סטוריטלינג: איך להפוך כל סיפור מהחיים למאמר שיווקי מעצים (ונוסחה לקיצור דרך)

סטוריטלינג היא הטכניקה היעילה ביותר ליצור את החיבה הדרושה לקידום החלטת הקנייה של הצרכנים. ואיך זה קשור אליכם?

הילדים בבית וקשה לכם למצוא זמן לשיווק? מרגישים שאתם נקרעים בין הרצון ליהנות עם המשפחה לבין המחויבות לעסק? איך ליצור תוכן שיווקי בקלות, במהירות ובהנאה בעזרת טכניקה מדליקה של סטוריטלינג – זה הנושא של המאמר, וזה גם הנושא שבו נעסוק לאורך חום יולי-אוגוסט – עם טכניקות מדליקות, נוסחאות פשוטות וקיצורי דרך מפתיעים, שיאפשרו לכם גם לקדם את העסק וגם ליהנות מהקיץ – בלי נקיפות מצפון! 

טוב, אז היום באופן רשמי היום נפתח הקיץ. הילדים בחופש. הטמפרטורות מטפסות למעלה. המדוזות בדרך. ורק דבר אחד נשאר בדיוק כפי שהיה בחודש שעבר ובחודשים שלפניו: הדרך היחידה להכניס כסף לעסק היא למכור, והדרך היחידה להגיע ללקוחות היא לשווק. ולכן, קיץ או לא קיץ, חשוב מאוד להמשיך לייצר תוכן מושך ובעל ערך – גם ובמיוחד היום.

והאמת היא, שדווקא הקיץ – כשהחיים יוצאים מהשגרה ואתם מתנסים בחוויות חדשות ומיוחדות – הוא הזדמנות לתפוס טרמפ על השינוי, ולהגיש ללקוחות הפוטנציאליים שלכם את התובנות הנבונות שלכם ואת הערך המעולה שיש לכם להעניק – דרך משקפיים חדשים.

לצורך כך, שמתי עליי הבוקר את גלימת מספרת הסיפורים, ואני רוצה ללמד אתכם איך אפשר להפוך בקלות סיפור מהחיים למאמר שיווקי מעצים בעזרת נוסחה קלה ופשוטה, שתעזור לכם למנף את חוויות הקיץ שלכם לעוד לקוחות ולעוד הכנסות בעסק.

מוכנים לצאת לדרך? קדימה

כמו שכולנו כבר יודעים, ומי שעדיין לא – הנה ההזדמנות להתעדכן: כתיבת תוכן, בדגש על מאמרים שכתובים בצורה שיווקית נכונה, היא הדרך היעילה ביותר לנצל את האינטרנט, כדי למשוך את תשומת הלב של לקוחות פוטנציאליים שמגיעים לאינטרנט לחפש פתרונות.

אבל בתשומת לב אין די

כדי שנוכל לתרגם את תשומת הלב של הקוראים לחשיפה מניבה, שתאפשר לנו להפוך יותר קוראים לקונים, צריכים להתקיים 3 תנאים:

  • הם צריכים להרגיש שהם מכירים אותנו – שהם יודעים מי אנחנו, מה אנחנו עושים ומה יש לנו להציע…
  • הם צריכים להרגיש שהחיבור בינינו מתאים להם – שהם מתחברים אל הדרך והתוכן שלנו, או במילים אחרות: שהם מחבבים את מה שהם פוגשים שם. I like you = I am like you ומתוך תחושת הדמיון – נוצרת תחושת החיבה
  • ושלישית, הם צריכים להרגיש שהם יכולים לתת בנו אמון, שאנחנו לא רק מבינים אותם, אלא שאנחנו גם נוכל לעזור להם.

מחקרים מראים שחיבה – היא אחד המניעים המובילים מאחורי החלטת קנייה של צרכנים

מכירים את זה שאתם נכנסים לחנות, והמוכרת פוגשת אתכם בחיוך ושואלת אם תרצו עזרה, ואיך אתם מחייכים בחזרה ואומרים תודה, אנחנו רק מסתכלים…, ומרגישים הקלה גדולה בבטן, שהיא נותנת לכם ספייס ולא מתעלקת עליכם?

טוב, אז אולי אתם לא יודעים, אבל ברגע שחייכתם בחזרה – משהו זז לכם בפנים, והמשהו הזה יגרום לכם לפעמים לצאת מהחנות עם שקית מלאה, גם אם בכלל לא התכוונתם לקנות…

אז יש לא מעט דרכים שיכולות לגרום לצרכן לחבב אותנו… מחיוך רחב… ועד הנחת סוף עונה מפתה… אבל אחת המובילות שבהן היא סיפור טוב. סיפור טוב עליכם או על המותג שלכם. כי מה לעשות, כולנו אוהבים סיפורים. ולא סתם אוהבים, גם זוכרים.

סטוריטלינג – סיפורים שאנשים אוהבים

מסתבר, שהשינויים הנוירולוגים שמתרחשים במוח כשאנחנו מקשיבים לסיפור, שונים מאוד ממה שקורה במוח כשאנחנו נחשפים לסתם עובדות ונתונים.

אנשים שוכחים נתונים סטטיסטיים ועובדות, אבל הם אף פעם לא שוכחים סיפור טוב. למען האמת, אנחנו מתוכנתים לזכור סיפורים פי שניים בהשוואה לנתונים, עובדות ומספרים.

ולמה זה כך? כי סיפורים יוצרים מעורבות, מעוררים מחשבה וגורמים למאזינים או לקוראים להזדהות עם הגיבור וממש לחוות אתו את הסיפור ברמה הרגשית.

הסופרת האמריקנית מיה אנג’לו אמרה את זה בצורה נהדרת. היא אמרה: “…אנשים ישכחו מה אמרת ומה עשית אבל אנשים לעולם לא שוכחים מה גרמת להם להרגיש…”

סטוריטלינג – טכניקה מעולה לשיווק

זה נכון במיוחד כשהסיפור שלכם מעביר לקוראים מסר שמחובר לדברים שחשובים להם. וכשנתונים וסיפורים נשזרים ביחד – ההשפעה על הקוראים או על המאזינים היא כפולה: גם רגשית וגם אינטלקטואלית. ככה זה. אנשים מתחברים לסיפורים. ואנשים מתחברים במיוחד לסיפורים על אנשים. זאת החוויה האנושית שלנו.

וזאת הסיבה שכל כך הרבה מדברים היום בעולם העסקי על סטוריטלינג, מפני שדווקא בסביבה הדיגיטלית, כשרובנו לא פוגשים את הלקוחות פנים אל פנים אלא דרך תוכן באינטרנט – חשוב שנדע ליצור את האנגייג’מנט בינינו דרך מילים כתובות. והדרך הטובה ביותר היא, כמו שראינו, לספר סיפורים.

תכל’ס, כשאתם מספרים סיפור – אתם יוצרים קשר רגשי בין קהל המטרה שלכם לבין המותג שלכם, והאימפקט הפסיכולוגי של הסיפור – מוסיף עוצמה רבה לשיווק שלכם ולצמיחה של העסק שלכם.

עד כאן – למה כל כך חשוב לשלב סיפורים באסטרטגיה השיווקית שלכם. והשאלה הגדולה היא, איך אתם יכולים ליצור סיפורים מכל חוויה – בקלות ובמהירות.

אם אתם חושבים שהיכולת לספר סיפור היא מתנה מולדת, שרק יחידי סגולה יכולים ליהנות ממנה – כדאי שתחשבו שוב. אנחנו חיים בעידן של מיומנויות נרכשות, וגם כשזה מגיע לסיפורים – יש לא מעט תהליכים וטריקים שמאפשרים לכל אחד לספר סיפור טוב.

ומה שאני רוצה להראות לכם פה, זה איך להפוך סיפור מהחיים למאמר שיווקי שלקוחות אוהבים.  

המדריך לניהול תוכן אפקטיבי

נקודת ההתחלה הטובה ביותר היא סיפור אישי

סיפור אישי הוא סיפור שלקוח מהחיים.

  • הוא יכול להיות סיפור שמתאר איך התגברתם על קושי או איך הגעתם למקום שבו אתם נמצאים היום.
  • והוא יכול לתאר משהו שחוויתם, שיש לו רלבנטיות לנושא שבו אתם עוסקים ולקהל שאליו אתם פונים.
  • והוא יכול לתאר משהו שחוויתם, שלכאורה אין לו בכלל משמעות, ואין לו רלבנטיות לנושא שבו אתם עוסקים או לקהל שאליו אתם פונים… ואלה הדברים שקורים לנו הכי הרבה.

כי כמו שכתב ג’ון לנון: “החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלתכנן תכניות אחרות”.

אז איך אפשר לקשור כל חוויה וכל אירוע – לעסק שלכם? ואיך לקחת כל רגע בחיים ולהפוך אותו למאמר שלקוחות אוהבים?

משימה 1 – לערוך רשימה של 10 דברים שקרו לכם או שעשיתם היום ולבחור אחד

ולא, אתם לא צריכים לפגוש את מלכת אנגליה, ולא לטפס על האוורסט או משוה ענקוגדול וחד פעמי או לפגוש את אביר חלומותיכם. רשימה של דברים לגמרי טריוויאליים. ומפאת קוצר הזמן – אפשר להסתפק גם בשניים שלושה דברים, למרות שבשוטף – אני ממליצה להאריך את הרשימה, ולתת לעצמכם מרחב בחירה.

הנה הרשימה המקוצרת שלי מהבוקר:

  • הבוקר התעוררתי מוקדם מהרגיל
  • עדכנתי את רשימת המטלות שלי
  • ירדתי בשש בבוקר לחדר כושר
  • בדקתי מה שלום הגינה הקטנה שלי

מה אתם עשית הבוקר? כמובן שאלה יכולים להיות דברים שעשיתם או שקרו לכם אתמול, ואני מזכירה – לא אירועים בקנה מידה עולמי, אלא דווקא הדברים הקטנים, האישיים האלה…

  • הלכתי ברחוב וילדה קטנה חייכה אליי
  • מצאתי מטבע של 10 שקלים על המדרכה… כאלה.

עכשיו – בחרו מהרשימה דבר אחד בלבד. מה שמתחשק לכם.

אני אבחר את הדבר הראשון – שהתעוררתי מוקדם מהרגיל, ואני צוללת פנימה, כדי להיות ברגע ההוא ולראות או להיזכר – מה היה שם:

… זה היה ארבע בבוקר, ולא רציתי להדליק אור, כדי לא להפריע לבני הבית, אז שכבתי במיטה והרצתי לי בראש כל מיני דברים שמעסיקים אותי בעסק, ומתוך המחשבות פתאום צצו ועלו לי כל מיני רעיונות חדשים, שלא חשבתי עליהם קודם…

אז שלפתי את המחשב הנייד והתחלתי להעלות אותם על הכתב, שלא יברחו לי… ומהר מאוד רעיון הוביל לרעיון והיצירתיות שהתעוררה לה – הובילה המון דברים שהיו תקועים לי במשך זמן לכיוונים חדשים…

משימה 2 – השלב הבא: לחבר לסיפור שלי אמת אוניברסלית

עכשיו אני רוצה לחבר אל הדבר שקרה לי – איזו שהיא אמת אוניברסלית. מוסכמה מקובלת. תובנה שרובנו מסכימים עליה.

אני אקח את ההתעוררות המוקדמת שלי לחיבור בין זמן ויצירתיות, והאמת האוניברסלית שאני אפיק ממני היא, ש-יצירתיות זקוקה לזמן  

בהחלט יכול להיות שאפשר לזקק את הרעיון, למשל: להגיע לתובנה שבוקר הוא זמן נהדר ליצירתיות, או להגיד אותו במילים אחרות, אבל הרעיון הוא שמתוך החוויה הפרטית שלי – עברתי לאמת אוניברסלית:

בגלל שהתעוררתי מוקדם – הרווחתי זמן נוסף, שיכולתי לנצל אותו כדי להעיף את המחשבות שלי לכל מיני מקומות יצירתיים.

בבוקר הראש שלנו נקי אחרי שנת הלילה, וכל מיני מחשבות שצצות ועולות מהלא מודע –לוקחות אותנו למקומות חדשים…

ועכשיו בואו ניקח את זה צעד אחד קדימה

משימה 3 – השלב הבא: לחבר את האמת האוניברסלית לבעיה בעסק

עכשיו אנחנו רוצים לחבר את האמת האוניברסלית שאליה התחברנו – לבעיה או אתגר עסקי שיש לכם או ללקוחות שלכם בעסק, ואנחנו נעשה את זה בעזרת נוסחה מקשרת, שאומרת:

ואפשר ללמוד מזה הרבה מאוד על… [התחום העסקי שלכם]

הנה, ככה זה ייראה:

הבוקר התעוררתי מוקדם מהרגיל… זה היה ארבע בבוקר, ולא רציתי להדליק אור, כדי לא להפריע לבני הבית, אז שכבתי במיטה והרצתי לי בראש כל מיני דברים שמעסיקים אותי בעסק, ומתוך המחשבות פתאום צצו ועלו לי כל מיני רעיונות חדשים, שלא חשבתי עליהם קודם…

אז שלפתי את המחשב הנייד והתחלתי להעלות אותם על הכתב, שלא יברחו לי… ומהר מאוד רעיון הוביל לרעיון והיצירתיות שהתעוררה לה – הובילה המון דברים שהיו תקועים לי במשך זמן לכיוונים חדשים…

ככה זה בבוקר… הראש שלנו נקי אחרי שנת הלילה, וכל מיני מחשבות שצצות ועולות מהלא מודע – לוקחות אותנו למקומות חדשים שלא חשבנו עליהם קודם…

ואפשר ללמוד מזה הרבה מאוד על… [התחום העסקי שלכם]  שיווק העסק… כי גם בשיווק, ובעסק בכלל, חשוב למצוא דרך להסתכל על הדברים בזווית אחרת ויצירתית יותר, כדי לפתור בעיות ולהתגבר על אתגרים…

זה לא חייב להיות השכם בבוקר, אבל אין ספק שיצירתיות זקוקה לזמן וכדאי מאוד שנמצא דרך למצוא את הזמן לעוף על רעיונות חדשים ולמצוא פתרונות יצירתיים שיובילו את העסק שלנו קדימה.

הבעיה היא…

משימה 4 – השלב הבא: להגדיר ולהעצים את הבעיה

… ועכשיו אנחנו רוצים להגדיר ולהעצים את הבעיה. כי כמו שכולנו יודעים, כגודל הכאב – כך גודל ההקלה, וככל שנגדיל את הכאב – כך נעורר את הקוראים לרצות למצוא פתרון – וזה נכון בכל תחום ובכל נישה… ככל שהכאב כואב יותר – כך יגדל הסיכוי שהלקוחות שלכם יתגברו על הדחיינות הטבעית, וייצאו סוף סוף לחפש פתרון.

ולכן, אחרי שהגדרנו מה צריך, או מה אנחנו רוצים – מהי האמת האוניברסלית שנכונה לנו – אנחנו נעבור לדבר על למה זה לא קורה.

למשל: כמו שכל בעל עסק יודע שנורא קשה, לעצור לכתוב, כי השוטף מטביע אותנו, אנחנו כל הזמן מכבים שריפות ורצים אחרי מה שדחוף: לקוחות, משימות, טלפונים, פגישות… אנחנו כל הזמן בריצה…

וזה מקום מצוין לספר עוד סיפור, והפעם סיפור מעולם העסק, על הזדמנות שפספסנו, או על הזדמנות שכמעט פספסנו, שקשורה לתובנה האוניברסלית שבה בחרנו…

אם אני מדברת על כך שיצירתיות צריכה זמן, אני יכולה לספר על אתגר שדרש חשיבה יצירתית, אבל בגלל שהשוטף – שטף, לא הצלחתי למצוא זמן כדי להתעמק באותו אתגר, והזמן עבר וזה כבר לא היה רלבנטי… או שממש בדקה ה-90 עצרתי הכל… ומיקדתי את המחשבה בפתרון יצירתי שעשה את כל ההבדל…

מה שחשוב זו נקודת ההתחלה של הקשר

אני יכולה לקחת את זה להמון מקומות, אבל מה שחשוב הוא, שהתחלתי מהסיפור האישי שלי. שלרגע, הייתם אתי במיטה, בחושך, עם המחשבות ועם הרגע שבו נשברתי והושטתי יד ללפטופ, ועכשיו אנחנו יוצאים מאותו רגע אישי למשהו אחר, אבל הקשר בינינו הוא כבר אחר…

אנחנו לא נפגשנו רק ב”שלום שלום” עסקי וקר ולחיצת ידיים ברחוב, או גרוע מזה – כמה משפטים פורמליים בסביבה הדיגיטלית שאפילו לא מאפשרת לנו להסתכל זה לזו בעיניים, אנחנו נפגשנו ברגע מאוד אישי… שיכול להיות שהוא מחבר אותנו מעבר לחוויה שלי, כי הרבה מאוד אנשים שאני מכירה – מתעוררים מוקדם עם מחשבות חדשות בראש… או שהם מפספסים רעיונות בגלל שהם לא רוצים להדליק אור ולהעיר את בני הבית… או שהם מחפשים דרך לשחזר את היצירתיות של הבוקר כדי לתת לעצמם זמן יעיל ליצירתיות …

משימה 5 – השלב הבא: להציג פתרון

למשימה הזאת יש 2 שלבים:

  • קודם כל להציג פתרון עקרוני לבעיה
  • ואחר כך – להציג את הפתרון שלנו

למה זה כל כך חשוב?

כי לפני שנוכל להוביל את הקוראים להמרה – לקחת אותם לשלב הבא במערכת היחסים בינינו, אנחנו רוצים לבסס ולחזק את האמון בינינו.

  • כשאנחנו מציגים פתרונות עקרוניים, בלי לנסות ולמכור את הפתרון שלנו – אנחנו מחזקים את האמון שנוצר בינינו לבין הקוראים
  • ושנית, כשאנחנו מציגים פתרונות שאינם קשורים בנו – אנחנו מחזקים את האוטוריטה שלנו כמקצוענים, שמכירים היטב את התחום.

ורק עכשיו, אנחנו נציע את הפתרון שלנו, שייתן את המענה ללקוח וייתן למאמר שלנו את הערך השיווקי, מפני שדרך הנתינה אנחנו מפעילים, בין היתר, את חוק ההדדיות – שגורם לקוראים להכיר תודה על הנתינה ולהרגיש “אסירי תודה”.

מסיפור לקיצור דרך

ואיך כל זה מקצר את משך הכתיבה ומביא אותנו הרבה יותר מהר לחשיפה נכונה ברשת? בעצם – מה שיצרנו כאן זאת תבנית תוכן שיש לה 5 חלקים:

  1. ערכנו רשימה של דברים שעשיתם / קרו לכם היום, בחרו דבר אחד מהרשימה וספרו עליו
  2. חברנו אותו לאמת אוניברסלית
  3. חברנו את האמת האוניברסלית לבעיה שקשורה לעסק שלנו או של הלקוחות שלנו בעזרת נוסחת מעבר: ואפשר ללמוד מזה הרבה מאוד על… [התחום העסקי / הפעילות שלכם]
  4. חזקנו והעצימנו את הבעיה
  5. הציענו פתרון – תחילה פתרון עקרוני ואז את הפתרון שלכם

תבניות תוכן – קיצור משמעותי במשך הכתיבה

תבניות תוכן מקצרות משמעותית את משך הכתיבה, מפני שהן מספקות לנו מפת דרכים מובנית למאמר או לפוסט, וכל מה שנשאר לנו לעשות – זה בסך הכל להכניס פנימה את הפרטים.

וזה אומר, שכשאנחנו נעזרים בתבניות כדי לכתוב את התוכן שלנו – אנחנו יכולים להגיע להרבה יותר חשיפה בהרבה פחות זמן ומאמץ. וזה תמיד טוב ומועיל, אבל בקיץ – כשאתם רוצים לתקתק את השיווק וליהנות יותר עם המשפחה והילדים – זה ממש להיט. 

תכל’ס, יש לכם פה הזדמנות לצוד שתי ציפורים בטכניקה אחת:

  • גם ליהנות ולמנף את החוויה למאמר שיווקי מעולה
  • וגם להשתמש בתבנית שלימדתי אתכם כדי לכתוב את המאמר הכי מהר שאפשר…

ואם אתם רוצים לקצר את הזמן עוד יותר –  אני מזמינה אתכם להכיר את קובץ תבניות המאמרים שיצרתי, שיש בו 12 תבניות לכתיבה מהירה ויעילה של מאמרים לשיווק העסק. לכל הפרטים על קובץ תבניות המאמרים שיעזור לכם לכתוב מאמרים לשיווק העסק גם בקיץ החם ובחופשה – ממש בקלות – פשוט תלחצו על הקישור.

ברגע שתיעזרו בתבנית שלימדתי אתכם הבוקר כדי למנף את הסיפורים שקורים לכם בחיים ובחופשה ובכלל, לתוכן מקרב לבבות ומושך לשיווק העסק, וברגע שתלמדו להשתמש בתבניות תוכן כדי לקצר את תהליך הכתיבה וליעל את מבנה המאמר –

תגלו, שיש לכם הרבה יותר זמן להמון דברים אחרים שאתם רוצים לעשות, ושאתם מגיעים להרבה יותר חשיפה מניבה ברשת, עם תוכן – אליפות!

hafnaya-le-video

אודות עידית נעמן

עידית נעמן היא מומחית מובילה לשיווק וניהול תוכן באינטרנט. בקורסים ובהדרכות שפיתחה היא מלמדת בעלות ובעלי עסקים למנף את הידע המקצועי שלהם לתוכן שימושי, רלבנטי ובעל ערך, ולהקים משפך שיווקי שמזרים להם לקוחות ומגדיל את ההכנסות.
להורדת המדריך שיראה לכם צעד-צעד איך לעבור מכתיבה של תוכן חינמי למכירה שמייצרת לקוחות משלמים - אני מזמינה אתכם ללחוץ עכשיו על הקישור "המדריך המעשי לניהול תוכן אפקטיבי"

2 תגובות

  1. נחמה הגב

    עידית. מאמר ממש מקצועי ומסודר בצורה פשוטה ומובנת. תודה רבה.

    • עידית נעמן הגב

      תודה רבה נחמה. מה שבא מהלב – נכנס אל הלב 🙂 המטרה שלי היא לעזור לבעלות ובעלי עסקים לכתוב את התוכן לשיווק בעסק בקלות ובמהירות, מפני שברור לי לגמרי שרובם הגדול לא מגיעים מרקע של כתיבה, ולא קל להם עם כתיבת התוכן שהעידן הדיגיטלי “כפה” עליהם.
      ולכן, אני מאוד משתדלת לדייק, להגיש את הדברים בצורה סדורה ופשוטה ככל האפשר, ולקוות שאני מביאה ברכה לעולם.

השארת תגובה