סטוריטלינג עסקי: איך לספר את סיפור המותג שלכם בצורה מעוררת השראה שתוביל אליכם לקוחות

סיפור המותג, כשזה נוגע לעסקים קטנים ועצמאים, הוא ברוב המקרים הסיפור של העסק שלכם. בדרך כלל, סיפור העסק יספר איך העסק קם או איך הוא התפתח להיות מה שהוא עכשיו, ובשלב הזה של חיי העסק, מי שמספרים את הסיפור הם מקימי העסק (שזה אתם), ובגוף ראשון.

סיפורים הם אחד הכלים היותר חשובים לקידום העסק שלכם, מפני שהם מאפשרים לכם לעצב את הניראות שלו בעיני הלקוחות הפוטנציאליים, דרך סיפור העסק, אתם יכולים להעביר לקהל המטרה שלכם את הערכים שעומדים בבסיס העסק שלכם, ואת העקרונות שמנחים אתכם (כן, גם אם מדובר בעסק קטן של אדם אחד), ולחבר אותם אליכם בעבותות של רגש וחוויות משותפות.

כדי שכך יקרה, חשוב שתשאלו את עצמכם תחילה 5 שאלות, שיאפשרו לכם לדייק את הסיפור, להתאים אותו לתוצאה שאליה אתם מכוונים, ולהפיק את התועלות של סטוריטלינג עסקי שבנוי ומוגש כהלכה.

שאלה מס’ 1: למי אתם פונים?

כשזה מגיע לסטוריטלינג, האפקטיביות של הסיפור שלכם היא פונקציה של היכולת שלו להדהד ולהשפיע על קהל המטרה שלכם. שפירושו, כמו בכל מהלך שיווקי, שתחילה – אתם חייבים להיות לדייק את קהל המטרה שאליו אתם רוצים לפנות, ולהכיר את המאפיינים שלו לפני ולפנים.

תשאלו את עצמכם:

  • מי קהל המטרה שלכם?
  • מה הערכים שלהם?
  • מה הרגשות שיחברו אותם אליכם בצורה הטובה ביותר?

כדי לדייק את 3 התשובות – חשבו על השוק שאליו אתם פונים:

  • מה הנתונים הדמוגרפיים שלהם: גיל, נתונים סוציואקונומיים, מיקום, מגדר ועוד.
  • מה הנתונים הפסיכוגרפיים שלהם: מחשבות, רגשות, דעות, ערכים ועמדות.

לעמדות ולערכים יש תפקיד ראשי וחשוב במיוחד בסטוריטלינג, מפני שרק כאשר הסיפור שלכם תואם ומסונכרן עם העמדות והערכים של קהל המטרה שלכם, הוא יוכל להתחבר אליהם בצורה טובה. וכדי שכך יקרה, חשוב שתדעו למי אתם מכוונים את הסיפור.

שאלה למחשבה: האם אתם יודעים לומר בוודאות, מי קהל המטרה שאליו אתם מכוונים ולמה הם מחפשים מוצר או שירות כמו שלכם?

שאלה מס’ 2: איזה רגש אתם רוצים לעורר באמצעות הסיפור?

עכשיו, כשאתם מצוידים בכל המידע החשוב על קהל המטרה שלכם, כדאי מאוד שתדעו לזהות את הרגשות המובילים שיחברו בצורה הטובה ביותר בינם לבין העסק שלכם.

אלה הם הרגשות שהלקוחות שלכם יתחברו אליהם כשהם קונים את המוצר שלכם או כשהם צורכים את התוכן שלכם, או כל דרך אחרת שבאמצעותה הם מתחברים אליכם. הרגשות הללו משתנים ממותג למותג, מנישה לנישה ומתחום לתחום.

למשל: מסעדה משפחתית שכונתית תתחבר לרגש של אהבה, הנאה ופינוק, משרד עורכי דין יתחבר לרגש של פחד, זהירות וביטחון, וארגון שלא למטרות רווח שמבקש לפתוח את הכיס של התורמים – יעשה הכל כדי לעורר רגש של אמפתיה וחמלה.

שאלה למחשבה: האם אתם יודעים לומר בוודאות, איזה רגש אתם רוצים לעורר אצל קהל המטרה שלכם, כדי לקרב אותו לקנייה?

שאלה מס’ 3: מה מוסר ההשכל שחשוב לכם להעביר באמצעות הסיפור?

אחד ההרגלים הכי חשובים שסיגלתי לעצמי כשלמדתי נלפ הוא לשאול את עצמי בסוף כל מהלך, ולא משנה באיזה תחום, מה הלמידה שאני מפיקה ממנו. פעולה ללא למידה היא חסרת תועלת, כי אם לא נדע מה למדנו – מה ניקח איתנו הלאה? ובשביל מה עשינו את מה שעשינו?   

וזה נכון שבעתיים כאשר מדובר בסיפור המותג שלכם, שאמור להותיר את חותמו על הקוראים.

מוסר ההשכל הוא עמוד השדרה של הסיפור. זוהי הלמידה שאנשים מפיקים ממנו. אותו מסר שימשיך וילך אתם הלאה, בשאיפה, לחולל את השינוי שחשוב לכם לחולל. אז תשאלו את עצמכם, מה המסר שאתם רוצים או צריכים להעביר לקהל שלכם, כדי להניע אותם לפעולה, או לעורר בהם השראה לעשות משהו, או להוביל אותם לפעול בדרך שונה מכפי שהם פועלים עכשיו.

כאשר מדובר בסטוריטלינג עסקי, המטרה העיקרית שלכם היא לוודא שיש התאמה בין הסיפור שלכם לבין מוסר ההשכל שאליו הוא מוביל. ככל שתהיה התאמה טובה יותר בין השניים – כך תצליחו למנף את הסיפור להשפעה ושכנוע.

מוסר ההשכל של הסיפור יכול להיות:

  • כל תוצאה היא הישג (כדי לעודד אנשים לצאת מאזור הנוחות ולפעול)
  • לעולם אין לדעת כמה רחוק יכול שינוי להגיע (כדי לעורר השראה לדרך חדשה)
  • מה שלא כתוב ביומן לא קורה… (כדי לנטרל דחיינות ולייצר עוגנים לעשייה)
שאלה למחשבה: מה יכול להיות מוסר ההשכל של סיפור המותג שלכם?

שאלה מס’ 4: איך תהפכו את הסיפור מרצף של אירועים לחוויה משפיעה

אחרי מוסר ההשכל, שני המרכיבים החשובים ביותר לסיפור אפקטיבי, שבאמת יוצר חיבור עם המאזינים או הקוראים, הם: שפה חושית, שמכניסה חיים לסיפור על ידי תחושות ורגשות, ודיאלוג פנימי וחיצוני, שנותן להם ביטוי, ומאפשר לקהל לצלול פנימה לתוך הסיפור ולהרגיש שהוא חלק ממנו.

למה זה כל כך חשוב? תחשבו רגע.

החושים הם הדרך שלנו לקלוט את המציאות שסביבנו. כשאנחנו נחשפים לתיאורים שמשתמשים בשפה חושית – זה מאפשר לנו להתחבר אל החוויה המתוארת, ודרך החיבור – להתחיל ליצור את הכימיה בינינו לבין הדמות שמתוארת בסיפור. ככל שהכימיה חזקה יותר – כך נוכל לחוש מה שהדמות חשה, להרגיש מה שהדמות מרגישה, ואפילו להזדהות אתה באופן מוחלט, ולהרגיש שהיא זה אנחנו…

דרך אמצעים ספרותיים, כגון: תיאורים חושיים, מטאפורות, דימויים, גוזמאות ואפילו הומור – תוכלו להעתיק את חווית הגיבור אל מוחו של הקהל. וכיוון שהמוח האנושי לא יודע להבחין בין מציאות ממשית לבין דימיון, הוא חווה אותה מבחינת נוירולוגית כאילו שזאת החוויה והמציאות שלו. וזה מה שיאפשר לכם להוביל אותו, יחד עם גיבור הסיפור, אל התוצאה הרצויה ואל השינוי שאתם רוצים להשיג.

שאלה למחשבה: באיזה אמצעים ספרותיים תוכלו להשתמש כדי להעביר את חווית סיפור המותג שלכם בצורה העוצמתית ביותר אל הקוראים?

שאלה מס’ 5: איך תמנפו את הסיפור כדי לקדם את הקוראים לשלב הבא בתהליך המכירה?

נתחיל מהסוף. סיפור עסקי לא חייב להסתיים בהפי-אנד. למען האמת, כישלונות או אי הצלחה הם אמצעי למידה הרבה יותר אפקטיבי.

חוק הסטוריטלינג הראשון של חברה סרטי האנימציה “פיקסאר”, אומר:

אתם מעריצים דמות על כך שהיא מנסה, הרבה יותר מכפי שאתם מעריצים אותה על כך שהיא הצליחה.

וזה בוודאי נכון בסטוריטלינג עסקי, שבו המטרה שלכם היא להשאיר את הקוראים עם טעם של תובנה קטנה, והערכה גדולה על הדרך שעשיתם, ולא רק על התוצאה הסופית שאליה הגעתם.

ואחרי שטרחתם והבאתם אותם לשם, עכשיו – כדאי שתובילו אותם אל הצעד המעשי המתבקש הבא, וזאת המשימה האחרונה והחשובה של הסיפור שלכם. הוא חייב לענות לקוראים על השאלה: “מה עלינו לעשות עכשיו, כדי  להגיע לתוצאות הרצויות לנו”, ולא רק לספק את ה”מה”, אלא גם את ה”איך”.

ברוב המקרים, הצעד המעשי המתבקש הבא, יוציא את הקוראים שלכם ואתכם מעולם הסטוריטלינג, ויוביל אתכם אל עולם המידע הפרקטי. זה המקום שבו תציעו להם, למשל, טיפים מעשיים… תובנות… כלים… מפתחות… וכל ניסוח אחר, שיעטוף את הידע שלכם במעטפת מושכת, וייקח את הקוראים אחריכם – אל הצעד הבא.

שאלה למחשבה: מה הצעד המעשי המתבקש הבא שאליו אתם רוצים להוביל את קוראי סיפור המותג שלכם?

בשורה התחתונה:

סיפור המותג שלכם מספר ברוב המקרים על הקמת העסק או על אירועים משמעותיים וחוויות ייחודיות בתהליך ההתפתחות שלו, עד לנקודת הזמן שבו אתם מספרים את הסיפור.

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, כדי לתת לרצף האירועים הכרונולוגי מימד של סטוריטלינג מהוקצע ומעורר השראה, כדאי שתתנו את הדעת על 5 שאלות חשובות: למי אתם פונים, איזה רגש אתם רוצים ליצור, מה יהיה מוסר ההשכל של הסיפור, איזה אמצעים ספרותיים תכניסו לעלילה ואיך תובילו את הקוראים אל השלב הבא במערכת היחסים ביניכם.

דוגמה מצוינת לסיפור מותג מעורר השראה הוא הסיפור על סוליות הוופל של Nike. על פי המסופר, החליט המייסד של נייק, ביל בוורמן, לשפוך גומי נוזלי לתוך הטוסטר שלו (לא לנסות את זה בבית!) וכך נולדה סוליית הוופל.

מעבר לעובדה שהטוסטר, קרוב לוודאי עשה את דרכו אחר כך לפח, או לפנתיאון המוצגים האלמותיים של נייק, הרושם המוביל שהסיפור הזה רוצה להעביר, הוא תחושה של יצירתיות וחדשנות, שללא ספק מהווה את אחד הערכים המובילים של נייק, כחברה שלא מפחדת לנסות גם דברים משוגעים, אם מישהו שם מאמין שזה יכול לחולל מהפכה בעולם נעלי הספורט…

כמה השראה מעורר סיפור המותג של נייק?

כשהלכתי לבדוק את הסיפור, גיליתי שזה גם הסיפור של סוליות הוואפל של Vans… אז אולי זה בעצם מה שקורה כשהגבולות מיטשטשים בין מספר הסיפור לבין מי שמקשיבים לו או קוראים אותו – וזה בדיוק הכוח האדיר שיש לסטוריטלינג עסקי, ככלי שיוצר השפעה ושכנוע, וחודר דרך כל מגננות המודע – היישר אל הבטן הרכה והריגשית של המוח הימני.

עכשיו אתם

עד כאן, ציידתי אתכם ב-5 השאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני כתיבת סיפור מותג איכותי ומשפיע. עכשיו הבמה כולה שלכם. איזו שאלה תוכלו להוסיף, בדרך לסיפור המותג שלכם? מוזמנים לשתף פה למטה, בתגובות.

הצעד הבא שלכם לסטוריטלינג סוחף, מרתק ומשפיע

אהבתם? מוזמנים לשתף את המאמר עם חברים וקולגות.

סטוריטלינג לעסקים הוא נושא ההדרכה שעלתה החודש במועדון “מומנטום” – מאגר ידע של תכניות פעולה מעשיות לשיווק: רק מה שעובד. צעד-אחר-צעד. בקצב שלכם. ובהוראת קבע חודשית ללא התחייבות. מוזמנים להצטרף למועדון וליהנות גם מהדרכות מעולות שיעזרו לכם לעבוד פחות ולהרוויח יותר, גם מתמיכה וייעוץ בקבוצת המועדון הסגורה בפייסבוק, וגם מאפשרות להדרכות ספציפיות בהתאם לצורך שלכם. זה הכיף שלי! זאת ההזדמנות שלכם!

לוחצים כאן לכל הפרטים על מועדון “מומנטום” – ועכשיו, חודש ראשון ב-65 ש”ח בלבד!

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

השארת תגובה