סטוריטלינג עסקי: כך תספרי את סיפור המותג שלך בצורה מושכת ומעוררת השראה ואמון

סטוריטלינג עסקי: כך תספרי את סיפור המותג שלך בצורה מושכת ומעוררת השראה ואמון

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
סטוריטלינג עסקי

סטוריטלינג עסקי זה לא רק סרטוני וידיאו מושקעים של תאגידי ענק או פרזנטציות מול קהלים גדולים. כי כשזה נוגע לעסקים קטנים, כמו העסק שלך, הסטוריטלינג העסקי הרלבנטי מבחינתך הוא הסיפור של העסק שלך: איך חלמת אותו, איך התלבטת סביבו, איך צמחת אליו מתוך משבר או חזון, איך הוא התפתח להיות מה שהוא עכשיו… ועוד ועוד, כי הסיפור של העסק שלך הוא הסיפור שלך.

סיפורים הם אחד הכלים היותר חשובים לקידום העסק שלך, מפני שהם מאפשרים לך לעצב את הניראות שלו בעיני הלקוחות הפוטנציאליים. דרך סיפור העסק, את יכולה להעביר לקהל המטרה שלך את הערכים שחשובים לך ונמצאים בליבת העסק, ואת העקרונות שמנחים אותך (כן ובעיקר כשמדובר בעסק קטן של אדם אחד. שלך), ולחבר אותם אליך בעבותות של רגש וחוויות משותפות.

כדי שכך יקרה, חשוב שתשאלי את עצמך תחילה 5 שאלות, שיאפשרו לכך לדייק את הסיפור, להתאים אותו לתוצאה שאליה את מכוונת, ולהפיק את התועלות של סטוריטלינג עסקי שבנוי ומוגש כהלכה.

שאלה מס’ 1: למי את פונה?

תמיד, ובוודאי כשזה מגיע לסטוריטלינג, האפקטיביות של הסיפור שלך היא פונקציה של היכולת שלו להדהד ולהשפיע על קהל המטרה שלך. שפירושו, כמו בכל מהלך שיווקי, שתחילה – עליך לבחור, להחליט ולדייק את קהל המטרה שאליו את רוצה לפנות, ולהכיר את המאפיינים שלו לפני ולפנים.

תשאלי את עצמך:

  • מי קהל המטרה שלכם?
  • מה הערכים שלהם?
  • מה הרגשות שיחברו אותם אליך בצורה הטובה ביותר?

כדי לדייק את 3 התשובות – חשבי על השוק שאליו את פונה:

  • מה הנתונים הדמוגרפיים שלהם: גיל, נתונים סוציואקונומיים, מיקום, מגדר ועוד.
  • מה הנתונים הפסיכוגרפיים שלהם: מחשבות, רגשות, דעות, ערכים ועמדות.

לעמדות ולערכים יש תפקיד ראשי וחשוב במיוחד בסטוריטלינג, מפני שרק כאשר הסיפור שלך תואם ומסונכרן עם העמדות והערכים של קהל המטרה שלך, הוא יוכל להתחבר אליהם בצורה אפקטיבית באמת.

שאלה למחשבה: האם את יודעת לומר בוודאות, מי קהל המטרה שאליו את מכוונת ולצורך מה הם מחפשים מוצר או שירות כמו שלך? מה הם רוצים? מה הם צריכים?

שאלה מס’ 2: איזה רגש את רוצה לעורר באמצעות הסיפור?

עכשיו, כשאת מצוידת בכל המידע החשוב על קהל המטרה שלך, כדאי מאוד שתדעי לזהות את הרגשות המובילים שיחברו בצורה הטובה ביותר בינם לבין העסק שלך.

אלה הם הרגשות שהלקוחות שלך יתחברו אליהם כשהם קונים את המוצר שלך או כשהם צורכים את התוכן שלך, והם משתנים ממותג למותג, מנישה לנישה ומתחום לתחום.

למשל: מסעדה משפחתית שכונתית תתחבר לרגש של אהבה, הנאה ופינוק, משרד עורכי דין יתחבר לרגש של פחד, זהירות וביטחון, וארגון שלא למטרות רווח שמבקש לפתוח את הכיס של התורמים – יעשה הכל כדי לעורר רגש של אמפתיה וחמלה.

שאלה למחשבה: האם את יודעת לומר בוודאות, איזה רגש את רוצה לעורר אצל קהל המטרה שלך, כדי לקרב אותו לקנייה?

שאלה מס’ 3: מה מוסר ההשכל שחשוב לך להעביר באמצעות הסיפור?

אחד ההרגלים הכי חשובים שסיגלתי לעצמי כשלמדתי נלפ הוא לשאול את עצמי בסוף כל מהלך, ולא משנה באיזה תחום, מה הלמידה שאני מפיקה ממנו. פעולה ללא למידה היא חסרת תועלת, כי אם לא נדע מה למדנו – מה ניקח איתנו הלאה? ובשביל מה עשינו את מה שעשינו?   

וזה נכון שבעתיים כאשר מדובר בסיפור המותג שלך, שאמור להותיר את חותמו על הקוראים.

מוסר ההשכל הוא עמוד השדרה של הסיפור. זוהי הלמידה שאנשים מפיקים ממנו. אותו מסר שימשיך ויילך אתם הלאה, בשאיפה לחולל את השינוי שחשוב לך לחולל. אז תשאלי את עצמך, מה המסר שאת רוצה או צריכה להעביר לקהל שלך, כדי להניע אותם לפעולה, או לעורר בהם השראה, או להוביל אותם לפעול בדרך שונה מכפי שפעלו עד כה.

כאשר מדובר בסטוריטלינג עסקי, המטרה העיקרית שלך היא לוודא שיש התאמה בין הסיפור שלך לבין מוסר ההשכל שאליו הוא מוביל. ככל שתהיה התאמה טובה יותר בין השניים – כך תצליחי למנף את הסיפור להשפעה ושכנוע.

מוסר ההשכל של הסיפור יכול להיות:

  • כל תוצאה היא הישג (כדי לעודד אנשים לצאת מאזור הנוחות ולפעול)
  • לעולם אין לדעת כמה רחוק יכול שינוי להגיע (כדי לעורר השראה לדרך חדשה)
  • מה שלא כתוב ביומן לא קורה… (כדי לנטרל דחיינות ולייצר עוגנים לעשייה)… ועוד…
שאלה למחשבה: מה יכול להיות מוסר ההשכל של סיפור המותג שלך?

שאלה מס’ 4: איך תהפכי את הסיפור מרצף של אירועים לחוויה משפיעה

אחרי מוסר ההשכל, שני המרכיבים החשובים ביותר לסיפור אפקטיבי, שבאמת יוצר חיבור עם המאזינים או הקוראים, הם: שפה חושית, שמכניסה חיים לסיפור על ידי תחושות ורגשות, ודיאלוג פנימי וחיצוני, שנותן להם ביטוי, ומאפשר לקהל לצלול פנימה לתוך הסיפור ולהרגיש שהוא חלק ממנו.

למה זה כל כך חשוב? תחשבי רגע…

החושים הם הדרך שלנו לקלוט את המציאות שסביבנו. כשאנחנו נחשפים לתיאורים שמשתמשים בשפה חושית – זה מאפשר לנו להתחבר אל החוויה המתוארת, ודרך החיבור – להתחיל ליצור את הכימיה בינינו לבין הדמות שמתוארת בסיפור. ככל שהכימיה חזקה יותר – כך נוכל לחוש מה שהדמות חשה, להרגיש מה שהדמות מרגישה, ואפילו להזדהות אתה באופן מוחלט, ולהרגיש שהיא זה בעצם אנחנו…

השבוע לימדתי על סטוריטלינג, והראיתי צילומים של FMRI שמראים בבירור, כי כשאנחנו מקשיבות לסיפור – המוח שלנו מגיב כאילו אנחנו הדמות הפועלת בסיפור. כך, למשל, אם הסיפור מספר על תנועה – נדלקים במוח של המאזין האזורים האחראים על תנועה, כאילו הוא מבצע את הפעילות שעליה הוא שומע בסיפור. מדהים, לא כך?

ולכן, דרך אמצעים ספרותיים, כגון: תיאורים חושיים, מטאפורות, דימויים, גוזמאות ואפילו הומור – תוכלי להעתיק את חווית הגיבור אל מוחו של הקהל. וכיוון שהמוח האנושי לא יודע להבחין בין מציאות ממשית לבין דימיון, הוא יחווה אותה מבחינת נוירולוגית כאילו שזאת החוויה והמציאות שלו. וזה מה שיאפשר לך להוביל אותו, יחד עם גיבור הסיפור, אל התוצאה הרצויה ואל השינוי שאת רוצים להוביל אותו אליו. זה כוחו האדיר של סטוריטלינג, וכשאת רותמת אותו לטובת שיווק העסק שלך – גם השמים אינם הגבול!

שאלה למחשבה: באיזה אמצעים ספרותיים תוכלי להשתמש כדי להעביר את חווית סיפור המותג שלך בצורה העוצמתית ביותר אל הקוראים? מה החוויה שחשוב לך להעביר?

שאלה מס’ 5: איך תמנפי את הסיפור כדי לקדם את הקוראים לשלב הבא בתהליך המכירה?

נתחיל מהסוף. סיפור עסקי לא חייב להסתיים בהפי-אנד. למען האמת, כישלונות או אי הצלחה הם אמצעי למידה הרבה יותר אפקטיבי.

חוק הסטוריטלינג הראשון של חברה סרטי האנימציה “פיקסאר”, אומר:

אנשים מעריצים דמות על כך שהיא מנסה, הרבה יותר מכפי שהם מעריצים אותה על כך שהיא הצליחה.

נזכרתי בזה השבוע, כשנכדתי הפעוטה ניסתה להכניס בובה רוסית אחת לתוך השנייה, ולא משנה אם הצליחה או לא – מחאה לעצמה כפיים בהתלהבות (ככה זה כשיש סבתא נלפיסטית…). וזה בוודאי נכון בסטוריטלינג עסקי, שבו המטרה שלך היא להשאיר את הקוראים עם טעם של תובנה קטנה והערכה גדולה על הדרך שעשית, ולאו דווקא על התוצאה או ההישגים שאליהם הגעת.

ואחרי שטרחת והבאת אותם לשם, עכשיו – כדאי שתובילי אותם אל הצעד המעשי המתבקש הבא, וזאת המשימה האחרונה והחשובה של הסיפור שלך. הוא חייב לענות לקוראים על השאלה: “מה עלינו לעשות עכשיו, כדי  להגיע לתוצאות הרצויות לנו”, או במילים אחרות, לא רק לספק את ה”מה”, אלא גם את ה”איך”.

ברוב המקרים, הצעד המעשי המתבקש הבא, יוציא את הקוראים שלך ואותך מעולם הסטוריטלינג, ויוביל אתכם אל העולם הפרקטי. זה המקום שבו תציעי להם, למשל, טיפים מעשיים… תובנות… כלים… מפתחות… וכל ניסוח אחר, שיעטוף את המקצועיות שלך במעטפת מושכת, וייקח את הקוראים אחריך – אל הצעד הבא.

שאלה למחשבה: מה הצעד המעשי המתבקש הבא שאליו את רוצה להוביל את קוראי סיפור המותג שלך?

בשורה התחתונה:

כשזה נוגע לעסקים קטנים, כמו העסק שלך, הסטוריטלינג העסקי הרלבנטי מבחינתך הוא הסיפור של העסק שלך: איך חלמת אותו, איך התלבטת סביבו, איך צמחת אליו מתוך משבר או חזון, איך הוא התפתח להיות מה שהוא עכשיו… ועוד ועוד, כי הסיפור של העסק שלך הוא הסיפור שלך.

כמו שיכולת ללמוד מהמאמר, כדי לתת לרצף האירועים הכרונולוגי מימד של סטוריטלינג מהוקצע ומעורר השראה, כדאי שתתני את הדעת על 5 שאלות חשובות: למי את פונה, איזה רגש את רוצה ליצור, מה יהיה מוסר ההשכל של הסיפור, איזה אמצעים ספרותיים תכניסי לעלילה ואיך תובילי את הקוראים אל השלב הבא במערכת היחסים ביניכם.

דוגמה מצוינת לסיפור מותג מעורר השראה הוא הסיפור על סוליות הוופל של Nike. על פי המסופר, החליט המייסד של נייק, ביל בוורמן, לשפוך גומי נוזלי לתוך הטוסטר שלו (לא לנסות את זה בבית!) וכך נולדה סוליית הוופל.

מעבר לעובדה שהטוסטר עשה את דרכו אחר כך לפח, או לפנתיאון המוצגים האלמותיים של נייק, הרושם המוביל שהסיפור הזה רוצה להעביר, הוא תחושה של יצירתיות וחדשנות, שללא ספק מהווה את אחד הערכים המובילים של נייק, כחברה שלא מפחדת לנסות גם דברים משוגעים, אם מישהו שם מאמין שזה יכול לחולל מהפכה בעולם נעלי הספורט…

כמה השראה מעורר סיפור המותג של נייק?

כשהלכתי לבדוק את הסיפור, גיליתי שזה גם הסיפור של סוליות הוואפל של Vans… אז אולי זה בעצם מה שקורה כשהגבולות מיטשטשים בין מספר הסיפור לבין מי שמקשיבים לו או קוראים אותו – וזה בדיוק הכוח האדיר שיש לסטוריטלינג עסקי, ככלי שיוצר השפעה ושכנוע, וחודר דרך כל מגננות המודע – היישר אל הבטן הרכה והריגשית של המוח הימני.

עכשיו את

עד כאן, ציידתי אותך ב-5 השאלות שכדאי שתשאלי את עצמך לפני שאת מתחילה לכתוב סיפור מותג איכותי ומשפיע. עכשיו הבמה כולה שלך. איזו שאלה תוכלי להוסיף, בדרך לסיפור המותג שלך? מוזמנת לשתף פה למטה, בתגובות.

הצעד הבא שלך להצלחה

אהבת? מוזמנת לשתף את המאמר עם חברים וקולגות.
רוצה להקים יחד אתי את תשתית התוכן שתאפשר לך לספר את סיפורי העסק שלך בצורה מעוררת השראה, מושכת ומלהיבה? רוצה להקים יחד אתי את שביל התוכן שיוביל אליך את הלקוחות הנכונים ויבטיח לך יציבות כלכלית ושקט נפשי? אני מזמינה אותך לבדוק את קורס “ניהול תוכן למקצועניות” שבו אני אתן לך כל מה שאת צריכה כדי להוביל את העסק שלך להצלחה הגדולה. לכל הפרטים על הקורס – לחצי כאן. 

עידית נעמן

עידית נעמן

עידית נעמן - ניהול תוכן להעצמה אישית ועסקית. עוזרת לבעלות עסקים עצמאיות, שרוצות להרוויח יותר - למקד את השיווק, לדייק את הכתיבה, ולבנות עסק משגשג דרך תוכן. לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך להתחיל לתכנן את תשתית התוכן השיווקית של העסק שלך, צעד-אחר-צעד - לחצי עכשיו על הקישור "גם אני רוצה לעשות שיווק בחיוך".

אז מה חשבת?...

למעבר לקורס החינמי שיגלה לך מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך תוכלי לתכנן תשתית תוכן שתזרים לעסק שלך לקוחות על אוטומט - מוזמנת למלא את הפרטים.

הפרטים שמסרת שמורים ובטוחים והם ישמשו אותי כדי לחלוק אתך ידע מועיל להצלחתך!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן