך כותבים מאמר במהירות? צוללים לשגרת עבודה

כל מי שכותב דרך קבע (שזה פחות או יותר כל בעלות ובעלי העסקים שאני פוגשת בשנים האחרונות), יודע, שהרבה פעמים מלווה תהליך הכתיבה בשגרת היערכות ייחודית ואפילו בטקס-שניים שהופכים להיות חלק מהכתיבה, ממש כמו המילים והרעיונות.

יוג’ין שוורץ, מגדולי הקופירייטרים האמריקניים אם לא הגדול שבהם, נהג לגייס שעון בישול (כן, “שיטת פומודורו” מכה שנית). לשיטתו, יש להתיישב לשולחן עם קפה טוב, לכוון את הטיימר ל- 30 דקות, ולא לקום מהשולחן לפני שהטיימר מצלצל. מה עושים בינתיים? שותים את הקפה, מסדרים את השולחן, רושמים כמה מטלות שקופצות לראש, מלטפים את החתולה… רק דבר אחד לא עושים בשום פנים ואופן: לא קמים מהשולחן לפני שהטיימר מצלצל. ברגע מסוים תגלו שכבר עשיתם הכל חוץ מ… לכתוב… וזה מה שתתחילו לעשות, סוף סוף… תנסו. זה עובד. ועל הדרך, גם השולחן ייצא לאור מתחת לערימות הניירת, וגם החתולה תהנה…

6. איך כותבים מאמר במהירות? משנה מקום משנה מזל

זה שכולנו משועבדים למחשב – זה ברור. אבל כדי לנצל את יתרונותיו, כבר לא צריך להתייבש באותו מקום ומול אותן ערימות ניירת מהלכות אימה מהסעיף הקודם… אפשר פשוט לקחת את המחשב הנייד ולהתמקם בבית הקפה השכונתי.

כן, אני יודעת. יש כאלה שצריכים שקט מוחלט כשהם כותבים. לכותבים מהסוג הזה, גם התקתוק של השעון הוא סוג של איום סביבתי. עבורי, דווקא הרעש מסביב פותח את המוח ומעורר את המחשבה. ויש גם איזו תחושת מחויבות לכתוב, כי כולם מסתכלים… (וגם אם הם לא – זה נחמד לחשוב שהם כן…). לאחרונה, גיליתי גם את הקסם של עבודה עם המחשב הנייד במעמקי הפוך. החתולה לצדי, חדר השינה מרגיע, והכתיבה זורמת בהנאה (במיוחד בחורף).

אז כשזה מגיע אליי, כל דבר שלוקח אותי מהסביבה המוכרת והעמוסה לעייפה של שולחן העבודה – מבורך ומעשיר את אוצרות הרעיונות והאנרגיות שלי. מה אצלכם? תחשבו על הפעם האחרונה שכתבתם והרגשתם שהתוכן שלכם זורם בקלות. מתי זה היה? איפה הייתם? מה היה מיוחד באותו מעמד כתיבה? נסו להבין מה הניע אתכם אז ושחזרו את הרגע.

7. איך כותבים מאמר במהירות? מגייסים את הברק בעיניים ואת השיר בלב

לפני כמה שנים ישבתי בכיכר סן מרקו בוונציה וצפיתי בתהלוכה של קרנבל המסכות. התופים הלמו והרעידו את מרצפות הכיכר. משלחות ססגוניות עלו ובאו לבמה בתלבושות מרהיבות של בדי ברוקד, משי וקטיפה. ההמון הריע. המוסיקה צווחה. אפשר היה להרגיש את החשמל באוויר.

ולמה אני מספרת לכם את זה?

כי בתוך כל המהומה, בקור אימים ובידיים עטויות כפפות, מצאתי את עצמי ממלאת בהתלהבות עמודים על עמודים של מחברת ספירלה, פשוט לא הצלחתי לעצור. הקסם שנשפך סביבי, התשוקה להעביר אל הכתב את הצבעוניות המרהיבה ואת ההתרגשות הגדולה, הובילה את העט על גבי הנייר כמעט מעצמו…

התלהבות היא אחד הכלים הכי יעילים לאפקטיביות ביצועית. כשאנחנו מתלהבים, כשהתשוקה בוערת בתוכנו, כשיש לנו אש בעיניים – הכל-כולל-הכל הולך הרבה יותר בקלות. גם הכתיבה.

אז תנו לעצמכם להתלהב, להיסחף, להצמיח תשוקה ענקית ומעורבות גדולה בנושא שבו אתם עוסקים. ההתלהבות תעבור דרך המילים. הכתיבה תהיה קלה יותר והקריאה תהיה מעורבת יותר. הרבה יותר.

עד כאן 7 טיפים לכתיבה מהירה ואפקטיבית. אבל כיוון שהגעתם עד כאן, הנה עוד טיפ מחוץ למניין, ואותו אני אוהבת במיוחד:

8. איך כותבים מאמר במהירות? מחברים שעון ללא מודע…

אם גם אתם משתמשים בתוכן ככלי שיווקי (כמו 91% מבעלי העסקים בארה”ב, נכון לסוף 2018), ברור לכם היטב שלמושג “מוזה” אין שום מקום באג’נדה העסקית שלכם. מוזה זה נחמד לשירי אוהבים, לא לניהול תוכן דיגיטלי שיטתי שאמור לייצר הזדמנויות מכירה ולקוחות.

אז מה עושים כשצריך לכתוב, והמוזה לא שורה עליכם?

קוצבים זמן נתון, מכוונים את השעון, ומתחילים להציף את המוח במילים. אם אין לכם שום רעיון לכתוב עליו, אבל ממש כלום. נאדה. גורנישט. ריין דה טו – תתלבשו על מילה אקראית ותכתבו אותה. שוב ושוב ושוב, עד שתגיע מילה אחרת… פשוט תשפכו כל מה שעולה לכם בראש. שייך לא שייך – לא משנה. תעלו את זה על הכתב. הלא מודע שלכם עובד בשבילכם שעות נוספות. כשהשעון מצלצל – עוצרים. עכשיו יש לכם את כל הזמן שבעולם לעבור על מה שכתבתם, ולברור מתוך ערימות התבן את הבר.

בשורה התחתונה

לכל אחת ואחד מכם יש בפנים כל מה שנדרש כדי לכתוב מהר יותר, טוב יותר ומכוון יותר. מה שדרוש לכם באמת, כדי להבין איך כותבים מאמר במהירות ובקלות, זאת התנעה והנעה לפעולה.

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, יש לא מעט טכניקות להתגבר על החסמים שעוצרים אתכם ולהתחיל לכתוב מאמרים בקלי קלות ומהר: להציב שלד תחילה, להפריד בין הכתיבה לבין העריכה, להשתיק את המבקר הפנימי, לצאת מהמשרד למקום אחר, לשים לעצמכם דד-ליין, לבנות לעצמכם שגרת עבודה, ובעיקר – לחשוב על הדברים הטובים שהכתיבה מאפשרת לכם – להגשים את הייעוד שלכם בעולם, לעזור לאנשים שזקוקים לכם ולהרוויח בהנאה. זה הכל בידכם.

ויש לי עוד רעיון לעזור לכם: 

תבניות מאמרים - מודעה

עכשיו אתם

חלקתי אתכם 8 טכניקות מוכחות שבהן אני משתמשת כדי לכתוב את כל המאמרים והתכנים לפעילות השיווקית שלי הכי מהר שאפשר. עכשיו הבמה כולה שלכם. במה אתם נעזרים? איזה שיטות או קיצורי דרך תרצו לחלוק עם הקוראים? מוזמנים להצטרף לשיחה בתגובות, פה למטה.

הצעד הבא שלכם בדרך להצלחה בכתיבה

אהבתם את המאמר? מוזמנים לשתף עם החברים (תודה מראש).

רוצים לקבל ממני עוד המון טיפים מעשיים, עצות טובות והדרכות מעשירות ושימושיות שיעזרו לכם להתקדם ולהצליח בעולם התוכן והשיווק באינטרנט? אם עדיין לא נרשמתם – הירשמו עכשיו למיני קורס “שיווק בחיוך” שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי, והתחילו לתכנן את תשתית התוכן לשיווק העסק שלכם – לגמרי בחינם. לקבלת המתנה – לוחצים פה.

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

10 תגובות

  1. דן פורת הגב

    דרך נוספת להכפיל (אולי אפילו לשלש) את קצב הכתיבה :
    מבקשים מהילדים…. או פשוט מבקשים ממיקור-חוץ.
    לא תמיד זה טוב כמו מה שאתם תכתבו , אבל לפעמים, אם זה המקור הנכון – זה יוצא כל כך טוב שזה תענוג!

    • עידית נעמן הגב

      תודה, דן… אבל… לא הבנתי. מבקשים מהילדים? האם התכוונת לעובדים? זה בהחלט מקצר את זמן הכתיבה שלך, אבל מעביר את המאמץ אליהם. אם אתה משלם משכורות – אתה משלם את הזמן הזה… אז גם את הכתיבה שלהם כדאי ליעל. אני ממליצה לקרוא את המאמר ולרשום רעיונות ליישום. בהצלחה!

  2. שלומית לפיד הגב

    פוסט מצויין. אהבתי מאוד.

  3. נאוה הגב

    שליטה טובה מאוד בתוכנות שעובדים איתן ובדפדפנים שמשתמשים בהם, עבודה עם מחשב חדיש ומהיר ופיתוח מיומנויות של חיפוש באינטרנט ומחוצה לו יכולים להקל על העבודה ולמנוע עיכובים.
    🙂
    נאוה

  4. אוהד הגב

    כיף לקרוא.
    אפשר להוסיף לרשימה:
    א. ליצור פורמטים / שלדים שחוזרים על עצמם – כך שלא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם.

    • עידית נעמן הגב

      הי אוהד ותודה. אכן, פורמטים קבועים, או תבניות, הן כלי מעולה לחסכון בעבודה ובזמן. אחלה רעיון!

  5. מרק לייזרוביץ הגב

    וואו! זה ממש עובד. ישבתי עם שעון, שמתי עשר דקות והתחייבתי לכתוב 500 מילים. בניתי שלד, כתבתי כותרת טובה לפי השיטות שלמדתי כאן, ומילאתי את השלד בתוכן. לקח לי 8 דקות וכתבתי 600 מילים. בומבה של שיטה ליצירת תוכן.תודה!

    • עידית נעמן הגב

      בוקר טוב מרק! עשית לי את היום! שמחתי מאוד לקרוא שהשתמשת באחת השיטות שהצגתי בבלוג, והצליח לך! נהדר! תמיד שמחה לעזור, ותמיד שמחה לשמוע שאני עוזרת!

השארת תגובה