עצמאות עסקית: איך להתגבר על 4 האתגרים שתוקעים הרבה מאוד בעלי עסק עצמאים

עצמאות עסקית היא חלום של הרבה מאוד שכירים או בעלי מקצוע שרוצים להיות המנהלים של עצמם כדי לעבוד מכל מקום או לעשות מה שבא – מתי שמתחשק, בלי לדפוק שעון ובלי להיתקע בפקקים…

נשמע מוכר? האם גם אתם החלטתם להיות עצמאים כדי להגשים את החלום… רק שאז גיליתם שעצמאות מגיעה גם עם תג מחיר של תחושת בדידות גדולה, חוסר ודאות, ג’ינגול אינסופי בין משימות ורעיונות, ועייפות חומר שמפילה אתכם לקרשים…? במיוחד בשבילכם כתבתי את המאמר שבו תמצאו 4 עצות זהב שיעזרו לכם להתגבר על 4 האתגרים הכי מעיקים של כל בעל עסק עצמאי, כדי להתחבר מחדש אל החלום שאתו יצאתם לדרך ולהוביל את העסק להצלחה ולצמיחה. כמו שרציתם. מוזמנים לקרוא, ליישם וכמובן לשתף עם החברים.  

להיות עצמאי זה כיף גדול אבל יש גם לא מעט אתגרים בדרך, שחשוב לזהות, להכיר ולנהל בחוכמה. על 4 האתגרים המטרידים ביותר, שליוו גם אותי בתחילת דרכי כבעלת עסק עצמאית, ומה לעשות כדי להתמודד אתם בהצלחה – במאמר שלפניכם.  

אתגר # 1 של כל עצמאי – לייצר ודאות בחוסר ודאות

חוסר הוודאות של עצמאות עסקית זה בהחלט משהו שצריך לחשוב עליו כשפותחים עסק חדש. מצד אחד זה ממש כיף להיות עצמאי, ולחיות את החיים שלכם כמו שמתחשק לכם, ולהסתובב עם המחשב הנייד בבתי קפה ועל שפת הים… ולחגוג את החופש שלכם. ולעבוד מכל מקום, כל הזמן. וזה נשמע מדליק, נכון?

אבל זאת בדיוק הבעיה. כי אתם יכולים לעשות מה שבא לכם, ולעבוד מכל מקום, מתי שבא לכם, אבל אין שום מסגרת מחייבת בעבודה שלכם.

אתם לבד. עם עצמכם. הכל על הכתפיים שלכם, וזה לאט לאט מתחיל להיות כבד. ומהר מאוד אתם מגלים שהלו”ז שלכם לא ניתן לחיזוי, והשכר שלכם לא ניתן לחיזוי, ולמרות שזה אחלה להיות הבוס של עצמכם – הרבה פעמים גם אין לכם מושג מאיפה יבוא הלקוח הבא…

וזה בדיוק הצד השני של להיות אחראים לעצמכם – חוסר הוודאות הכלכלי והעסקי – שהוא חלק בלתי נפרד מעולמו של העצמאי.

אז מה הפתרון?

הפתרון הוא לייצר תהליך מסודר של גיוס לידים – של לקוחות פוטנציאליים שתוכלו למנף אותם ללקוחות משלמים. 

כשאני שואלת בעלי עסקים עצמאים מאיפה מגיעים הלקוחות שלהם, התשובה הכי רווחת שאני מקבלת היא “מפה לאוזן”. העניין הוא שכשאתם מבססים את העסק שלכם על הפניות מפה לאוזן – זה אחד המרכיבים הכי דומיננטיים בחוסר הוודאות של העצמאות העסקית שלכם.

מצד אחד, לשיווק מפה לאוזן יש 2 מאפיינים שופכים אותו לצורת שיווק מאוד מבוקשת:

  • קודם כל, כשלקוח מרוצה ממליץ עליכם לחברים שלו – הוא יוצר באופן אוטומטי תחושה של אמון, שמקדם משמעותית את סגירת העסקה
  • שנית, כשמישהו מרוצה ממליץ ומספר על העבודה הטובה שעשיתם עבורו או איתו – זה יוצר אצל מקבלי ההמלצה תחושת בטן שהחיבור אתכם הולך לעבוד גם בשבילם, כמו שזה עבד בשביל הממליץ, וגם זה מקדם משמעותית את סגירת העסקה.

העניין הוא, שלצד יתרונותיו בתחום הרגשי, יש לשיווק מפה לאוזן חסרון אחד גדול שלא ניתן להתעלם ממנו: הוא לא בשליטתכם. אתם יכולים לעשות עבודה נהדרת ולתת שירות מדהים – אבל אין לכם שום יכולת לחזות את ההפניה הבאה, וזה אומר ששיווק מפה לאוזן הוא שיטת שיווק לא צפויה ולא יציבה, שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לתכנן אותה מראש, ובוודאי שאי אפשר לבסס עליה עסק יציב לאורך זמן.

ולכן, אתם חייבים לפתח מסלול נוסף, מעבר להפניות מפה לאוזן, שייצר לכם לידים באופן שוטף.

בשבילי, זה התפקיד של התוכן

או באופן ספציפי, של משפך התוכן השיווקי, שמתחיל במאמרי ההתנעה שאני כותבת בבלוג העסק שלי, שמושכים את תשומת הלב של הקוראים המתאימים, שמגלים עניין בתכנים נוספים ומצטרפים לרשימת הדיוור שלי, וזה מה שמאפשר לי להוביל אותם למגוון של מעמדי מכירה כדי להפוך אותם מלידים ללקוחות משלמים.

מרגע שהתחלתי להפיץ תוכן ברשת בצורה אסטרטגית, גם דרך גוגל וגם דרך רשתות חברתיות, יש לי תזרים שוטף של לידים שמגיעים בעקבות החשיפה למאמרים שלי. במקביל, אני מגבה את התוכן האורגני גם בקידום ממומן ובשיתופי פעולה, שמייצרים לי עוד לידים חדשים על בסיס יומיומי.

וגם אתם חייבים לדעת שיש מאחוריכם תשתית שיווקית שיטתית, שעובדת בשבילכם בעקביות ובצורה המשכית, ושמייצרת לכם לידים על בסיס קבוע כדי למנף אותם ללקוחות משלמים ולהכנסות, כי אתם לא יכולים להמשיך להתבסס אך ורק על הפניות מפנה לאוזן  – שהן מאוד חשובות, אבל הן לא מספיק יציבות כדי לנטרל את חוסר הוודאות העסקית שלכם כבעלי עסק עצמאים.

 

אתגר # 2 של כל עצמאי – להיצמד לחזון למרות על הפיתויים

להיצמד לחזון שבגללו פתחתם את העסק, בלי להיגרר אחר הסחות דעת ולקפוץ מדבר לדבר – זה עוד אתגר משמעותי שאופייני לעצמאות עסקית. וזה אתגר מאוד גדול, במיוחד כשמדובר בעסק און ליין.

כי האינטרנט מלא הזדמנויות והכל מאוד זמין ונגיש… ובעיקר מאוד מפתה, ואתם מרגישים שאתם יכולים לעשות הכל, ואתם רוצים לעשות הכל, וחוץ מהכל גם את כל השאר… ויש המון אפשרויות… ואפשר גם וגם וגם… ואם אחרים מרוויחים – אז בטח שגם אתם יכולים…  מה, לא?

והתוצאה היא שהרבה מאוד בעלי עסק עצמאים מנצלים לרעה את העצמאות שלהם כדי לקפוץ מדבר לדבר, כי הם רוצים לעשות את זה… והם רוצים לעשות את זה… וגם את זה… ואת זה…

תעצרו! תתמקדו!

כי אם אתם מנסים להגדיל את הכל בבת אחת – דבר לא יגדל!

הדרך היחידה לאפשר לחלום שלכם להצליח היא להתמקד בדבר האחד שאותו בחרתם לעשות מלכתחילה.

אז מה הפתרון? 

ליצור חזון. תכנית פעולה. להגדיר בצורה ברורה לאן אתם רוצים להגיע ולמה:

  • מה המיומנויות שיעזרו לכם להגיע לשם
  • מי הלקוחות הנכונים שיובילו אתכם לשם
  • מה המוצרים או השירותים שיחברו אותם אליכם בדרך לתוצאה הרצויה
  • איפה אתם רואים את העסק שלכם שנה מעכשיו
  • ואז לבנות את אבני הדרך שיובילו אתכם לשם, ואת המטרות הקטנות שיאפשרו את זה.

כי אם אתם קמים כל בוקר בלי תכנית ברורה של מה אתם מנסים להשיג, ואיך, מה שכן ימשוך את תשומת הלב שלכם זה הקול הפנימי שיגיד לכם שאתם לא עושים מספיק או שאתם לא עושים את הדבר הנכון…

ברגע שתדעו שאתם מתקדמים בדיוק לפי התכנית ודבקים בה – זה יעזור לכם להתפקס על המטרה ולכוון אליה, כדי להשיג אותה ולטפח את העסק שלכם.

אז כשאני אומרת להיצמד לחזון – אני מתכוונת שתתחילו ותתמקדו בדבר האחד הזה. אני מתכוונת שתיזכרו כל יום מחדש, ואפילו כל רגע, בסיבה שבגללה או בשבילה הקמתם את העסק שלכם, ותתמקדו בדבר שבו אתם הכי טובים – ולא משנה בכלל מה אומרים האחרים או מה עושים האחרים.

להתחיל עם דבר אחד, ודבר אחד בלבד, ולתת לו לגדול בשקט. להתמקד. להשקיע בו את כל כולכם. ולתת לו את כל מה שאתם יכולים.

ברגע שיהיה לכם ביד עסק מצליח, יהיה לכם הרבה יותר קל לבנות עוד עסק מצליח, או להרחיב את המעגל לתחומים נוספים, כי עכשיו – אתם יודעים איך לעשות את זה. וזאת הדרך היחידה להצליח!

 

אתגר # 3 של כל עצמאי – לבנות תשתית פעולה ולהיצמד אליה 

לזהות מה הפעולות שעוזרות לכם להתקדם בצורה היעילה ביותר ולהפוך אותם לשיטה שעובדת בשבילכם יום אחר יום, בלי ליפול לבור של ניסוי וטעייה – זה האתגר הגדול ביותר של עצמאות עסקית. וגם הוא אתגר מאוד משמעותי בסביבה הדיגיטלית, שמציפה אתכם באינספור גירויים ורעיונות ושיטות וערוצים ופלטפורמות וחידושים… והכל עטוף באריזות נוצצות ומלא הבטחות קוסמות מפה עד מחרתיים…

הדרך היחידה להוביל את העסק שלכם לצמיחה מהירה ועקבית היא להבטיח שכל מה שאתם עושים – בנוי בצורה מערכתית ושיטתית ושהכל מחובר להכל ומוביל מדבר לדבר בדרך היעילה והקצרה ביותר.

זה בדיוק כמו האתגר הקודם שדיברנו עליו, רק שפה – הקפיצות והבלבול מתרחשים ברמת העשייה.

והתוצאה היא שהרבה מאוד בעלי עסק עצמאים הולכים לאיבוד בין כל האפשרויות שהעולם האינטרנטי מציע, והם יורים לכל הכיוונים ומנסים כל מיני שיטות חדשות לבקרים ובסופו של יום – מרגישים תקועים.

תעצרו ותנו עוד מבט!

כי אם אתם כל הזמן רק עושים ועושים ועושים בלי לעצור ולבדוק מה לא עובד לכם, ולמה, ומה כן עובד לכם, ואיך – זה מתכון בטוח לעייפות גדולה ותסכול גדול, שרק ירחיקו אתכם מהמטרה שאליה אתם מכוונים. 

אז מה הפתרון? 

ליצור סיסטם. לבנות תשתית שיטתית לפעולה שתגדיר בצורה ברורה ומוכחת את הדרך שתוביל אתכם לאן שאתם רוצים להגיע, ולבסס את הפעילות שלכם עליה.

תשאלו את עצמכם:

  • האם יש לכם תהליך מסודר ושיטתי לשיווק העסק?
  • האם יש לכם תהליך ברור לגיוס לידים?
  • האם יש לכם תהליך מסודר לכתיבה והפצה של ניוזלטר כל שבוע?
  • האם יש לכם תהליך מסודר לכתיבת כותרת למאמר?
  • האם יש לכם תהליך מסודר לתכנון התוכן שיתמוך במטרות העסקיות שלכם?

אני בטוחה ששמתם לב שהצגתי לכם את השאלות בצורה מדורגת, מהכבד אל הקל, מפני שתשתית פעולה שיטתית – חיונית בכל שלב ובכל רמה של ההתנהלות העסקית.

אבל הנה הדבר החשוב באמת:

  • שאלתם את עצמכם את השאלות?
  • עניתם לעצמכם את התשובות?
  • עכשיו, תעדו את הממצאים. כתבו לעצמכם מה עבד, ואיך, וכתבו לעצמכם גם מה לא עבד – כדי שתדעו מה לא לעשות ואיפה לא להשקיע את הזמן היקר שלכם.

כל מה שאתם עושים בעסק צריך:

  • להתבסס על תוצאות מוכחות
  • להיות כתוב – בצורת תהליך מובנה, צעד אחר צעד
  • ולהישמר בתיקייה מסודרת, למשל בגוגל דרייב, כדי לאפשר לכם לשלוף את המידע בכל פעם שאתם זקוקים לו.

ברגע שתהיה לכם תשתית פעולה ברורה ומתועדת – זה יעזור לכם לעשות מה שצריך בצורה היעילה והקצרה ביותר, כדי למקד את הפעילות שלכם אך ורק במה שבאמת עובד, ולחסוך לעצמכם זמן יקר וטעויות יקרות.

אלופי התוכן מודעה

 

אתגר # 4 של כל עצמאי: לנצח את בדידות בעל העסק כדי להתפתח ולצמוח 

האתגר הרביעי של עצמאות עסקית הוא האתגר לזהות בעיות, לבחור פתרונות ולקבל החלטות על בסיס יומיומי, כשברוב המקרים אין לו עם מי להתייעץ ואין מישהו מעליו שיכול להנחות אותו או לגבות אותו.

אתם לבד. עם עצמכם. הכל על הכתפיים שלכם, הכל תלוי רק בכם, וככל שהימים עוברים זה נהיה כבד יותר ויותר, כי לא משנה מה תחליטו – רק אתם נושאים באחריות. והרבה פעמים אתם מרגישים שאין לכם מספיק נתונים או ידע או ניסיון כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, וגם אין לכם את מי לשאול.

בצבא קוראים לזה “בדידות המפקד”, וזוהי אחת הדילמות שמאפיינות החלטות של מפקדים כשהם נמצאים לבד בשטח וחייבים לקבל החלטה – לטוב או לרע.

בעולם העסקי, זוהי בדידותו של בעל העסק העצמאי. והיא בדידות מאוד גדולה, שעלולה לעלות לכם גם הרבה כסף, אם תקבלו את ההחלטות הלא נכונות…

אז מה הפתרון?

הפתרון הוא להיעזר במנטור – מישהו בעל ניסיון ויכולות רלבנטיות, שיוכל לשמש לכם כיועץ או כמדריך, ולהפיג את בדידות העצמאי שלכם.

וזה אומר, שאתם רוצים למצוא אנשים מהסביבה העסקית שלכם, או מתעשיות אחרות, שכבר עשו את הדרך שלכם בהצלחה, וכשיו הם יכולים לעזור לכם להוביל את העסק שלכם קדימה – בעצה טובה, בהכוונה, בלמידה, בהקשבה, בפתרון דילמות ביחד, בתרומה של עוד שתי עיניים ועוד שתי אוזניים ועוד ניסיון, ובאופן עקרוני – לקצר לכם את הדרך וללכת אותה יחד אתכם.

המנטור שתבחרו יכול להיות מישהו און ליין – שאפילו לא מכיר אתכם, אבל העצות הטובות שלו, או שלה, עוזרות לכם לקבל החלטות יותר טובות. לי, למשל, יש כמה מנטורים בתחום השיווק וההתפתחות האישית, שאני עוקבת אחריהם מקרוב ונעזרת בהם, למרות שהם בכלל לא יודעים על קיומי…

והמנטור שתבחרו יכול להיות מישהו בעולם האמיתי – שאתם נפגשים איתו או מדברים איתו על בסיס קבוע, ושאתם יכולים להישען עליו, לקבל ממנו עצות,  לשאול אותו שאלות ולהיעזר בניסיון שלו ובידע שלו כדי להרגיש שיש לכם עם מי לדבר ועל מי להישען, מלבד על עצמכם, ושאתם כבר לא לבד!

בשורה התחתונה

אם החלטתם להיות עצמאים וגיליתם שעצמאות מגיעה גם עם תג מחיר של תחושת בדידות גדולה, חוסר ודאות, ג’ינגול אינסופי בין משימות ורעיונות, ועייפות חומר שמפילה אתכם לקרשים – אתם לא לבד.

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, יש 4 פתרונות מעשיים שיעזרו לכם לפתור בהצלחה את 4 האתגרים הכבדים ביותר שלכם כעצמאים:

  • לבנות תהליך שיטתי של גיוס לידים – כדי לנצח את חוסר הוודאות הכלכלית
  • להיצמד לחזון שאתו יצאתם לדרך – כדי לא לקפוץ מדבר לדבר ולאבד את הפוקוס
  • לבנות תשתית פעולה מוכחת ומתועדת – כדי לא לאבד זמן יקר על ניסוי וטעייה
  • ולמצוא לעצמכם מנטור – כדי להיעזר בניסיון ובידע שלו ולהפיג את בדידות העצמאי.

עד כאן אני ועכשיו אתם

עד כאן חלקתי אתכם את 4 האתגרים שליוו אותי בתחילת דרכי כעצמאית, ואת הפתרונות שעזרו לי להתגבר על האתגרים והוביל את העסק שלי לצמיחה והצלחה. עכשיו תורכם. מה האתגרים שאתם פוגשים בעסק? איך אתם מתמודדים אתם?

מוזמנים לשתף את כולנו באתגרים ובפתרונות, פה למטה, בתגובות.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם את המאמר? מוזמנים לשתף אותו עם החברים.

רוצים לקבל ממני עוד המון טיפים מעשיים, עצות טובות והדרכות מעשירות ושימושיות שיעזרו לכם להתקדם ולהצליח בעולם התוכן והשיווק באינטרנט? הירשמו עכשיו למיני קורס “שיווק בחיוך” כדי לגלות מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי, ואיך לתכנן את תשתית התוכן לשיווק העסק שלכם – לגמרי בחינם. לקבלת המתנה – לוחצים פה.

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

2 תגובות

  1. הילה צור הגב

    התחברתי כל כך לטיפ מספר 2 , מרגישה, שזה כל כך מדבר אלי 🙂
    תודה עידית על עוד מאמר מעולה שלך.
    ממני הילה,
    לקוחה, שקיבלה ממך המון השראה.

השארת תגובה