תכנון תוכן אסטרטגי: 5 המרכיבים הקריטיים שבזכותם תכתבו יותר מהר והרבה יותר מדויק

תכנון תוכן אסטרטגי אפקטיבי יאפשר לכם לכתוב תוכן הרבה יותר בקלות ויעזור לכם להפוך הרבה יותר לידים ללקוחות משלמים, אם תקפידו לשלב בו את 5 המרכיבים הקריטיים שיעשו את ההבדל. 

כי אם אתם עדיין ניגשים לכתיבת תוכן עם סימני שאלה גדולים, או שאתם דוחים את הכתיבה לרגע האחרון כי אתם מתקשים להחליט מה לכתוב, איך לכתוב ולמה – בסוף המאמר תהיה לכם תכנית פעולה פשוטה ויעילה בת 5 צעדים, לתכנון תוכן מוכוון מטרה, שיקדם את היעדים העסקיים שלכם, ויעזור לכם ליצור את החיבור הנכון עם הלקוחות שמתאימים לכם. מוזמנים לקרוא, ליישם ולשתף עם חברים.

תכנית הפעולה הזאת כבר נוסתה בהצלחה מרובה על ידי עשרות תלמידים בקורס “ניהול תוכן למקצוענים”, וכמו שכתבה לי אילנה וייס – בוגרת הקורס:

“…  רציתי ללמוד לבטא את עצמי נכון: היו לי מלא רעיונות, יש לי הרבה מה ללמד, וידע רב. אבל הבנתי שלשפוך הכל בלי  אסטרטגיית תוכן חכמה יהיה לא כל כך חכם ורק  יעשה בלאגן  ללקוחות ולי… תודה שלימדת אותי לארגן את כל החומר בראש ליצירת אומנות עם אסטרטגיה ברורה של כתיבה. יש לי היום  סדר בראש. אני יודעת איך להתנהל  מבחינת העלאת תכנים חינמיים, אפילו ברמת השבוע. ולמדתי לכתוב בצורה תמציתית ועניינית…”.

עכשיו ההזדמנות שלכםשנתחיל?

המרכיב הקריטי # 1 של כל תכנון תוכן אסטרטגי הוא: מטרה עסקית

רוב האנשים ניגשים לכתיבה או נמנעים מלגשת לכתיבה מהמקום החווייתי. אני מכירה לא מעט אנשים שלא כותבים תוכן לשיווק העסק כי הם משוכנעים שזה מחייב אותם לחשוף את עצמם והחשיפה הזאת מאוד מפחידה אותם. אני רואה אחרים שכותבים תוכן חושפני עד כדי מביך, ולא מפסיקים להתרגש ולהתלהב מעצמם.

אבל עם כל הכבוד לחוויה האותנטיות, שכבודה במקומה מונח, ולזכות לפרטיות – שהגבולות שלה הולכים ומצטמצמים עם או בלי תוכן – המטרה האמיתית, החשובה והעיקרית של התוכן שלכם היא לייצר לקוחות פוטנציאליים למוצרים או לשירותים שאתם רוצים למכור. חד וחלק.

כן, אנחנו רוצים לשכנע. כן, אנחנו רוצים להשפיע. כן ובהחלט אנחנו רוצים לרגש ולהניע לפעולה. אבל כל אלה הן טקטיקות בדרך למטרה העסקית האמיתית שבגללה אנחנו כותבים תוכן מלכתחילה, והיא: לקרב את הקוראים למכירה.

ולכן, נקודת הפתיחה והכוח המניע של כל תוכן שיווקי אפקטיבי חייבת להיות המכירה שאליה הוא מכוון.

זה לא אומר שבסוף כל מסר תהיה מכירה. זה אומר שכל תוכן וכל מסר צריכים לייצר המרה = שינוי כלשהו, תודעתי, מנטלי, רגשי או אחר, שיקרב את הקוראים אל המטרה העסקית שהגדרנו כיעד.

מה זה אומר בתכל’ס?

תיזכרו במאמר האחרון שקראתם, או במייל האחרון שקיבלתם. אם הם נכתבו על ידי מקצועני שיווק – קרוב לוודאי שהם היו בנויים, בגדול, מ-2 חלקים: ערך > הובלה למכירה / להמרה.

הערך יכול להיות עטוף בסיפור אישי מרגש, או בסיפור אישי חווייתי, או בסיפור כלשהו מעולם התוכן של הכותבים שמתחבר אל עולם הרגשות והחוויות של הקוראים, שלכם. אבל המשמעות הרלבנטית שלו לשיווק העסק – תהיה בחיבור של הסיפור למכירה או להצעה.

השבוע, למשל, קראתי פוסט עם 3 עצות למי שרוצה לפתוח עסק אינטרנטי אמיתי ולהכניס כמה אלפי שקלים בחודש מהמחשב. אז באמת היו שם 3 עצות מצוינות, אבל מה שבעיקר היה שם – היו שם כל הזמן טפטופי “רגשי” שבנו טפטוף אחר טפטוף את המיינדסט ליצירת ההמרה. למרות שהעצות היו עצות אמיתיות ובעלות ערך, והסיפור האישי היה בהחלט סיפור אישי – מי שכתב את הפוסט ידע בדיוק מה הוא רוצה למכור בסופו והוא הוביל אותו אל הצעת המכירה.

במילים אחרות:

  • הוא לא קם בבוקר והחליט שהיום בא לו לכתוב 3 עצות על פתיחת עסק, כי זה נושא חשוב.
  • והוא לא התעורר עם שחר והחליט שהגיע הזמן לשתף עם העולם את החוויות האותנטיות שלו כבעל עסק מתחיל.
  • והוא גם לא התיישב על המקלדת בהחלטה נחושה לחשוף את הקשיים שהיו לו בהקמת העסק כדי לזכות באמפתיה של הקוראים.

הייתה לו מטרה עסקית ברורה, למכור קורס לבניית אתרים, והוא בנה את הפוסט שלו צעד אחר צעד כדי להוביל את הקוראים מוכנים ואפילו נלהבים לוובינר – כלומר, לעוד ערך, שיוביל אותם אל המכירה. וזה מה שהופך תוכן שיווקי לשיווקי. הערך שאנחנו נותנים לקוראים בתחילת הפוסט – נותן לנו לגיטימציה להציע את המכירה, בסופו.

משימה # 1 לפעולה

כשאתם יושבים לבנות את תכנית התוכן שלכם – תשאלו את עצמכם: האם אתם יודעים מה המטרה העסקית שאתם רוצים לקדם כשאתם כותבים את התוכן שאתם כותבים? (וברור שמטרות שונות מזמינות תוכן שונה…)

האמת היא, שרובנו כבר יודעים לזהות את ההובלה למכירה לאורך הפוסט. לפעמים – בתהליכים של קדם-מכירה – זה מיידי ובולט פחות, ולפעמים, זה מיידי ובולט יותר. ומה שיקרה זה אחד משניים: יהיו אנשים שיקראו את הפוסט בשקיקה ויחפשו את ההצעה בסופו, ויהיו אנשים שיעקמו את האף ואפילו יכתבו אמירות כועסות בתגובות. וזה לוקח אותנו אל המרכיב הקריטי השני של כל תכנון תוכן אסטרטגי.

המרכיב הקריטי # 2 של כל תכנון תוכן אסטרטגי הוא: קהל המטרה 

לכל מטרה עסקית יש קהל מטרה. זה אף פעם לא כולם, אלא קהל מאופיין ומוגדר, שמה שיש לכם להציע – זה בדיוק מה שהוא רוצה וצריך. וזאת לא חתונה קתולית, כי הרבה פעמים קהלי המטרה שלנו משתנים, באים והולכים על פי הצורך. 

בואו ניקח דוגמה קיצונית:

אם את אחות שמציעה קורסים להכנה ללידה – קהל המטרה שלך הן נשים הרות, שנמצאות לקראת הטרימסטר השלישי של ההיריון. ולא משנה כמה חיבור ואיזה קשר ייווצר ביניכן במהלך הקורס – ברגע שהן תלדנה – הן כבר לא תהיינה קהל המטרה שלך.

ואם את יועצת הנקה – קהל המטרה שלך הן יולדות לאחר הלידה. וגם פה, לא משנה כמה חיבור וקשר ייווצר ביניכן – ברגע שההנקה תיכנס לשגרה או תסתיים – הן כבר לא תהיינה קהל מטרה לשירות שאת מציעה.

העניין הוא, שברוב המקרים הגדרת קהל המטרה איננה כל כך פשוטה וחד חד ערכית. 

למען האמת, ההגדרה או הבחירה של קהל המטרה האידיאלי למוצרים או לשירותים שלנו, היא לא רק השלב הכי חשוב בתהליך השיווק, היא גם השלב הכי מאתגר, מפני שבכל בחירה יש גם ויתור, ולא קל לוותר על מה שנראה כמו “לקוחות פוטנציאליים”… אבל זה בדיוק מה שיעשה את ההבדל בין קוראים שמחפשים את פרטי המכירה בסוף הפוסט, לבין קוראים שמעקמים את האף.

ולכן, כל תכנון תוכן אסטרטגי חייב לקחת בחשבון מה המטרה העסקית של התוכן, ואז להגדיר בצורה הכי מדויקת והכי ממוקדת – מי קהל המטרה האידיאלי שלכם, שהתוכן אמור לפנות אליו כדי להשיג את המטרה העסקית שהוגדרה.

מה זה אומר בתכל’ס?

לפני שאתם מתחילים לכתוב, נא לשבת ולעשות בירור עומק אמיתי, מי הלקוחות האידיאליים שלכם. מה אתם יודעים עליהם, ואיך הם מתחברים לשירותים או למוצרים שלכם. כשאתם עושים את זה – תיזהרו לא ליפול על אחת הטעויות הכי גדולות של בעלי עסקים, והיא: לעשות פילוח יתר ללקוחות, ולתפור לקוח ספציפי לכל מוצר.

החוכמה היא למצוא את המכנה המשותף שיאפשר לכם ללכת בביטחון על החבל המאוד דק, שבין לפנות ל”כולם” – ולכתוב מסרים גנריים משמימים, שלא יאפשר לכם ליצור את החיבור הרגשי הנכון עם הקוראים הנכונים, לבין לג’נגל כל היום בין מסרים ללקוחות ספציפיים מדי ולהתיש את הכתיבה שלכם למוות.

משימה # 2 לפעולה

כשאתם יושבים לבנות את תכנית התוכן שלכם – תשאלו את עצמכם: האם אתם יודעים מי קהל המטרה שאליו אתם רוצים לכוון את המסרים השיווקיים שלכם, ואיך אתם יכולים לעזור להם בעזרת תוכן שיהיה רלבנטי ובעל ערך עבורם? 

 

לקוח החלומות

 

וזה לוקח אותנו אל המרכיב הקריטי השלישי של כל תכנון תוכן אסטרטגי:

המרכיב הקריטי # 3 של כל תכנון תוכן אסטרטגי הוא: פירמידת התוכן 

כמו שראינו, התוכן שלכם הוא החוליה המקשרת ביניכם לבין הלקוחות הפוטנציאליים שלכם שנמצאים ברשת. אבל, כדי להפוך אותם מקוראים לקונים, אתם צריכים 4 סוגים שונים של תוכן, שבנויים כמו פירמידה – אחד על גבי השני:

  • התוכן הראשון: תוכן חינמי ליצירת מודעות – התוכן שיוצר את החיבור הראשוני בין הגולשים המזדמנים לביניכם.

זאת הקומה הראשונה והרחבה ביותר של פירמידת התוכן השיווקי. ברוב המקרים מדובר על הפוסטים המקצועיים שאתם כותבים בבלוג, בהתאם ליעדים העסקיים ומתוך מחשבה על קהל המטרה שברצונכם למשוך אל מעגל השיווק שלכם.

  • התוכן השני: תוכן חינמי לגיוס לידים – זה התוכן שלוקח את ההיכרות הראשונית עם הקוראים צעד נוסף קדימה, ומתחיל לבנות את מערכת היחסים עם הקוראים

זאת הקומה השנייה והמצומצמת יותר של פירמידת התוכן השיווקי, שמטרתה: להדק את החיבור עם הקוראים ולהפוך אותם למנויים ברשימת הדיוור.

  • התוכן השלישי: תוכן להעמקת הקשר – זה התוכן שיעזור לכם לבנות עם הלידים החדשים קשר יותר עמוק ומשמעותי, ולהתחיל להפוך אותם מלידים מעוניינים ללקוחות משלמים, על ידי מכירה של מוצר מקדים בסכום זניח.

וזה המקום שבו תהליך בנוי היטב של אוטומציה יכול לעשות בשבילכם יופי של עבודה.

  • התוכן הרביעי: תוכן בתשלום – שתפקידו לייצר לכם הכנסות.

זה השפיץ של הפירמידה והמטרה של כל הפעילות העסקית שלכם ושל כתיבת התוכן השיווקי שמהווה חלק בלתי  נפרד ממנה.

כדי שתכנון התוכן שלכם יוכל לתת מענה אמיתי ואפקטיבי ליעדים העסקיים שלכם, הוא חייב לכלול את כל ארבעת סוגי התוכן, בהתאמה לקהל המטרה שאליו אתם מכוונים. רק כך, תוכלו ליצור משפכים שיווקיים דינאמיים שבאמת יניעו את הלקוחות הפוטנציאליים אל הקופה – בדרכים המתאימות להם – מהמפגש הראשון עם מאמר ההתנעה הראשון שהם פגשו ברשת >>> בדרך הקצרה ביותר אל הקופה.

מה זה אומר בתכל’ס?

ברמה הפרקטית, חשוב מאוד לשלב בין תהליכי תוכן אוטומטיים, שמופעלים על ידי טריגרים קבועים מראש, לבין תוכן שנותן מענה למצבים משתנים – גם מחודש לחודש, וגם סביב באירועים מיוחדים, כמו: חגים, מבצעי מכירה וכד’. וזה הבדל מאוד משמעותי, מפני שאת תהליכי התוכן האוטומטיים אתם יכולים לתכנן, לכתוב ולתזמן פעם אחת, ואילו את התוכן השוטף חשוב לתכנן ולתזמן מחודש לחודש, בהתאמה ליעדים העסקיים של אותו חודש.

משימה # 3 לפעולה

כשאתם יושבים לבנות את תכנית התוכן שלכם – תשאלו את עצמכם: האם אתם יודעים מה התוכן שאתם רוצים לשלב בתהליכי אוטומציה און גואינג, ומה חבילת התוכן שאתם צריכים כדי לתמוך ביעדים העסקיים שלכם מחודש לחודש?

פירמידת התוכן שלכם מובילה אותנו אל המרכיב הקריטי הרביעי של כל תכנון תוכן אסטרטגי:

המרכיב הקריטי # 4 של כל תכנון תוכן אסטרטגי הוא: החשיפה 

כי לא משנה כמה טוב, מרתק, מושך, איכותי ומתוכנן לתפארת יהיה התוכן שתכתבו – אם הוא לא יגיע לקוראים הנכונים הוא לא יעשה את העבודה. ולכן, חלק מאוד חשוב מכל תכנון תוכן אסטרטגי היא הבחירה בערוצי השיווק הנכונים ובתזמון המדויק, יחד עם שילוב נכון בין חשיפה אורגנית לחשיפה ממומנת, בעלויות שפויות.

מה זה אומר בתכל’ס?

אם קהל המטרה שלכם הם אנשים בני 40 ומעלה – חבל שתשקיעו זמן ואנרגיה ביצירת נוכחות באינסטגרם, מפני שקרוב לוודאי שקהל המטרה שאליו אתם מכוונים לא נמצא שם.

ואם קהל המטרה שלכם הוא מהנדסים בארגונים – קרוב לוודאי שהביצה הרוחשת של פייסבוק פחות תתאים לכם, ולעומת זאת, כדאי שתבדקו את אופציות החשיפה בלינקדאין, ששם יש לכם הרבה יותר סיכויים לפגוש את האנשים הנכונים.

בכל מקרה, אחרי שהגדרתם את ערוצי השיווק שמתאימים לכם ביותר, חשוב להכין תכנית פעולה כתובה, ולרשום בה בדיוק מה מתפרסם איפה ומתי, כדי למקסם את החשיפה ולהתאים את העלויות לתקציב הרצוי.

משימה # 4 לפעולה

כשאתם יושבים לבנות את תכנית התוכן שלכם – תשאלו את עצמכם: האם אתם יודעים איפה הלקוחות הפוטנציאליים שלכם נמצאים און ליין, ואיך תתכננו את ערוצי השיווק בתבונה, כדי להגיע למקסימום חשיפה במינימום עלות.

והנה הגענו אל המרכיב הקריטי החמישי של כל תכנון תוכן אסטרטגי:

המרכיב הקריטי # 5 של כל תכנון תוכן אסטרטגי הוא: הנעה לפעולה 

הנעה לפעולה, או CTA = call to action, היא החוליה המקשרת בין התוכן לבין ההמרה, ולמעשה, היא זו שהופכת אותו לתוכן בעל ערך שיווקי.

זוכרים שכתבתי בתחילת המאמר, שכל תוכן וכל מסר צריכים לייצר המרה = שינוי כלשהו, תודעתי, מנטלי, רגשי או אחר, שיקרב את הקוראים אל המטרה העסקית שהגדרנו כיעד?

מה שמאפשר לתוכן לייצר את ההמרה – זאת ההנעה לפעולה, שנותנת לקוראים את התמריץ לקחת את הצעד הבא, כחלק מההובלה שלנו אל היעד העסקי הרצוי.

מה זה אומר בתכל’ס?

סיימתם את התכנון החודשי? הכנתם את כל המסרים לסדרות האוטומטיות שלכם? עכשיו עצרו וחשבו:

  • מה הצעד המתבקש הבא שהקוראים שלכם אמורים לעשות, כדי לקרב בינם לבין המטרה שלכם?
  • מה ייצא להם מהפעולה המבוקשת?
  • ומה התמריץ שיגרום להם לנקוט בפעולה מיידית?

בכל פעם שאתם מתכננים את התוכן האסטרטגי שתומך ביעדים העסקיים שלכם – הכניסו לתוך התכנון גם הנעה רלבנטית לפעולה, שתקרב את הקוראים אל היעד שברצונכם לקדם.

משימה # 5 לפעולה

כשאתם יושבים לבנות את תכנית התוכן שלכם – תשאלו את עצמכם: מה הצעד הבא שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם צריכים לעשות כדי להתקדם אל היעד הרצוי, ואיך תשלבו את ההנעה לפעולה בתוך שלל המסרים של תכנית התוכן שהכנתם.

בשורה התחתונה

תכנון תוכן אסטרטגי הוא הדרך היעילה ביותר לכתיבת תוכן מהירה וקלה יותר, שהופכת הרבה יותר לידים ללקוחות משלמים.

כמו שיכולתם ללמוד מהמאמר, חשוב לבסס את התכנון על 5 המרכיבים הקריטיים שיקדמו את היעדים העסקיים שלכם, ויעזרו לכם ליצור את החיבור הנכון עם הלקוחות שמתאימים לכם: לכוון את תכנון התוכן למטרה עסקית ספציפית, לדייק את הפנייה לקהל המטרה האידיאלי לאותה מטרה, לבנות פירמידת תוכן מתוכננת היטב, ליצור חשיפה מדויקת בערוצי השיווק הנכונים ולסיים כל תוכן בהנעה לפעולה.

עכשיו אתם

עד כאן ציידתי אתכם ב-5 המרכיבים הקריטיים לתכנון תוכן אסטרטגי אפקטיבי. עכשיו הבמה כולה שלכם. איזה עוד מרכיב הייתם מוסיפים ל-5 המרכיבים שמניתי? מה הדבר החשוב ביותר בתכנון התוכן שלכם? מוזמנים לשתף את כולנו בתגובות, פה למטה.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם? מוזמנים לשתף את המאמר עם חברים וקולגות.

רוצים לקבל ממני עוד המון טיפים מעשיים, עצות טובות והדרכות מעשירות ושימושיות שיעזרו לכם להתקדם ולהצליח בעולם התוכן והשיווק באינטרנט? במיוחד בשבילכם הכנתי את מיני קורס “שיווק בחיוך”, שיגלה לכם איך באמת עובד השיווק הדיגיטלי, וייתן לכם כלים מעשיים כדי להתחיל לתכנן את תשתית התוכן שלכם לשיווק העסק – לגמרי בחינם. לקבלת המתנה – לוחצים פה.

אודות עידית נעמן

עידית נעמן עוזרת לעצמאים שכותבים וכותבים ולא רואים תוצאות, להקים תשתית תוכן שיווקית מושלמת במהירות ובליווי צמוד, במטרה ליצור חשיפה אפקטיבית ברשת שתוביל אליהם את הלקוחות הנכונים ותאפשר להם להגדיל משמעותית את ההכנסות.

לגישה בחינם למיני קורס "שיווק בחיוך" שיגלה לכם מה באמת מניע את השיווק הדיגיטלי ואיך לתכנן צעד-אחר-צעד את תשתית התוכן השיווקית של העסק - לוחצים עכשיו על הקישור "מתחילים לעשות שיווק בחיוך".

השארת תגובה